هشدار وزیر دفاع بلاروس درباره تحرکات ناتو

به گزارش بازی های فکری، وزیر دفاع بلاروس درباره افزایش تحرکات ناتو در مرز های این کشور هشدار داد و رئیس جمهور بلاروس نیز بیان داشت کشورش تمام قابلیت ها برای واکنش به درگیری مرزی را دارد.

هشدار وزیر دفاع بلاروس درباره تحرکات ناتو

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ویکتور خرنین وزیر دفاع بلاروس روز دوشنبه گفت، نیرو های ناتو در حال افزایش توان بالقوه تهاجمی خود در مرز های این کشور هستند.

به نوشته خبرگزاری تاس، این مقام بلاروسی گفت: نتایج ارزیابی ها حاکی از این است که اقدامات اتخاذ شده از طریق غرب برای نظامی سازی منطقه به تغییر چشمگیر در توازن قدرت می شود.

وزیر دفاع بلاروس در نشست امنیت نظامی این کشور افزود: پتانسیل تهاجمی کشور های عضو ناتو در مجاورت مرز های ما افزایش یافته است.

خرنین در این نشست که با حضور الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس برگزار شد گفت، یگان های تازه نظامی در مرز ها مستقر و تسلیحات تازه نیز مهیا شده اند.

او در ادامه گفت، مینسک به طور ویژه ای درباره تجهیز شدن کشور های همسایه به تانک های آبرامز، سیستم های دفاع هوایی پاتریوت، سامانه های پرتاب موشکی چندگانه و جنگنده های اف-35 مجهز به موشک های کروز نگران است.

به نوشته تاس، لوکاشنکو نیز در این نشست گفت، بلاروس تمام قابلیت های لازم برای واکنش به هرگونه تشدید تنش در مرز ها را دارد.

رئیس جمهور بلاروس افزود: ستاد کل ارتش باید همواره باید این را بدانند که این حرامزاده ها از چه جهتی علیه ما اقدام می کنند و چگونه باید به آن پاسخ داد.

او در ادامه با تأکید بر لزوم استقرار نیرو های واکنش سریع قادر به انجام عملیات ظرف 2-3 ساعت در مرز ها گفت: ما تعداد مشخصی از واحد ها را داریم که به خوبی تعلیم دیده و تجهیز شده اند و می توانند ظرف سه ساعت به هر نقطه از بلاروس منتقل شوند.

لوکاشنکو گفت، علاوه بر ارتش، تمام نیرو های مسلح از جمله وزارت کشور، نیرو های امنیت مرزی و کمیته امنیت داخلی باید در این مسئله دخیل باشند.

رئیس جمهور بلاروس افزود: این اتفاقی است که در حال وقوع است. ما قرار نیست واحد های نظامی را در جایی مستقر کنیم. من چنین دستوری نداده ام. بلکه ما باید برای هرگونه اقدام آن ها برنامه داشته باشیم. ما باید برای اقدام متقابل برنامه داشته باشیم.

لوکاشنکو در ادامه گفت: ما تمام قابلیت ها برای واکنش مسلحانه به هر تحرک آن ها را داریم و این فقظ شامل واکنش مسلحانه به برنامه های این نیرو های مسلح نمی شود.

این اظهارات در حالی بیان شده اند که جنگنده های روسی و بلاروسی روز پنجشنبه بر فراز مرز های بلاروس و اتحادیه اروپا به پرواز درآمدند.

وزارت دفاع بلاروس در بیانیه ای گفت جنگنده های بلاروسی ما مشارکت جنگنده های روسی به گشت زنی در مرز های این کشور پرداختند.

به گفته این وزارتخانه، گشت زنی هواپیما های جنگی بر فراز مرز های بلاروس و لهستان به منظور پایش شرایط پناهجویان که میان مرز های دو کشور گیر افتاده اند انجام گرفته است.

تنش ها میان بلاروس و اتحادیه اروپا به ویژه لهستان، پس از آن افزایش یافت که طی یک ماه اخیر هزاران پناهجو در مرز بلاروس با لهستان مستقر شده و مقام های لهستانی با قرار دادن سیم خاردار و استقرار ارتش در مرز، مانع از ورود مهاجران به اتحادیه اروپا شدند. این در حالی است که شرایط در مرز بلاروس با لهستان بسیار بغرنج بوده و پناهجویان در سرمای شدید با کمبود موادغذایی و آب روبرو هستند.

لوکاشنکو هفته گذشته با بیان اینکه کشورش در پی تقابل و تنش زایی با کشور های عضو اتحادیه اروپا نیست، از این سازمان خواست پناهجویانی را که در مرز بلاروس-لهستان گرفتار شرایط بغرنج شده اند، بپذیرد.

از سوی دیگر وزارت خارجه بلاروس طی بیانیه ای گفت 118 مهاجر شامگاه دوشنبه مرز این کشور را ترک کرده و تعداد بیشتری نیز در ساعات آینده به موطن خود بازگردانده می شوند.

الکسی بِگون رئیس اداره شهروندی و مهاجرت وزارت کشور بلاروس در این باره توضیح داد: همین دیروز حدود 118 نفر فرودگاه ملی مینسک را ترک کردند و این کار هر روز ادامه دارد. [آنها]به صورت انفرادی پرواز کردند، نهاد های امور داخلی و نیرو های مرزی به آن ها در پردازش اسناد و عبور از مرز های دولتی کمک کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 دی 1400 بروزرسانی: 29 دی 1400 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1254

به "هشدار وزیر دفاع بلاروس درباره تحرکات ناتو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار وزیر دفاع بلاروس درباره تحرکات ناتو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید