دیدنی های آلاسکا ویژه سافاری دوستان: پارک ملی سن الیاس و جزیره کودیاک

به گزارش بازی های فکری، آلاسکا سرزمینی سردسیر است که در عین حضور برف و یخ و سرما، از جاذبه های متعددی برای جلب توجه سافاری دوستان برخوردار است.

دیدنی های آلاسکا ویژه سافاری دوستان: پارک ملی سن الیاس و جزیره کودیاک

نام آلاسکا ناخودآگاه شما را به قلب سرما و یخ راهنمایی می نماید. منظره های پوشیده با برف که با حضور خرس های قطبی و کوه های یخی شناور معنا و مفهومی خاص به خود گرفته است. اما آلاسکا در حین تأثیرپذیری از همسایگی خود با قطب شمال، دارای طبیعت بکر و مسحورنماینده است که باعث شده رفته رفته آلاسکا به عنوان یک مقصد گردشگری ایده آل برای سافاری دوستان معرفی گردد.

در دو مطلب قبل چند جاذبه طبیعی و معروف آلاسکا را معرفی کردیم، در این مجال با مرور دو مکان تفریحی و جاذبه توریستی دیگر این منطقه همراه شما عزیزان هستیم.

جزیره کودیاک (Kodiak Island)

جزیره کودیاک از جمله جزایر آلاسکا است که بواسطه Shelikof Strait از سرزمین اصلی جدا شده است. بزرگترین جزیره از مجمع الجزایری به همین نام که به عنوان دومین جزیره بزرگ ایالات متحده آمریکا نیز شناخته می گردد. این جزیره با یخچال های متعدد، منظره خاص و تماشایی، حضور قلل مرتفع، دره های وسیع، آبراهه های عمیق و خلیج های تماشایی خود شناخته می گردد. حیات وحش بی نظیر این جزیره نقشی پررنگ در حمایت و حفاظت از حیات آبی و خشکی این منطقه بازی نموده که در قالب پناهگاه حیات وحش ملی کودیاک نمودی عینی یافته است.

جزیره کودیاک وسعتی در حدود 9 هزار کیلومترمربع را به خود اختصاص داده و در عین حال به تاریخچه غنی خود می بالد، تاریخچه ای که نباید حین بازدید از طبیعت این منطقه به دست فراموشی سپرده گردد. این سرزمین میراث دار مردمان Alutiq و نیز مستعمره نشین های روس متعلق به دهه 1700 است. فوران آتشفشان Novarupta در سال 1912، تقریبا سه روز تیره و تار را بر این سرزمین حکمفرما نموده و حدود یک متر خاکستر آتشفشانی شهر را پوشاند. امروز شهر کودیاک در مقام یک دهکده ماهیگیری فعال و پیروز و برخوردار از یک بندر مناسب، غرق در ضرباهنگ آرام زندگی است. کودیاک یک جزیره زیبا و بهشتی در دنیای برف و یخ است که حقیقتا لایق ستایشی ماندگار و فراموش نشدنی است.

کوهستان و جنگل انبوه، وجهی فانتزی و خاص به حیات وحش بی نظیر این جزیره بخشیده، مکانی که امروزه بیش از هر چیز دیگری به خاطر حضور یکی از بزرگترین پستانداران ساکن خشکی به معروفیت رسیده است.

چند حقیقت جالب در خصوص جزیره کودیاک:

  • دو سوم این جزیره در اختیار پناهگاه حیات وحش ملی کودیاک است.
  • مردمان بومی Alutiq از حدود هفت هزار سال پیش ساکن این نواحی بودند.
  • اینجا خانه اصلی خرس های قهوه ای کودیاک است که یکی از بزرگترین گونه های خرس به شمار می آیند. بعلاوه خرس های قطبی نیز در این منطقه مشاهده می شوند. در مجموع تخمین زده می گردد حدود سه هزار خرس در جزیره کودیاک سکونت دارند.
  • رودخانه های واقع در این منطقه بسیار غنی بوده و مکانی ایده آل برای ماهیگیری هستند که لبریز از انواع ماهی همانند قزل آلا، راک فیش، هالیبوت، کاد و نیز 5 گونه مختلف از ماهی سالمون هستند.
  • علاقه مندان می توانند از یک راهپیمایی آرامش بخش به سمت یخچال های قطبی لذت برده و یا اوقات خود را به کایاک و اسب سواری اختصاص دهند.

مکان و فعالیت ها:

پناهگاه حیات وحش ملی کودیاک در حدود دو سوم از مساحت کل جزیره کودیاک را به خود اختصاص داده است. این جزیره نیز همانند دیگر جزایر شبه جزیره آلاسکا همانند Uhanik و Afognak، به خاطر قله های سرخ به معروفیت رسیده است. این زیبایی منحصربفرد شامل هفت رودخانه اصلی و حدود یک صد نهر و رودخانه های کوچک تر است. هیچ جاده ای در محدوده این پناهگاه ساخته نشده است. پناهگاه حیات وحش کودیاک در سال 1941 و در جهت حمایت و حفاظت از خرس های گریزلی و جلوگیری از افزایش شکار این پستانداران تأسیس شد.

تقریبا 3 هزار خرس گریزلی در این مجمع الجزایر زندگی می نمایند. قد این موجودات غول پیکر گاهی تا 5 متر هم می رسد که حقیقتا شگفت انگیز و قابل توجه است. برترین راه برای گشت و گذار در این منطقه استفاده از قایق های کوچک است، البته به وسیله زمینی نیز فرصت های بی نظیری برای گشت و گذار در امتداد صخره ها، بازدید از تعدادی غار سنگی و لذت قدم زدن در جاده های پوشیده از گل های وحشی و زیر سایه سار درختان برگ سوزنی فراهم است.

برترین زمان برای بازدید از خرس ها در فاصله ماه های جولای تا سپتامبر است، هرچند مهاجرت وال ها اغلب پیش از این زمان و در ماه آوریل آغاز می گردد. در ابتدا نهنگ های خاکستری حضور خود را اعلام می نمایند و در ادامه و در ماه ژوئن سروکله وال های گوژپشت، وال های Sei و باله ماهی نیز پیدا می گردد. دیگر پستانداران دریایی همانند دلفین های پهلو سفید، شیر دریایی و نیز سمورهای دریای شمالی هم قابل مشاهده هستند. علاقه مندان حیات وحش می توانند در خشکی به تماشای خفاش های کوچک قهوه ای، موش های صحرایی، روباه قرمز، سمورهای آبی و نیز راسوهای دم کوتاه بفرایند.

گونه هایی همانند گوزن روزولت، بز کوهی، سنجاب قرمز و موش های آبی نیز در این منطقه ساکن بوده و شاید فرصتی برای تماشای آنها نیز برای علاقه مندان مهیا گردد. همه 5 گونه ماهی سالمون در آب های این منطقه یافت می شوند، به علاوه میلیون ها پرنده دریایی از جمله 600 جفت عقاب آشیانه ساز ثبت شده، در این پناهگاه سکونت دارند.

برترین راه برای کندوکاو در این منطقه استفاده از قایق های کوچک است که راهی بی نظیر برای لذت بردن از سکوت حاکم بر این منطقه را در اختیار گردشگران قرار می دهد، سکوتی که گاه گداری تنها با صدای عقاب ها شکسته می گردد.

بعلاوه تعدادی کابین کوچک و دورافتاده و نیز اقامتگاه های در امتداد جاده های اصلی پذیرای گردشگران هستند. از منطقه انکوریج و از راه هوایی نیز می توان به این منطقه دسترسی داشت، بعلاوه می توان از قایق های موتوری نیز استفاده کرد. این منطقه مملو از فرصت های نامحدود برای لذت بردن از سفر به سبک و سیاق سافاری است. پیاده روی، کایاک سواری در کنار حضور قلل مرتفع، جنگل های کاج و خطوط ساحلی سنگی در ادغام با محیط زیست توندرا و سواحل ماسه ای که در مجموع منظرهی مرموز و در عین حال جادویی به این منطقه بخشیده اند، فرصتی ناب برای بهره بردن از حضور در طبیعت فراهم نموده است. منطقه های که البته هنوز آنگونه که باید و شاید مورد بازدید علاقه مندان قرار نگرفته اند.

یکی از برترین و قابل توجه ترین امتیازات گشت و گذار در طبیعت بکر این ناحیه، حضور در تور تفریحی گریزلی (Grizzly Cruiser) است.

دنبال کردن ردپای خرس ها و حضور داشتن تنها چند متر دورتر از این موجودت بزرگ الجثه، آدرنالین را در بدن بازدیدنمایندگان به جریان انداخته و آن ها را غرق هیجانی دیوانه نماینده می نماید. این مکان بعلاوه یکی از برترین نقاط برای عکاسی کردن از خرس های گریزلی است، جایی که افراد می توانند مهارت خود را در ثبت تصاویری به یادماندنی به چالش کشیده و دستاوردهای تماشایی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

مقصد بعدی ما منطقه ای کوهستانی است که به علت قلل مرتفع خود به معروفیت رسیده است.

پارک ملی سن الیاس (St Elias National Park)

پارک ملی سن الیاس وسیع و تماشایی در حدود 5 میلیون و سیصد کیلومترمربع (13.2 میلیون جریب) وسعت داشته و به عنوان بزرگترین پارک ملی این منطقه شناخته می گردد. اگر وسعت این پارک را در کنار پارک ملی خلیج گلیشر و نیز دو پارک ملی کانادا یعنی Kluane و پارک تاتشنشینی آلسک Tatshenshin-Alsek قرار دهند، بزرگترین سرزمین حفاظت شده کره زمین را تشکیل می دهند که در نوع خود بی نظیر است. حیات وحش و طبیعت منزوی این پارک اگرچه در مقایسه با دیگر جاذبه های آلاسکا بازدید آنچنانی ندارد، اما به علت برخوداری از کلکسیونی از منطقه ها کوهستانی بکر و شماری یخچال تماشایی، حقیقتا تأثیرگذار و جادویی است.

رنگل (Wrangell)- سن الیاس و سلسله جبال Chugach Mountains ستون فقرات اصلی این پارک را تشکیل داده و از جمله دیدنی های برجسته حیات وحش و طبیعت بکر این منطقه هستند. بیش از 150 یخچال و نیز 9 عدد از 16 قله مرتفع استان متحده، در این منطقه واقع شده است. از این تعداد، چهار قله مرتفع تر از بقیه هستند، از جمله سنت الیاس که دومین قله کوهستانی مرتفع بعد از قله مک کینلی (Mount McKinley) است.

این محیط طبیعی بی نظیر مملو از یخچال و نیز جریان های رودخانه ای و نهرهای پرجوش و خروش بوده و فرصتی نامحدود را برای جستجو در میان طبیعت کوهستانی این منطقه فراهم آورده است. محیطی سرشار از تغییر و دگرگونی که در عین حال غیرقابل پیش بینی بوده و سفری فراموش نشدنی و درعین حال شگفت انگیز را برای علاقه مندان مهیا نموده است.

دو جاده اصلی با نام های Nabesha و مک کارتی (McCarthy)، در سرتاسر پارک امتداد یافته و هر کدام به نوبه خود دارای منظرههای خارق العاده ای هستند که چشم بیننده را مجذوب خود می نمایند. این دو جهت در نهایت بازدیدنمایندگان را مستقیم به سمت قلب طبیعت بکر و وحشی این منطقه راهنمایی می نمایند.

با این وجود بسیاری ترجیح می دهند برای بازدید از این پارک از هواپیما استفاده نموده و به تماشای منظره ها هوایی این منطقه بنشینند که حقیقتا تماشایی و نفس گیر است.

چند نکته و حقیقت جالب در خصوص پارک ملی سنت الیاس:

  • اینجا یکی از پارک های دورافتاده و بسیار منزوی آلاسکا بوده و در عین حال مکانی ایده آل برای راهپیمایی، رفتینگ و صحرا نوردی است.
  • چهار سلسله کوه در این منطقه واقع شده که از جمله دلایل معروفیت این پارک به شمار می فرایند. در این میان بلندترین قله این منطقه به نام قله سنت الیاس شناخته می گردد که در مرز دو کشور آمریکا و کانادا واقع شده و 5,489 متر ارتفاع دارد.
  • این پارک سکونتگاه خرس های گریزیلی، خرس های سیاه، بزکوهی، کاریبو و گوزن های آمریکایی است.

حیات وحش در جای جای این منطقه حضوری چشمگیر و جالب توجه دارد. اما اغلب این خرس های گریزلی هستند که در جستجوی ماهی های سالمون در رودخانه ها پرسه زده و برای آغاز سرما و موعد خواب زمستانی آماده می شوند.

از سوی دیگر بزهای کوهی در میان منظرههای بکر و وحش این ناحیه آزادانه این سو و آن سو می فرایند، گوزن های آمریکایی اغلب در حوالی رودخانه و مرغزارها قابل مشاهده هستند. در این میان گوزن آمریکای شمالی و نیز گاومیش های وحشی نیز از دیگر گونه های جانوری قابل مشاهده این منطقه هستند. بازدیدنمایندگان می توانند بعلاوه بزرگترین جمعیت قوچ های آمریکای شمالی را در این ناحیه ببینند. در عین حال بهتر است علاقه مندان مراقب بوده و حواس شان را جمع نمایند تا از تماشای موجودات کوچکتری همانند سنجاب های قطبی، سگ های آبی، خرگوش های برفی، روباه و جوجه تیغی محروم نشوند. از سوی دیگر این پارک به عنوان یکی از جهتهای شناخته شده مهاجرت پرندگان شناخته شده و هر ساله شاهد حضور گونه های مختلف پرندگان است. تالاب های این منطقه برترین مکان برای آشیانه سازی قو، اردک و غازهای وحشی است و بازدیدنمایندگان حتی ممکن است شاهد حضور عقاب های کله طاس و نیز عقاب های طلایی نیز باشند.

اینجا یکی از برترین مکان ها برای جستجوی تاریخچه منطقه آلاسکا است. کایاک سواری در میان جریان تنداب های رودخانه ای آن هم حین مشاهده خرس ها در حال شکار ناهارشان، بخشی از جذابیت های غیرقابل انکار این منطقه است.

بعلاوه رفتینگ (قایق سواری در موج های خروشان) یا راهپیمایی کردن در منطقه ها بکر و زیبا دیگر جاذبه های جالب توجه این منطقه است، بویژه که گاهی خورشید به مدت بیست ساعت در آسمان خودنمایی نموده و فرصتی ایده آل برای لذت بردن هرچه بیشتر از حضور در طبیعت بکر را برای علاقه مندان مهیا می نماید.

نمی توان پیش بینی دقیقی درمورد قدرت واقعی طبیعت در این منطقه داشت، بویژه هنگامی که گردشگران از شهرها خارج شده و جاده ها را ترک می نمایند در میان جهتهای ثبت نشده و فاقد امکانات خاص به گشت و گذار خود ادامه می دهند. این جاده ها به خصوص از نظر امکانات جستجو چندان مجهز و پیشرفته نیستند و ممکن است خطراتی جان بازدیدنمایندگان را تهدید کند. به همین دلیل توصیه اکید شده که افراد به محض آغاز سفر، جهت حرکت خود را از پیش اعلام نموده و برنامه های ارائه شده خود را به دقت دنبال نمایند، بعلاوه بهتر است از مسافرت به تنهایی در این منطقه ها اجنتناب نموده و خطرات طبیعی را به حداقل رساند.

برترین مکان برای اقامت در این پارک اقامتگاه Ultima Thule Lodge است که یکصد مایل از نزدیک ترین جاده فاصله داشته و به وسیله یک زوج ماجراجو اداره می گردد. پال یکی از برترین خلبان های این منطقه است که به همراه همسرش دانا، اداره و مدیریت این اقامتگاه را بر عهده دارد. این مکان شاید فاقد امکانات لوکس و رویایی باشد، اما در عوض مجهز به هواپیمایی کوچک است که می تواند هر روزه بازدیدنمایندگان را به یک گشت و گذار هوایی خاطره انگیز بر فراز منظره ها و منظرههای بکر این منطقه ببرد. شاید یک روز مهمانان ناهار خود را برفراز یک یخچال غول پیکر صرف نمایند و روزی دیگر، قدم به نقطه ای از این پارک بگذارند که تا به حال پای کس دیگری به آنجا نرسیده باشد. یک سفر حقیقتا ماجراجویانه و لبریز از تجربیات مهیج و فراموش نشدنی.

تابستان این منطقه بسیار کوتاه بوده و فعالیت های تفریحی و سرگرم نماینده آن کاملا وابسته به شرایط آب و هوا هستند. در میان اسکی کردن اغلب یکی از انتخاب های همیشگی علاقه مندان حین بازدید از این منطقه در فصل سرما است.

به خاتمه این مجموعه مطالب پیرامون معرفی برترین جاذبه های گردشگری آلاسکا رسیدیم. در خلال این گشت و گذار پی بردیم آلاسکا علی رغم واقع شدن در نزدیکی قطب شمال و برخورداری از آب و هوایی سرد و منظرههای عمدتا یخ زده، از ویژگی های خاص و جالب توجه بهره برده که باعث شدند اینجا یکی از منطقه ها ایده آل برای طبیعت دوستان و عاشقان حیات وحش باشد. جایی که یک سافاری خاطره انگیز در دل طبیعت را تجربه نموده و از همراهی با یکی از جالب ترین پستانداران این کره، یعنی خرس های گریزلی، لذت خواهند برد.

امیدوارم این اطلاعات برای شما عزیزان نیز مثمرثمر واقع شده باشد. شاد خواهیم شد مخاطب نظرات شما عزیزان باشیم، پس آن را از ما دریغ نکنید.

منبع: کجارو / naturalworldsafaris.com / naturalworldsafaris.com
انتشار: 4 اسفند 1400 بروزرسانی: 4 اسفند 1400 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1294

به "دیدنی های آلاسکا ویژه سافاری دوستان: پارک ملی سن الیاس و جزیره کودیاک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های آلاسکا ویژه سافاری دوستان: پارک ملی سن الیاس و جزیره کودیاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید