خبرنگاران رویکرد واقع بینانه منطقه ای؛ مهمترین ویژگی طرح ایران برای حل مناقشه قره باغ

به گزارش بازی های فکری، مسکو- خبرنگاران- سیدعباس عراقچی فرستاده ویژه جمهوری اسلامی در معرفی و تبیین طرح ایران برای حل مناقشه قره باغ گفت: مهمترین ویژگی این طرح در آن است که با واقع بینی، یک رویکرد منطقه ای با مشارکت کشورهای تأثیرگذار دارد.

خبرنگاران رویکرد واقع بینانه منطقه ای؛ مهمترین ویژگی طرح ایران برای حل مناقشه قره باغ

جهت دریافت خدمات ساخت ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش روز آدینه خبرنگاران، عراقچی در سفر اخیر خود به مسکو در مصاحبه با خبرگزاری روسی ریانووستی توضیح داد: طرح ایران مبتنی بر آن است که یک رویکرد منطقه ای با مشارکت کشورهای تأثیرگذار برای مبارزه و مواجهه با این بحران دارد که طبیعتاً روسیه و ترکیه از آن جمله است.

وی اظهار کرد: ویژگی دوم طرح، واقع بینی و توجه به واقعیات است؛ همانطور که می دانید تا به امروز سه دور آتش بس در قره باغ برقرار شده که شکست خورده اند. به نظرم یکی از دلایلش این است که واقعیت منطقه و واقعیات میدانی در آن لحاظ نشده است.

عراقچی اظهار کرد: طرح جمهوری اسلامی ایران در واقعیت، آتش بس را به مرحله دوم می برد و در قدم اول بر یکسری اصول تاکید می نماید و از کشورهای درگیر می خواهد که آنها نیز پایبندی خودشان را ثابت نموده و عملاً آنرا نشان دهند و به آن احترام بگذارند.

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: این اصول شامل اصول پذیرفته شده بین المللی به علاوه یک سری اصول خاص که مربوط به این بحران می گردد از جمله انتها اشغال، احترام به تمامیت ارضی، احترام به حاکمیتها، اصل تغییر ناپذیری مرزها که خیلی مهم می باشد، احترام به حقوق اقلیت ها، احترام به حقوق بشردوستانه، عدم حمله به مراکز و افراد غیر نظامی، بازگشت آوارگان و اصولی از این دست که مورد پذیرش بین المللی واقع شده است.

عراقچی توضیح داد: بر پایه این اصول هست که می بایست مذاکرات شکل گیرند و حتی آتش بس نیز بر پایه این اصول شکل گیرند. ما خیلی دقت کردیم که در تبیین این پیشنهاد، واقعیت صحنه درگیری و اهداف هر دو طرف یعنی هم جمهوری آذربایجان و هم ارمنستان را در نظر بگیریم و به شکلی آن را طراحی کنیم که قابل پذیرش باشد و کشورهای تاثیرگذار منطقه در آن حضور و مشارکت داشته باشند

فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: امیدواریم این طرح بتواند راهی را برای صلح پایدار در منطقه قره باغ ایجاد کند. البته کار به این راحتی نیست و مسائل عدیده ای وجود دارد و دخالتهایی از خارج منطقه و توسط کسانی وجود دارد که چندان تمایلی به صلح در این منطقه ندارند.

وی گفت: کوشش ها و ابتکار جمهوری اسلامی ایران نافی سایر ابتکارات و کوششها برای حل و فصل این مناقشه نیست اما ما معتقدیم بحرانهای منطقه ای راه چاره منطقه ای دارند.

عراقچی همچنین گفت: با توجه به اهمیت موضوع و روابط خوبی که جمهوری اسلامی ایران با هر دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان دارد و همچنین شرایط و حساسیت های خاص این منطقه تهران به طور جدی همیشه آمادگی خود را برای برقراری آتش بس، شروع گفت وگو و استقرار صلح و آرامش اعلام نموده است.

وی اضافه کرد: در سفر به باکو، مسکو، ایروان و آنکارا، ابتکار و طرح جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر ساز وکارهای منطقه ای است را با مقامات عالی این کشورها مطرح نموده و مورد گفت وگو قرار داده ایم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که چه قدمهای مشخصی را ایران در راستای تشدید تنش نظامی در کنار مرزهایش بر خواهد داشت، اظهار کرد: ایران از ابتدای شروع این درگیری ها به دلیل همجواری با کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، اوضاع را مورد رصد قرار داده و اقدامات و تمهیدات لازم را به مورد اجرا گذاشته است. جمهوری اسلامی ایران از توان دفاعی و نظامی خوبی برخوردار است و سیستمها و تجهیرات نظامی بومی کشورمان از قابلیت های بالایی برخوردار می باشند. قطعاً در هر کجا که احساس احتیاج گردد برای تأمین و تهیه احتیاجهایمان اقدام خواهیم کرد.

سفر منطقه ای سیدعباس عراقچی فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد ابتکار ایران در حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ از روز سه شنبه گذشته از باکو شروع و سپس در روزهای پنجشنبه و آدینه با رایزنی با مقامات مسکو، ایروان ادامه یافت و فردا شمبه در آنکارا به انتها می رسد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی درباره ابتکار ایران گفته بود: تهران طرحی را با تصویب مقامات عالی کشور برای حل دائمی مناقشه قره باغ تدوین نموده که در سفر منطقه ای عراقچی آن را پیگیری خواهیم کرد.

روز یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و دو طرف همدیگر را شروعگر حمله عنوان کردند.

پس از درگیری های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و بعضی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد؛ به طوری که بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش بینی نموده بود. دو کشور چندین دهه بر سر مالکیت منطقه قره باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال 1994 میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، بعضی دولت های اروپایی و منطقه برای انتها دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و انتها با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا (روسیه، آمریکا و فرانسه)، آتش بس میان طرفین مناقشه برقرار شد اما کوشش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه ای نداشته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 آبان 1399 بروزرسانی: 24 آبان 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 579

به "خبرنگاران رویکرد واقع بینانه منطقه ای؛ مهمترین ویژگی طرح ایران برای حل مناقشه قره باغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رویکرد واقع بینانه منطقه ای؛ مهمترین ویژگی طرح ایران برای حل مناقشه قره باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید