ارمنستان: به حل وفصل دیپلماتیک مسائل با آذربایجان پایبندیم

به گزارش بازی های فکری، وزارت خارجه ارمنستان در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان بیان کرد که ایروان به حل وفصل دیپلماتیک و سیاسی مسائل با باکو پایبند است.

ارمنستان: به حل وفصل دیپلماتیک مسائل با آذربایجان پایبندیم

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه ارمنستان روز آدینه با صدور بیانیه ای گفت: جمهوری ارمنستان همچنان به حل وفصل تمامی مسائل به جای مانده با آذربایجان به وسیله روش های کاملا سیاسی و دیپلماتیک متعهد است. به همین سبب، اظهارات درخصوص فتنه انگیزی های انجام گرفته از سوی ارمنستان تماما بی اساس هستند. ارمنستان در پی تشدید شرایط نیست و بالعکس، برای گفت وگو درخصوص سازوکارهایی برای تنش زدایی که پیش تر پیشنهاد شده، آمادگی دارد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما از تمامی شرکای مان که علاقه مند به ثبات در منطقه هستند دعوت می کنیم تا به این حقیقت که جمهوری ارمنستان برای ازسرگیری گفت وگوها با آذربایجان در اولین فرصت مناسب آمادگی دارد، توجه نمایند.

جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان امروز (آدینه) و در ملاقات با سفرای کشورهای خارجی مقیم باکو گفت: ارمنستان خندق های تازه حفر می نماید، استحکامات دفاعی تشکیل می دهد و پرسنل و تجهیزات را برای ماجراجویی نظامی بعدی خود جمع آوری می نماید.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان ادامه داد: ارمنستان در حال خروج از تمامی توافق های از پیش حاصل شده است و هدف ارمنستان حفظ تجزیه طلبی در اراضی جمهوری آذربایجان است.

بایراموف بعلاوه گفت: لازم است تا تدابیر مناسبی برای جلوگیری از وقوع رفتارهای غیرمسئولانه از سوی ارمنستان اتخاذ گردد.

ارمنستان با جمهوری آذربایجان که مورد حمایت ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو است، از زمان سقوط اتحاد شوروی چندین جنگ را بر سر قره باغ داشته اند که تازهترین مورد آن در سال 2020 رخ داد.

این جنگ با یک آتش بس سه جانبه که با واسطه گری روسیه حاصل شد، انتها یافت اما همچنان درگیری های پراکنده بین دو کشور ادامه یافته است.

کریدور زنگزور نیز به یکی از موارد تنش تبدیل شده است.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان می گوید اگر ارمنستان با گشایش این کریدور مخالفت کند باکو طرح جایگزینی دارد که آن را به اجرا خواهد گذاشت.

ادعاهای مقامات جمهوری آذربایجان و ترکیه درباره کریدور زنگزور پس از توافق آتش بس سه جانبه سران باکو، ایروان و مسکو مطرح شده اما مسئولان ارمنستانی بارها این ادعاها را رد نموده اند.

ایجاد این گذرگاه باعث قطع دائم مرزهای ایران و ارمنستان می گردد و به باکو دسترسی بلامانع به جمهوری خودمختار نخجوان را خواهد داد.

منبع: فرارو
انتشار: 18 شهریور 1402 بروزرسانی: 18 شهریور 1402 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1614

به "ارمنستان: به حل وفصل دیپلماتیک مسائل با آذربایجان پایبندیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارمنستان: به حل وفصل دیپلماتیک مسائل با آذربایجان پایبندیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید