نان هایی که کرونا آجر کرد

به گزارش بازی های فکری، شیوع کرونا همه مناسبت های جهانی را به هم ریخت و بسیاری از فعالیت های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی هم تحت تاثیر آن نهاده شد، اما عظیم ترین معضل این ویروس، آجر شدن نان افرادی بود که به مشاغل موقت اشتغال داشتند.

نان هایی که کرونا آجر کرد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، پس از تاخت و تاز کرونا در کردستان که از هشتم اسفند 98، سری در بیمارهای واگیر درآورد، این استان رفته رفته شاهد افزایش شمار مبتلایان تا به امروز است و اگر چه سرعت شیوع آن در برهه هایی به ثبات نسبی رسید ولی این ثبات شنماینده بود و هر آن ممکن است این آتش زیر خاکستر باز هم زبانه بکشد که در روزهای اخیر شاهد این زبانه ها بودیم.

بسیاری از شهروندان با رفتاری مسئولانه خود را ملزم به خانه نشینی و رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی دیدند و با تعطیلی کارشان، از اندوخته های خود خوردند و امیدشان این بود که بیماری زودتر ریشه کن گردد و بتوانند فعالیت های عادی خود را از سرگیرند، اما در این میان بعضی هم بودند که نتوانستند در خانه بمانند، البته این خواسته خودشان نبود، اجبار به کسب روزی و گذران معیشت خانواده، آنها را روانه بیرون از خانه کرد تا اگر کرونا امانشان داد، لااقل شب ها دست خالی به خانه بر نگردند.

یکی از این افراد، دستفروش خیابان فردوسی سنندج است، او که نه بیمه دارد و درآمدی ثابت؛ گفت: ما نان شب مان را از پیاده روها دشت می کنیم، پس مجبورم سرکار بیایم، چون هیچ پس اندازی در طول سال نداشته و به همین درآمد اندک زندگی را می گذرانم.

او که از اوضاع خراب کاسبی در روزهای کرونایی گفته است، همه امیدش به شب عید بود ولی با کرونا این امید رنگ باخت؛ بسته حمایتی کرونا را هم دریافت ننموده و اصلا نمی داند شامل او می گردد یا نه.

این دستفروش ادامه داد: با پنج سر عائله آیا می توانم در خانه بمانم؟ کرونا هم ما را نکشد، گرسنگی حتما می کشد.

او تنها یکی از صدها دستفروش خیابان فردوسی سنندج است که امکانات بهداشتی هم در اختیارشان نیست، در کردستان دسته ای از مشاغل هستند که شاید در کمتر جای دنیا بتوان آنها را دید، کولبرانی که نان شان را از دل کوه های سخت و خشن در می آورند از جمله این مشاغل هستند.

این دسته پیش از کرونا هم شرایط خوبی نداشتند و اکنون کرونا باعث شده نه در آن سوی مرز و نه این سوی، نانی عایدشان نگردد، اگر چه دولت بسته های حمایتی برای اقشار آسیب پذیر طراحی و اجرا نموده اما هنوز بسیاری از همین دستفروشان، رانندگان شخصی، کارگران، کولبران و بیکاران از آن بی نصیب مانده اند.

از طرفی تعداد بیمه شدگان هم خیلی کم است، بخشی از مشاغل موقت در کردستان حالا از بسته حمایتی بیمه بیکاری هم بی بهره هستند و اندک کارفرمایان کارگاه ها و بنگاه های مالی در کردستان، که سال های اخیر را با مسائل سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه دست و پنجه نرم می نمایند، نتوانسته اند تعداد کارگران خود را افزایش دهند.

کارگران فصلی و شاغلان موقت در رستوران ها، فروشگاه های عظیم و کوچک و بسیاری از مردم به صورت قراردادی کار می نمایند و به همین دلیل بیمه نمی شوند و این باعث شده تا کسب و کارشان شنماینده باشد.

یکی از کارگران فصلی در خیابان انقلاب سنندج هم اضافه نمود: کرونا باعث شد تا دوباره راهی خانه پدرم شوم، اجاره نشین بودم و از پس مخارج بر نمی آمدم برای همین اسباب و اثاثیه مختصر خانه را جمع نموده و همراه اعضای خانواده به روستای محل تولد و خانه پدری رفتیم و خودم صبح ها به اینجا می آیم تا شاید کسی کارگر بخواهد.

او از شرایط نه چندان خوب اقتصاد کشور هم خبر دارد و می داند کرونا آن را بدتر نموده ولی می خواهد تا امثال او دیده شوند، دوران کرونا برای استانی مانند کردستان که زمستانش را با بالاترین نرخ بیکاری کشور سپری کرد، کندتر می گذرد.

با همه مسائلی که کرونا در دنیا به وجود آورد، شاید بعضی کشورها فقط به مقابله با اصل ویروس پرداختند اما در کشورمان آنچه که مبتنی بر اعتقادات دینی و نوعدوستی است مقابله را 2 وجهی کرد: یک سو یاری به مدافعان سلامت برای مقابله با بیماری و یاری به بیماران و وجه دیگر آن یاری به آنهایی که برای در خانه ماندن باید حمایت مادی می شدند.

9 هزار بیکار

شیوه نامه اجرایی دستورالعمل مشترک معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی، 27 اسفند سال 98 برای 10 رسته شغلی ابلاغ شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: بیش از 9 هزار نفر از بیمه شدگان تامین اجتماعی این استان برای بهره مندی از بیمه بیکاری تعطیلی واحدهای فراوریی در اثر شیوع ویروس کرونا ثبت نام نموده اند.

برهان صلواتی اظهار کرد: همه ثبت نام نمایندگان در استان مشمول این خدمت نیستند چرا که بیشتر ثبت نام نمایندگان کارگران فصلی و ساختمانی هستند و برخورداری مشمولان ثبت نام نماینده به زودی از طرف تامین اجتماعی به اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام می گردد.

مقرری معین شده فقط به بیمه شدگان مشمول قانون کار بیکار شده متاثر از شیوع کرونا تعلق می گیرد و با توجه به اینکه از امروز دوشنبه 25 فروردین سامانه به صورت هوشمند ثبت نام افراد غیر مشمول را انجام نمی دهد بنابراین سایر افراد از ثبت نام در سامانه خوداری نمایند.

فروشگاه های تعطیل

بازار بانه در سال های گذشته به ویژه روزهای قبل و بعد از عید جای سوزن انداختن نبود ولی حالا این بازار حسابی بی رونق شده و تعطیل است و کرونا پر رونق ترین بازار استان کردستان را هم تعطیل کرد.

رئیس اتاق اصناف کردستان اظهار کرد: این روزها بیشتر کاسبان بانه ای لوازم خود را از مغازه های استیجاری جمع نموده و به خانه هایشان برده اند.

فرهاد عزت پور با بیان اینکه این روزها انبارهای خانگی وسایل الکترونیکی در بانه زیاد شده است، افزود: تنها عده معدودی از کسبه بانه مالک مغازه هستند و بقیه مستاجرند که با توجه به وضع خراب بازار آخر سال، می دانند که نمی توانند با این شرایط زیاد دوام بیاورند.

وی به فعالیت 60 هزار واحد صنفی در استان اشاره نمود و گفت: با خاتمه کرونا اصناف باید نگران اظهار نامه امور مالیاتی، عوارض سالیانه شهرداری و جریمه های تامین اجتماعی باشند و انتظار داریم تا دولت تدبیری برای حمایت از این قشر داشته باشد.

عزت پور تاکید نمود: اصناف برای خاتمه سال خریدهای زیادی داشتند و چک هایشان در حال برگشت خوردن است که این سابقه اصناف خوشنام را خدشه دار می نماید.

کرونا بلای جان فراوری

کارگران تنها بخش آسیب پذیرکرونا نیستند و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز گفت: نوسانات پیش آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا در عرضه و تقاضای محصولات و عدم تعادل در بازار، فراوری نمایندگان و بهره برداران بخش را متضرر نموده است.

محمدفرید سپری افزود: به دلیل شیوع این ویروس و کاهش تقاضا در بازار برای خرید محصولات زود فساد پذیری چون گوشت قرمز، مرغ، شیر و قارچ خوراکی باعث خسارت جدی و ضرر و زیان به مرغداران، دامداران، فراوری نمایندگان قارچ، گلخانه داران بخصوص گل های شاخه بریده شده است.

وی یادآور شد: اگر شرایط موجود مدیریت نگردد و تاثیر منفی کرونا بر بازار محصولات کشاورزی ادامه داشته باشد، اختلال جدی در زنجیره های فراوری به وجود خواهد آمد و در آینده نزدیک شاهد حذف دام های مولد و عدم جوجه ریزی و کاهش فراوری در این بخش خواهیم بود.

بهره گیری از ظرفیت خیرین

اگرچه بعضی کارمندان دولت در حرکتی خودجوش در شهرهای کوچک حقوق یک روز خود را به کارگران و بیکاران اختصاص دادند و آن را در قالب موسسات خیریه به دست نیازمندان رساندند.

بسیاری از خیرین هم این روزها دست دانشگاه علوم پزشکی کردستان را گرفتند و ملزومات و تجهیزات پزشکی تهیه کردند و این یعنی در روزهای سخت به فکر هم هستیم.

حمایت از بخش های مالی متاثر از کرونا

معاون امور مالی استاندار کردستان هم گفت: ویروس کرونا آسیب های زیادی به بخش های فراوری و مالی استان وارد نموده که توسط دولت حمایت خواهند شد.

خالد جعفری افزود: برای جبران این آسیب ها از همان روز اول جلساتی با حضور مدیران و مسئولان دستگاه های امور مالیاتی، تامین اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و دیگر دستگاه های متولی برگزار گردید و در حال جمع بندی اطلاعات بخش صنعت استان هستیم تا بتوانیم تسهیلاتی که پیش بینی شده را به بهترین شیوه در بین آنها توزیع کنیم.

جعفری یادآور شد: تسهیلاتی هم در حوزه تامین اجتماعی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای مشاغل آسیب دیده ناشی از ویروس کرونا در نظر گرفته شده است.

براساس مصوبه هیات وزیران، طرح خرید اعتباری اضطراری ناشی از شیوع بیماری کرونا، پنجم فروردین 99 ابلاغ شده و اقشار آسیب پذیر جامعه را در برمی گیرد.

پیامدهای مالی کرونا در جامعه شناسی

یک جامعه شناس هم با تقسیم بندی کسب و کارها به سه بخش کسب و کارهای عظیم و کوچک، کسب و کارهای فراوری و خدماتی و کسب و کار دولتی و بخش خصوصی گفت: پیامدهای کرونا در چند بخش جامعه را تحت تاثیر قرار داده که شامل مالی، اجتماعی، سیاسی، معیشتی و روانی است.

هادی عبدالملکی اضافه نمود: بیکاری، کاهش فراوری، کاهش درآمد و گسترش فقر، افسردگی و احساس بیگانگی اجتماعی، اختلافات خانوادگی، اختلافات صنفی کارفرما و کارگر از پیامدهای منفی کرونا در جامعه است که اتحادیه های صنفی، دولت و خیران می تواند بخش از آن را جبران کند.

وی با بیان اینکه آسیب های این بیماری همه گیر در سطوح منطقه ای یا بلوک بندی مالی کشور، ملی، خانوادگی و فردی مطرح است، گفت: کرونا به بیکاری در بخش های فراوریی، خدماتی، دائمی و فصلی دامن زده است و در کردستان کشاورزی و باغ داری و دامداری شاید اثرپذیری کمتری داشته باشد به شرط آنکه پشتیبانی آن باید به صورت دولتی و محافظت شده توسط جهاد کشاورزی انجام گردد.

عبدالملکی با اشاره به همه مضرات و تبعات منفی کرونا تاکید نمود: در خصوص پیامد اجتماعی یک نظر وجود دارد که ممکن است بسیاری از رفتارها اصلاح و سبک جدید زندگی رونمایی گردد که در آن مدیریت مصرف درونی باشد.

این استاد جامعه شناسی یادآور شد: به علت وجود بیماری کرونا، بنگاه ها در برآورد سطح درآمدها، هزینه ها، میزان فراوری و فروش، میزان سرمایه در گردش و نرخ فروش با پیچیدگی های جدی روبه رو خواهند شد و سرمایه گذاری، فعالیت های عملیاتی بنگاه ها و به تبع آن سودآوری بنگاه های مالی، محدود و بعضا کاهش خواهد یافت.

عبدالملکی افزود: از دیدگاه رشد مالی در صنعت، رشد منفی قطعی است و بخش خدمات عظیمترین بازنده متاثر از کرونا خواهد بود ولی بخش کشاورزی غیر از اختلالی که در صادرات 3 ماه اول سال خواهد داشت، کمترین آسیب را خواهد دید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 286

به "نان هایی که کرونا آجر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نان هایی که کرونا آجر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید