عوارض آلودگی هوا را با این خوراکی ها به حداقل برسانید

به گزارش بازی های فکری، درحال حاضر در کلانشهرهای کشور شاهد آلودگی هوا هستیم که تغذیه مناسب نقش بسزایی در به حداقل رساندن عوارض آن دارد.

عوارض آلودگی هوا را با این خوراکی ها به حداقل برسانید

به گزارش گروه رسانه های بازی های فکری، این روزها زیاد با اصطلاح آلودگی هوادرگیر هستیم و در شهر های بزرگی همچون تهران این مسئله بسیار موجب نگرانی شده است. اما بهتر است این موضوع را نیز بدانید آلودگی هوا موضوعی دنیای است که در تمام دنیا مورد بحث قرار می گیرد. هرگونه تغییر فیزیکی، بیولوژیکی یا شیمیایی در هوا ممکن است به عنوان آلودگی نامیده گردد. عوامل اصلی آلودگی هوا متفاوت هستند و این اتفاق زمانی رخ می دهد که گاز های مضر، گرد و غبار و دود وارد جو شوند. این موضوع باعث می گردد که زندگی گیاهان، حیوانات و انسان ها به دلیل آلوده شدن هوا با مسائل متعددی روبرو گردد .

آلودگی هوا دشمن این روزهای بشر

مجید حسن قمی مدیر روابط عمومی نظام پزشکی تهران و متخصص تغذیه اظهار کرد: همانطور که می دانید تمام انسان های برای زنده ماندن به آب،غدا و هوا نیاز دارند. این سه رکن هستند که به ما یاری می نمایند تا زندگی سالم، راحت و فعالی داشته باشیم. برای زنده ماندن حدود یک و نیم تا 2 لیتر آب در طول شبانه روز نیاز داریم و میزان غذایی که هر فرد به طور متوسط مصرف می نماید به یک و نیم کیلو گرم در روز می رسد .

او در ادامه اضافه نمود: این مقدار برای دریافت هوای سالم حدود 15 تا 20 برابر میزان غذای مصرفی انسان است. میزان هوایی که ما در حین استراحت نیاز داریم حدود 7 لیتر است در حالی که هنگام کار ساده این میزان به 28 لیتر و زمان فعالیت سنگین تر به 43 لیتر می رسد .

مدیر روابط عمومی نظام پزشکی تهران اعلام کرد: به سادگی می توان عنوان نمود بچه ها، افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی و افرادی که مسائل آلرژی دارند بهتر است زمان آلودگی هوا از خانه خارج نشوند، زیرا با مسائلی که دارند ممکن است بیماری آن ها تشدید گردد. مثلا زمانی که فرد مبتلا به بیماری قلبی و عروقی به خارج از خانه می رود نیاز بیشتری به اکسیژن پیدا می نماید حتی با یک فعالیت سبک به سیستم قلبی و عروقی او فشار وارد می گردد .

حسن قمی توضیح داد: اگر در کلانشهر ها به خصوص نقاطی که در معرض آلودگی شدیدی هستند زندگی می کنید بهتر است ورزش و فعالیت های سنگین بدنی کمتری داشته باشید و سعی کنید چشم ها، دهان، بینی و مخاطی که در معرض آلودگی هوا هستند را بیشتر بشویید .

او گفت: افرادی که مسائل خونی و سیستم ایمنی، قلبی و عروقی دارند بهتر است از ماسک فیلتر دار استفاده نمایند و کمتر در معرض آلودگی قرار بگیرند. معمولا از مصرف غذا هایی که خود به تنهایی موجب خلل هایی در بدن می شوند در این مواقع خودداری کنید .

مدیر روابط عمومی نظام پزشکی تهران اعلام کرد: غذا هایی مانند فست فود ها و ساندویچ ها، چیپس و پفک از دسته مواد غذایی هستند که به راحتی می توانند فشار زیادی به سیستم ایمنی بدن وارد نمایند .

حسن قمی تاکید نمود: این روز ها ما نیاز داریم تا آنتی اکسیدان ها مورد نیاز بدنمان را تقویت کنیم. از جمله کار های دیگری که باید انجام دهیم این است که باید هنگام ورود به خانه لباس ها را تعویض کنیم و از خریدن مواد غذایی و نوشیدنی هایی که خارج از خانه بدون بسته بندی به فروش می رسند خودداری کنیم .

او گفت: مواد غذایی که می توانند در این شرایط به ما یاری نمایند غذا هایی هستند که سرشار از روی، فسفر و کلسیم باشند، زیرا این مواد غذایی حاوی فلزاتی هستند که می توانند سم زدایی نموده و از ورود مواد سربی به داخل بدن در روز های آلوده جلوگیری نمایند. البته این نوع مواد معدنی در شیر و لبنیات و آجیل ها بیشتر یافت می شوند .

مدیر روابط عمومی نظام پزشکی تهران گفت: ویتامین های E و C می توانند به سیستم ایمنی بدن یاری نمایند، این ویتامین ها در میوه هایی مانند گوجه فرنگی، کیوی، پرتقال، لیمو شیرین وجود دارند. هنگام آلودگی بهتر است از روغن زیتون، آفتاب گردان و روغن بادام بیشتر استفاده گردد .

حسن قمی یادآوری کرد: موادی مانند: سیر، تخم کتان، پیاز که خاصیت ضد التهابی و اسید های چرب امگا 3 دارند می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت نمایند. باید با رساندن چربی های ضروری بدن آنتی اکسیدان های مورد نیازمان را فراهم کنیم .

راهکارهایی برای مقابله با آلودگی هوا

فرزانه خداقلی زاده متخصص تغذیه درباره مقابله با آلودگی اظهار کرد: آلودگی هوا یکی از بزرگترین مسائل بسیاری از شهر های بزرگ و صنعتی دنیا است. درحال حاضر در شهر های مختلف ایران نیز شاهد آلودگی هوا هستیم که تغذیه مناسب نقش بسزایی در به حداقل رساندن عوارض آن دارد .

این متخصص تغذیه اعلام کرد: در روزهای آلوده مصرف آنتی اکسیدان ها را نباید فراموش کنید، یکی دیگر از آنتی اکسیدان ها ویتامین E است که منابع آن بادام، روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغنسبوس برنجو انواع مغز ها است، مصرف روزانه یک پیاله انواع مغز هم توصیه می گردد .

خداقلی زاده اضافه نمود: از مصرف میوه ها و سبزی ها در این روز ها غافل نشوید، سبزی هایی مانند جعفری، انواع کلم، ریحان، شلغم، کاهو، هویج،خرمالو، گوجه فرنگی، اسفناج و گشنیز را در رژیم روزانه خود بگنجانید .

او توضیح داد: افراد می توانند از ترکیب ماست و تخم کتان استفاده نمایند، زیرا تخم کتانبه علت داشتن امگا 3 نقش محافظت نماینده ای در برابر آلودگی هوا دارد. همچنین مصرف آب و مایعات را نسبت به روز های دیگر باید افزایش داد .

این متخصص تغذیه اعلام کرد: در روزهای آلودگی از خوردن چای سبز و اسموتی ها مانند: لیمو ترش، آناناس و پودر جوانه گندم غافل نشوید. همچنین بهتر است روزانه دو لیوان شیر گرم مصرف کنید .

خداقلی زاده گفت: در این روز های آلوده می توانید از سکنجبین، عرق کاسنی، زعفران، عرق نعناع، خاکشیر، تخم شربتی، لیمو ترش و چند پر نعناع برای سم زدایی بهره ببرید .

منبع:باشگاه بازی های فکری

،

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 30 فروردین 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 13

به "عوارض آلودگی هوا را با این خوراکی ها به حداقل برسانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض آلودگی هوا را با این خوراکی ها به حداقل برسانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید