راهکارهای طبیعی برای کاهش کلسترول بد خون

به گزارش بازی های فکری، کلسترول ماده ای شیمیایی است که در همه حیوانات وجود دارد. این ماده برای عملکردهای مختلف غشاهای سلولی و بعلاوه در فراوری اسید های صفراوی، ویتامین D و بعضی از هورمون ها اهمیت دارد. سطح کم تا میانه کلسترول در خون برای انسان کاملا طبیعی است. با این حال، سطح بالای کلسترول خون با آسیب های شریانی، بیماری های قلبی عروقی و افزایش احتمال حملات قلبی مرتبط است.

راهکارهای طبیعی برای کاهش کلسترول بد خون

راههایی برای کنترل و یا کاهش کلسترول بالا

ایالات متحده آمریکا به طور عمده با دارویی به نام استاتین، موفقیت هایی در کنترل کلسترول بالا داشته است. معین شده است که استاتین ها درمراقبت از تشدید کلسترول بالای افراد نسبتا موثر هستند، اما اثرات منفی نیز دارند.

در چند سال گذشته، بسیاری از مردم به روش های جایگزین برای کنترل و یا کاهش کلسترول روی آورده اند.

راه های بسیاری وجود دارد که به طور طبیعی کلسترول خون را بدون استفاده از داروهای ساخت بشر پایین بیاورند. بسیاری از مردم در خصوص این داروها و تاثیر آنها بر سایر قسمت های دیگر بدن شک و تردید دارند.

افراد متفاوت هستند و اگر شما احتیاج به کاهش یا حفظ سطح کلسترول خود دارید، ممکن است هر گزینه ای را امتحان کنید، درست است؟

در این مقاله راه های طبیعی برای کاهش کلسترول بدن بدون احتیاج به خرید دارو معرفی شده است. در کنار همه انتخاب های بهداشتی، حتما قبل از هر کاری با دکتر خود مشورت کنید!

ورزش کنیداحتمالا ورزش یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید برای کاهش کلسترول انجام دهید. انجام ورزش های منظم هوازی به صورت متعادل، روش بسیار موثری در کاهش کلسترول و بعلاوه دریافت انرژی بیشتر، بهبود خلق و خو و بهبود سلامت کلی است. حتی انجام حداقل 45 دقیقه ورزش ساده پیاده روی در بیشتر روزها ممکن است موثر باشد.

از مصرف چربی های ترانس اجتناب کنیداجتناب از افزایش کلسترول و چربی های ناسالم در طول سال ها آسان تر شده است. جامعه علمی با اثبات ارتباط بین مصرف این چربی ها و مسائل سلامتی مانند کلسترول بالا ، کار بزرگی انجام داده است. به برچسب های تغذیه ای روی مواد غذایی دقت کنید و از مصرف هر غذای حاوی چربی ترانس اجتناب کنید و یا مصرف آن را کاهش دهید. حذف این مواد از رژیم غذایی حداقل از افزایش کلسترول جلوگیری می نماید و احتمالا کمی به کاهش آن یاری می نماید.

ماهی بخوریدماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مفید است که جامعه بهداشت سال ها مصرف آن ها را توصیه نموده است. ماهی های چرب برترین انتخاب هستند زیرا چربی های آنها از نوع سالم هستند. ماهی بعلاوه می تواند فشار خون شما را کاهش دهد. بعضی از برترین ماهی ها برای مبارزه با کلسترول عبارتند از: ساردین ها، ماهی سالمون، هالیبوت و قزل آلای آب های طبیعی.

آجیل بخوریدآجیل منبع عالی انرژی در بسته کوچک است. لازم نیست در مصرف آن زیاده روی کنید، اما اضافه کردن حدود 30 تا 60 گرم آجیل به رژیم غذایی روزانه خود، احتیاج بدن به چربی های سالم چند اشباع نشده که در کاهش کلسترول موثر هستند را تامین می نماید .

از روغن زیتون بیشتر بهره ببریدروغن زیتون یکی از سالم ترین روغن های پخت و پز است که می توانید بهره ببرید. روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان ها و سایر مواد شیمیایی است که به بدن یاری می نمایند کلسترول بد (LDL) را بدون این که به سطح کلسترول خوب (HDL) آسیب بزند، کاهش دهد. روغن زیتون فرابکر برترین نوع است، اما همه روغن زیتون ها برای بدن مفید هستند.1

مراقب وزن تان باشیدهر چه قدر سنگین تر باشید، بدن تان کلسترول بیشترى تولید مى کند. یک مطالعه 20 ساله در هلند نشان مى دهد که وزن بدن مهم ترین و تنها عامل مشخص نماینده کلسترول خون مى باشد. هر کیلو افزایش وزن بدن، سطح کلسترول را 2 درجه بالا مى برد. مطالعه قبلى معروف فرامینگهام نشان داد که بین کلسترول خون و وزن بدن رابطه کاملا قطعى و معینى وجود دارد.

دکتر پل لچانس استاد تغذیه دانشگاه نیوجرسى میگوید: اگر وزن شما بالا باشد، تنها همین دلیل براى پایین آوردن وزن تان کافى است. بنابراین از رژیمى بهره ببرید که دو سوم محتواى آن شامل: میوه، سبزیجات، غلات و حبوبات باشد. تنها یک سوم کالرى باید از گوشت و فرآورده هاى شیرى که اغلب پر چرب و پر کالرى هستند تأمین گردد.

درباره تخم مرغ، زیاد سخت نگیریداگر چه هر تخم مرغ اندازه زیادى کلسترول دارد، نباید فکر کنید که باید تخم مرغ را به طور کامل از رژیم غذایى حذف کنید. در یک مطالعه روى پنجاه نفر، طى شش هفته، روزانه سه تخم مرغ بزرگ استفاده شد که کمتر از یک سوم این افراد در طول این مدت، کلسترول بالا تر از حد معمول داشتند.

اگر مى خواهید بدون خطر از تخم مرغ بهره ببرید، مصرف تان را به سه تخم مرغ در هفته کاهش دهید. از آنجا که فقط زرده تخم مرغ، کلسترول دارد شما مى توانید سفیده تخم مرغ را به راحتى بخورید.

از لوبیا بیشتر بهره ببریدلوبیا و دیگر هم خانواده هایش در عین مغذى بودن و ارزانى، حاوى نوعى فیبر محلول در آب به نام پکتین هستند که کلسترول را در بر مى گیرند و آن را قبل از مشکل ساز شدن به خارج بدن راهنمایی مى نمایند. مصرف روزانه یک فنجان لوبیاى پخته بسیار رضایت بخش است.

بیشتر میوه بخوریدمیوه ها، نیز به دلیل داشتن پکتین، منجر به کاهش کلسترول خون مى شوند. جیمز کاروا بعلاوه مى گوید: پکتین موجود در گریپ فروت در هشت هفته، کلسترول خون را به طور میانه 6 / 7 درصد کاهش مى دهد و این 1 درصد کاهش در کلسترول، 2 درصد خطر حمله قلبى را کاهش مى دهد. براى رسیدن به این منظور باید روزانه 5 / 2 گریپ فروت بخورید.

جو بخوریدبه نظر مى رسد کلسترول خون از طریق سبوس جو کاهش مى یابد. مطالعات متعددى که از طریق دکتر اندرسون صورت گرفته نشان مى دهد که سبوس جو همچون لوبیا عمل مى کند. سبوس جوى دوسر داراى فیبر قابل حل بیشترى است ولى آرد جوى دوسر نیز کلسترول خون را پایین مى آورد.

از هویج یاری بگیریددکتر پیتر هوگلند مى گوید: هویج، کلسترول را از طریق نوعى پکتین پایین مى آورد. در حقیقت با خوردن دو هویج در روز مى توان کلسترول را 10 تا 20 درصد کاهش داد. کاهو، کلم سیاه و پیاز نیز همچون هویج حاوى نوعى پکتین هستند.

سیر خام بخوریدمحققان از مدت ها پیش مى دانستند که مصرف زیاد سیر خام، مى تواند چربى هاى مضر بدن را کاهش دهد. متأسفانه بوى بد سیر مى تواند دوستان تان را از شما دور کند. باید بدانید که اگر براى از بین بردن بوى بد آن، پخته شوند خاصیت ضد کلسترولى را نیز از دست مى دهند.2

پیازیک پیاز را در آبمیوه گیری خرد کنید. یک قاشق چایخوری عسل را به یک قاشق چایخوری آب پیاز اضافه کنید. یا به عنوان روشی جایگزین، یک فنجان دوغ را با یک پیاز به خوبی خرد شده که یک چهارم قاشق چایخوری فلفل دارد مخلوط کنید و آن را به صورت روزانه مصرف کنید.

آب پرتقالآب پرتقال منبع غنی ای از ویتامین ث، فلاونوئید و فولات است. نوشیدن 3 فنجان آب پرتقال به صورت منظم می تواند به کاهش سطح کلسترول خون یاری کند.

روغن نارگیلهرچند، روغن نارگیل یک چربی اشباع شده است، اما یکی از مفیدترین و موثرترین درمان های خانگی کلسترول بالا به شمار می رود. این ماده حاوی اسید لوریک است که HDL را افزایش می دهد و نسبت LDL/HDL را بهبود می بخشد. هنگام آشپزی، اندازه مناسبی از روغن نارگیل ارگانیک به غذا اضافه کنید. روزانه دست کم یک تا دو قاشق غذاخوری از این روغن مصرف کنید.

نکته: از روغن نارگیل تولید یا تصفیه شده استفاده نکنید.

شکلاتشکلات یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که سطح کلسترول HDL را حفظ می نماید. فلاونول های کاکائو و استرول های گیاهی موجود در شکلات تلخ غیر شیری می تواند سطح کلسترول LDL را 2-5% کاهش دهد. فلاونوئیدهای موجود در شکلات از به هم چسبیدن پلاکت های خون جلوگیری می نماید و از لخته شدن خون در عروق جلوگیری می نماید. هر روز حدود یک اونس شکلات مصرف کنید تا سطح کلسترول خوب در بدن تان افزایش پیدا کند و از اکسیده شدن کلسترول بد جلوگیری کنید.

نکته: شکلاتی را انتخاب کنید که مزه تلخ و شیرین داشته باشد. شکلات شیری هیچ فلاونوئیدی ندارد.

گوجه فرنگیگوجه فرنگی منبع مهمی از لیکوپن است، آنتی اکسیدانی که به گوجه فرنگی رنگ قرمز می دهد. مصرف روزانه لیکوپن سطح کلسترول LDL را کاهش می دهد. مصرف آن راحت است، یا به صورت خام از آن بخورید یا آب گوجه فرنگی را سر بکشید.

نکته: پختن گوجه فرنگی با کمی روغن به بدن تان یاری می نماید تا لیکوپن بیشتری جذب کند.3

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.asriran.com

3.www.bazdeh.org

منبع: راسخون
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1190

به "راهکارهای طبیعی برای کاهش کلسترول بد خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای طبیعی برای کاهش کلسترول بد خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید