لشگری: خطر محرک ها بیشتر از موادمخدر است، علیزاده: افزایش مشارکت دانشجویان به هر بهانه ای

به گزارش بازی های فکری، مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی از حال و روز این روزهای ورزش دانشجویی می گویند.

لشگری: خطر محرک ها بیشتر از موادمخدر است، علیزاده: افزایش مشارکت دانشجویان به هر بهانه ای

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه ورزش گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، بسیاری از صاحب نظران معتقدند که سیستم ورزش کشور با نواقص جدی همراه است و برای احیای ورزش و بهینه سازی آن، باید ورزش از مدارس و دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد.

از همین رو در سال های اخیر ورزش دانشگاهی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و مدال ها و مقام های قهرمانی زیادی را در مسابقات آسیایی و دنیا به ارمغان آورده و توجه جامعه را به خود جلب نموده است.

ورزش دانشگاهی یکی از عرصه های جوانی است که با درخشش های فراوان خالی از نواقص و کاستی ها نبوده، از همین رو به سراغ محمدحسین علیزاده، مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رفته ایم تا ضمن تشریح شرایط ورزش دانشگاهی از کارهای انجام شده و برنامه های پیش روی این اداره در سال جدید جویا شویم.

محمدحسین علیزاده از ششم آذرماه سال 96 با حکم مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان، به عنوان مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شد.

با تعطیلی دانشگاه ها ورزش دانشجویی نیز پیرو آن تعطیل و برای ادامه کار خود به سمت و سوی فضای مجازی کشیده شد. در ادامه مصاحبه با حمدحسین علیزاده، مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و امیرعباس لشگری رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی و عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا در ورزش آمده است.

گسترش فعالیت های ورزش دانشجویی در فضای مجازی/ دانشجویان واحد تربیت بدنی خود را چگونه می گذرانند؟

برگزاری مسابقات ورزشی مجازی در 20 رشته/ سرنوشت برگزاری المپیادهای ورزشی دانشجویان چه می گردد؟

ترویج فرهنگ ورزش در آیین نامه ارتقای اساتید/ آموزش و پرورش باید در عرصه ورزش خود تجدید نظر کند

خبرنگاران: دکتر علیزاده با توجه به اینکه شما از استقبال و علاقه دانشجویان نسبت به رشته فیتنس گفتید؛ آیا این امر نشان دهنده عدم آگاهی آن ها نسبت به مابقی رشته های ورزشی نیست؟

علیزاده: این موضوع درست است اما باید در نظر بگیریم که ورزش نیز همانند سیاست است. بدین معنا که خانم ها به سیاست علاقه دارند؛ اما مردها مشتاق آن هستند. بانوان ورزش را اولویت نخست خود نمی دانند و این موضوع که اکنون رشته ورزشی فیتنس ازنظر بانوان مورد توجه قرار گرفته است را می توان یک اتفاق خوب دانست. هرچند در این جهت کج روی هایی نیز وجود دارد.

خبرنگاران چه کسی متصدی آگاهی بخشی و جلوگیری از این کج روی ها است؟

لشگری: در این زمینه وزارت بهداشت، درمان و آموزش و همچنین ستاد مبارزه با دخانیات می تواند به خوبی نقش ایفا نماید. بسیاری از داروهای لاغری یا مواد مخدر آلوده به محرک هایی است که می تواند عواقب زیادی را داشته باشد. متأسفانه امروزه بسیاری از این محرک ها به صورت غیرعلمی در محافل عمومی همانند سالن های زیبایی توزیع می شوند.

بعضی از این محرک ها به مدت کوتاهی منجر به لاغری می شوند که فرد مصرف نماینده از عوارض آن آگاهی ندارد! از همین رو اشتیاق به مصرف این مواد محرک در بین افراد جامعه زیاد می گردد و منجر به خرسندی مقطعی در این افراد می گردد؛ اما این مواد محرک منجر به اعتیاد می گردد. بسیاری از ورزشکاران حرفه ای باوجود آگاهی نسبت به این موضوع، تمایل به مصرف محرک ها دارند و مصرف این مواد برای آن ها جذاب است.

بسیاری از جنایت ها به واسطه مصرف محرک ها به وجود می آید؛ زیرا فرد دچار توهم های شنوایی و دیداری می گردد، زیرا این محرک ها سیستم اعصاب مرکزی بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. از همین رو اکنون قوه قضاییه نسبت به محرک ها بیشتر از مواد مخدر برخورد می نماید.

علیزاده: ورزش کردن کاری سخت است و بسیاری از مردم ترجیح می دهند بخورند و استراحت کند تا تن به ورزش دهند. دیدگاه های متفاوتی نسبت به ورزش در سراسر دنیا وجود دارد. عده ای اصلاً ورزش کردن را دوست ندارند نرخ physical activity انگلیس 35 درصد و در آمریکا تنها 45 درصد است. هم چنین عده ای ورزش کردن را مسخره می نماید.

ما اعتقادداریم ورزش می تواند به مردم در طیف های مختلف یاری کند. از همین رو باید آن ها را قانع کنیم که ورزش نمایند. مردم نه تنها در زمان بیماری، بلکه پیش از آن در حوزه پیشگیری باید به ورزش روی آورند.

بعضی از مردم مقاومت ذاتی برابر تغییرات دارند. به طور مثال اکنون با شیوع ویروس کرونا بعضی ماسک نمی زنند و در پاسخ به اینکه چرا ما از ماسک استفاده نمی نمایند می گویند: آزادی شخصی دارم و علاقه ای به استفاده از ماسک ندارم!

در حوزه ورزش، نمی توان تنها وزارت ورزش و یا اداره های تربیت بدنی دانشگاه ها را متهم کنیم برای اصلاح و تغییر این رویه احتیاج به فرهنگ سازی است.

پیش از انقلاب اسلامی 70 درصد جمعیت ایران در روستاها زندگی می کردند و ورزش به عنوان یک نظام سیستماتیک، منظم و قانون مدار در ایران وجود نداشت. ورزش نکردن یک اپیدمی همگانی در دنیا است. بسیاری ورزش می بینند و اخبار ورزش را می خوانند اما ورزش نمی نمایند.

رسانه ها به ویژه صداوسیما در حوزه فرهنگ سازی ورزش نقش بسزایی دارد؛ اما متأسفانه مردم را نسبت به ورزش کردن ناتوان جلوه می دهند؛ در رادیو ابتدا نتایج لیگ های اروپا و پس ازآن نتایج مسابقات داخلی کشورمان را مطرح می نمایند؛ از طرفی بعضی از خبرنگاران و فعالان در عرصه ورزش از سواد کافی برخوردار نیستند.

خبرنگاران: راه چاره شما برای بهبود شرایط کنونی چیست؟

علیزاده: در ورزش دانشگاهی سعی می کنیم که با استفاده از برنامه ای جامع این رویه را اصلاح کنیم. اصل برای ما افزایش مشارکت دانشجویان در ورزش دانشجویی به هر بهانه ای است. این بهانه ها می تواند شرکت در المپیادها و مسابقات ورزشی، حضور دانشجو در اتاق های تندرستی و.... باشد.

4084

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 507

به "لشگری: خطر محرک ها بیشتر از موادمخدر است، علیزاده: افزایش مشارکت دانشجویان به هر بهانه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لشگری: خطر محرک ها بیشتر از موادمخدر است، علیزاده: افزایش مشارکت دانشجویان به هر بهانه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید