رییس جمهوری 4 طرح آب و برق را در فارس افتتاح کرد

به گزارش بازی های فکری، چهار طرح عظیم در حوزه برق و آب در استان فارس با سرمایه گذاری مجموع 1400 میلیارد تومان به دستور رییس جمهوری به وسیله ویدیو کنفرانس افتتاح شد.

رییس جمهوری 4 طرح آب و برق را در فارس افتتاح کرد

به گزارش خبرنگار از ، حسن روحانی رئیس جمهور و اردکانیان وزیر نیرو صبح امروز دو طرح در حوزه آبرسانی، یک طرح در حوزه آبفا و یک طرح در حوزه برق را به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح کردند.

فاز اول آبرسانی به شیراز شامل خط انتقال ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه بزرگ آب با سرمایه گذاری حدود 560 میلیاردتومانی افتتاح شد.

این طرح ها شامل بهره برداری از فاز نخست خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درودزن، آبرسانی به شهر سعادت شهر، تصفیه خانه فاضلاب شماره دو شیراز و نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی لارستان به ارزش 1400 میلیارد تومان است.

دهقانی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس در مورد فاز نخست خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درودزن، اعلام کرد: همزمان با رشد روزافزون جمعیت و گسترش سایر تاسیسات زیربنایی و توسعه شهری در 25 سال اخیر و احتمال آلودگی و کاهش آب سفره آب های زیرزمینی، مطالعات توسعه برداشت آب از دریاچه سد درودزن و تصفیه و انتقال آن جهت تامین مصارف آب شهری و صنعتی شهر شیراز در دستور کار شرکت سهامی آب منطقه ای فارس نهاده شد.

او ادامه داد: به همین منظور و جهت انتقال آب مورد احتیاج بخشی از کلان شهر شیراز مطالعه و سپس اجرای خط دوم آبرسانی به شهر شیراز از سد درودزن با استفاده از توان و پتانسیل شرکت های داخلی شروع شد. عملیات اجرایی این طرح در سال 90 شروع شده است. این طرح بزرگ که شامل خط لوله-ایستگاه پمپاژ-احداث مخازن سه گانه-حفرتونل به طول 5 کیلومتر است.

مدیر عامل آب منطقه ای استان فارس همچنین در مورد طرح آبرسانی به شهر سعادت شهر اظهار کرد: فاز نخست طرح آبرسانی به شهر های سعادت شهر و ارسنجان که از سال 95 شروع و شامل آبرسانی به سعادت شهراست، سالانه یک میلیون و 200 هزار مترمکعب آب شرب این شهر را تامین میکند. این طرح هزینه ای بالغ بر 39 میلیاردتومان در بر داشته است.

دهقانی گفت: برای افتتاح فاز دوم این طرح که آبرسانی به ارسنجان است احتیاج به 50 میلیارد تومان اعتبار داریم که تا انتها امسال در صورت تامین اعتبار افتتاح خواهد شد.

همچنین تصفیه خانه فاضلاب شماره دو شیراز که اقدامی اثرگذار در حوزه بهداشت محیط و افزایش ایمنی شهروندان است و حدود 180 هزار خانوار نفر از جمعیت شیراز را تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار خواهد داد نیز افتتاح شد.

این تصفیه خانه در زمینی با زیربنای 13 هکتار ساخته شده و یکی از بزرگترین طرح های تصفیه خانه ای کشور و به عبارتی بزرگترین تصفیه خانه جنوب کشور است.

طرح های فراوری برق خورشیدی همزمان با افتتاح نیروگاه 10 مگاواتی لارستان در شهرستان های شیراز، اقلید، لامرد و نی ریز به دستور رییس جمهوری به وسیله ویدیو کنفرانس افتتاح شد.

میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در این طرح ها حدود یک هزار و 840 میلیارد ریال است.

عمده این طرح ها از سال 97 شروع شده است. 6 نیروگاه یاد شده زمینه اشتغال 295 نفر را فراهم نموده است، صرفه جویی در مصرف آب و برق و جلوگیری از انتشار گاز های آلاینده از جمله دستاورد های اصلی راه اندازی نیروگاه های خورشیدی است.

این طرح های نیروگاهی و صنعتی که عمدتا با سرمایه گذاری خارجی وارد فاز بهره برداری شده علاوه بر نوید بهره گیری از انرژی های پاک، بی اثر بودن فشار های ناشی از تحریم های ظالمانه علیه کشورمان را می رساند، به عقیده مسئولان و کارشناسان اجرای این طرح ها به ویژه در جنوب استان فارس همچنین می تواند دروازه حضور بیش از پیش استان فارس بویژه شهرستان لارستان به مرحله صنعتی شدن را نیز رقم زند.

هر دو ماه، یک تصفیه خانه به مدار وارد شده است

حسن روحانی در آئین افتتاح چهار طرح در حوزه آب و برق، در گفت وگو با مدیران اجرایی این طرح ها در استان فارس، با اشاره به اهمیت ساخت تصفیه خانه در کشور، گفت: با کوشش دولت تا به امروز بطور متوسط هردوماه یک تصفیه خانه به مدار آمده است که برای ما بسیار افتخار آفرین است.

او با اشاره به اهمیت ساخت نیروگاه های خورشیدی در کشور، گفت: با توسعه فناوری باید هرکسی بتواند پشت بام خانه خود را به نیروگاه خورشیدی تبدیل کند و علاوه بر خودکفایی برق مصرفی خود بتواند برق اضافی را به دولت بفروشد.

او توضیح داد: مردم امروز از آب آشامیدنی بسیار خوبی می توانند بهره ببرند و همانطور که وزیر نیرو گفت، اگر این طرح نبود، امسال مردم دچارمشکل می شدند.

روحانی همچنین با اشاره به اینکه در کار تصفیه خانه آب، ما حرکت خوبی را در دولت یازدهم و دوازدهم می بینیم، اضافه کرد: ما در هر فرصت دو ماهه به یک تصفیه خانه می رسیم و در مدت 8 سال تا انتها دولت ما نگاه کنیم، به طور متوسط هر دو ماه یک تصفیه خانه به مدار آمده که افتخار آفرین است.

روحانی اضافه کرد: در انرژی های تجدیدپذیر حرکت های خوبی صورت گرفته است و با توجه به شرایط اقلیمی کشور، این شرایط می تواند ظرفیت بسیار خوبی برای فراوری برق باشد.

رئیس جمهور توضیح داد: برق پاک بدون آلایندگی و بدون احتیاج به مصرف آب بسیار مهم است که در نیروگاه های خورشیدی از کیلوبایت به سمت مگاوات آمدیم، امروز درحال افتتاح نیروگاه هایی هستیم که تا 10 مگاوات می تواند برق فراوری کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه کار بزرگی باید در این زمینه صورت بگیرد، گفت: با توسعه تکنولوژی در این زمینه، هر کسی می تواند پشت بام خانه خود را به یک نیروگاه خورشیدی و برق مورد احتیاج تبدیل و استفاده کند و اضافه آن را به دولت بفروشد، ما می توانیم به این سمت در آینده حرکت کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 425

به "رییس جمهوری 4 طرح آب و برق را در فارس افتتاح کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رییس جمهوری 4 طرح آب و برق را در فارس افتتاح کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید