راهکاری برای کم کردن هزینه های زندگی ، چگونه درخانه مان نان درست کنیم؟

به گزارش بازی های فکری، این روزها و بعد از هدفمند کردن یارانه ها دغدغه بیشتر خانم های خانه دار صرفه جویی در هزینه خانه و البته آشپزخانه است. خیلی ها به این موضوع فکر می نمایند که چطور هزینه ها را پایین تر بیاورند تا سر برج کم نیاورند.

راهکاری برای کم کردن هزینه های زندگی ، چگونه درخانه مان نان درست کنیم؟

صرفه جویی در آشپزخانه چطور ممکن است. اولین قدم کم خرید کردن و خودکفایی است. مثلا از این به بعد خودتان نان را در خانه درست کنید. شاید در نگاه اول کمی سخت و غیرممکن به نظر برسد ولی اگر کمی همت و حوصله داشته باشید، خاتمه خوشی دارد.

خاتمه خوشش جایی است که شما هزینه های این ماهتان را با ماه گذشته مقایسه می کنید و می بینید چقدر از ماه قبل کمتر خرج نموده اید.

نان تافتون خانگی

1. پودر قند، شیر و مایه خمیر را با هم مخلوط کنید و در جای گرمی بگذارید تا یک ساعت بماند. سپس آرد و بیکینگ پودر و نمک را با هم در یک ظرف بریزید و سپس ماست و مایه خمیر را به آن اضافه کنید و خوب ورز دهید.

2. بعد از اینکه خمیر خوب مخلوط شد، کمی آرد روی آن بپاشید و به مدت چهار ساعت در یک جای گرم بگذارید تا خوب استراحت کند.

3. بعد از چهار ساعت به اندازه یک پرتقال از خمیر چانه بگیرید و با وردنه آن را به اندازه ته ماهیتابه ای که دارید، در بیاورید. با چنگال هم چند تا سوراخ روی خمیرتان ایجاد کنید. ماهیتابه را روی گاز بگذارید تا خوب گرم گردد. با کمی روغن هم ته آن را چرب کنید. سپس خمیر را داخل آن بگذارید تا دو طرف آن خوب پخته گردد. حرارت نباید زیاد باشد؛ در غیر این صورت نان شما می سوزد.

مواد لازم

500 گرم آرد

2 /1 ق چ بکینگ پودر

2 ق چ نمک

یک پیمانه ماست

2 ق س مایه خمیر

2 ق چ پودر قند

یک لیوان شیر ولرم

نان لواش گازی

1. آرد را بعد از اینکه الک کردید با نمک و مایه خمیر مخلوط کنید و بعد شیر و آب و روغن را هم به آن اضافه کنید و دستانتان را خوب بشویید و بعد خمیر را مثل یک نانوای ماهر ورز دهید تا مواد خیلی خوب با هم مخلوط شوند. بعد که خمیرتان عمل آمد آن را در محل گرمی بگذارید تا یک ساعت استراحت کند. بعد از زمان استراحت خمیرتان را دوباره ورز بدهید و چانه، چانه کنید.

2. چانه کردن یعنی گلوله های 100 گرمی از خمیر بردارید و روی تخته پهن کنید و چانه را با وردنه نازک کنید.

3. حالا ظرف مخصوص را که می تواند یک سینی بزرگ روی باشد روی گاز بگذارید تا داغ گردد. بعد خمیر را با دو دستتان بردارید و روی سینی بگذارید.

4. خیلی سریع آن را برگردانید. چون خمیر نان لواش آن قدر نازک است که در 40 - 30 ثانیه خوب می پزد.

مواد لازم

یک کیلوگرم آرد

20 گرم مایه خمیر

2 ق چ نمک

300 میلی لیتر شیر ولرم

300 میلی لیتر آب ولرم

یک لیوان روغن مایع

سنگک خانگی

1. مایه خمیر را با آب ولرم مخلوط کنید و خوب به هم بزنید تا حل گردد. ظرف خمیر ترش را با نایلون بپوشانید تا خوب جا بیفتد.

2. آرد را با آب ولرم و نمک مخلوط کنید و خوب به هم بزنید تا مواد به خوبی مخلوط گردد. بعد روی خمیر را بپوشانید و بگذارید نیم ساعت بماند.

3. خمیر ترش را که قبلا آماده نموده بودید با خمیر نان مخلوط کنید و خوب به هم بزنید. وقتی خوب مخلوط شد، خمیر را به مدت سه ساعت در جای خنک قرار دهید. یادتان باشد خمیر نان سنگک از نان های دیگر شل تر است؛ درست مثل نانوایی سنگک که خمیر از دست نانوا آویزان می گردد.

4. سنگ ها را در سینی فر بریزید و خوب پهن کنید و د اخل فر بگذارید تا گرم گردد. درجه فر باید روی 250 درجه سانتی گراد باشد. وقتی سنگ ها داغ شدند. خمیرتان را که قبلا روی تخته ای پهن نموده بودید روی سنگ ها بگذارید. در این مرحله باید خیلی سریع کنجد را روی خمیرتان بپاشید. یادتان باشد زمانی که می خواهید خمیر نان را از روی تخته جدا کنید، خمیر کمی کش می آید ولی بعد دوباره اندازه اش همانی می گردد که شما می خواهید. از قلم نیاندازید که حرارت فر باید از بالا باشد. حواستان به فرتان باشد، بعد از پنج تا هشت دقیقه نان شما آماده است.

مواد لازم

یک کیلوگرم آرد گندم سبوس دار

مایه خمیر یک ق غ

2 ق چ نمک

کنجد به اندازه دلخواه

آب ولرم برای خمیر کردن تا جایی که آرد به دست نچسبد

کمی سنگ ریزه + یک تخته کوچک مثل پارو

نان بربری

1. خمیر مایه را با یک فنجان آب گرم و یک قاشق غذاخوری شکر مخلوط کنید و در جای گرمی بگذارید تا خوب پف کند. بعد از یک ساعت دوباره دو فنجان آب گرم و یک قاشق چای خوری نمک به آن اضافه کنید. حالا نوبت خمیر اصلی است. آرد را کم کم به مخلوط خمیرمایه اضافه کنید و بقیه آب راهم روی آن بریزید. کمی روغن ـ یعنی اندازه یک قاشق غذاخوری ـ روی آن بریزید تا خمیر به دستتان نچسبد.

2. بعد از اینکه خمیر را خوب مخلوط کردید بگذارید در یک محل تاریک و گرم چهار ساعت خوب استراحت کند. بعد از چهار ساعت خمیر را دوباره ورز دهید و بگذارید دو ساعت دیگر هم بماند. بعد از دو ساعت آغاز کنید به چانه گرفتن ولی مثل نان لواش چانه هایتان نباید گرد باشد. آن را به شکل بیضی روی تخته پهن کنید. حتما در نانوایی بربری دیده اید که شاطرها با انگشت هایشان به خمیر شکل می دهند؛ همان شکل ها را روی خمیرها درست کنید و بعد داخل سینی فر بچینید. درجه حرارت فر باید 250 درجه سانتی گراد باشد. پخت نان بربری در فر خانگی بین پنج تا هشت دقیقه وقت می خواهد.

موادلازم

500 گرم آرد

3 لیوان آب ولرم

2 ق چ نمک

یک ق غ شکر

یک فنجان خمیر مایه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1402 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1567

به "راهکاری برای کم کردن هزینه های زندگی ، چگونه درخانه مان نان درست کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکاری برای کم کردن هزینه های زندگی ، چگونه درخانه مان نان درست کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید