درخواست وزارت جهاد کشاورزی: تمامی سبوس استحصالی از گندم تا خاتمه سال جاری در سقف قیمت 1400 تومانی و با سامانه سبوس گندم عرضه گردد

به گزارش بازی های فکری، خبرنگاران- مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی معاونت توسعه بازرگانی گفت: وزارت جهاد کشاورزی از کارگروه تنظیم بازار خواست، تمامی سبوس استحصالی از گندم تا انتها امسال در سقف قیمت مصوب 14 هزار ریالی و به وسیله سامانه سبوس گندم عرضه گردد.

درخواست وزارت جهاد کشاورزی: تمامی سبوس استحصالی از گندم تا خاتمه سال جاری در سقف قیمت 1400 تومانی و با سامانه سبوس گندم عرضه گردد

به گزارش روز شنبه وزارت جهاد کشاورزی، ابراهیم زارع اضافه کرد: براین اساس، وزارت جهاد کشاورزی در نامه ای در 12 تیرماه سال 1400 از دبیر کارگروه تنظیم بازار درخواست کرد تا به واسطه کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی که باعث کاهش ظرفیت فراوری علوفه و سایر منابع خوراکی در امسال شده است و بیشتر دامداران تمایل بیشتری به استفاده از منابع جایگزین از جمله سبوس گندم برای تعلیف دام های خود دارند، تمامی سبوس استحصالی از گندم تا سرانجام امسال در سقف قیمت مصوب 14000 ریالی و به وسیله سامانه سبوس گندم عرضه گردد.

مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: براساس پیش بینی های اجرا شده برای امسال، احتیاج به نهاده های دامی اصلی شامل ذرت، جو و کنجاله سویا به ترتیب 10 میلیون و 800 هزار تن، شش میلیون و 700 هزار تن و چهار میلیون و 500 هزار تن است.

زارع توضیح داد: با توجه به برآورد فراوری داخل، مقدار احتیاج وارداتی به کالاهای یاد شده ترتیب 9 میلیون و 300 هزار تن، دو میلیون و 400 هزار تن و چهار میلیون و 400 هزار تن و بر اساس درصد به ترتیب 86، 36 و 98 درصد از کل احتیاج است.

وی با اشاره به این که به سبب کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی، علاوه بر کاهش فراوری علوفه و سایر منابع خوراکی در مراتع، فراوری محصولات علوفه ای هم در مزارع کاهش یافت، اضافه کرد: کاهش در عرضه و افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت جو داخلی و سایر علوفه ها نظیر یونجه و کاه غلات شده است.

مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی توضیح داد: جو وارداتی کماکان با قیمت مصوب 18 هزار ریال به وسیله سامانه بازارگاه در اختیار فراوریکنندگان قرار می گیرد.

وی گفت: عامل دیگری که منجر به افزایش قیمت خوراک دام شد، مصوبه یکصد و سی و هشتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار در تاریخ چهارم تیرماه سال 99 در مورد سبوس گندم بود که مقرر شد سبوس استحصالی از گندم صنف و صنعت و گندم های خریداری شده به وسیله بخش خصوصی که در اختیار کارخانجات آردسازی قرار گیرد و به قیمت بازار عرضه گردد.

به گفته زارع، علیرغم سهم کم سبوس ناشی از گندم صنف و صنعت نسبت به سبوس استحصالی از گندم خبازی، با افزایش قیمت سبوس در سطح بازار روبرو شدیم.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، طبق اعلام کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران امروز، کارخانه های آرد کشور موظف به فروش سبوس به روال سابق خواهند شد.

سبوس از پوسته گندم، جو یا برنج که سرشار از ویتامین ب، ویتامین اِی، پانتوتنیک اسید، آهن، مهمیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز و سلنیوم است و به همین علت دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است.

همین طور، مصرف نان، آرد، و برنج سبوس دار می تواند بسیاری از احتیاجهای تغذیه ای انسان را رفع کند، اما در ایران استفاده از آرد سفید (بدون سبوس) در پخت نان رایج تر بوده و دارای هواداران بیشتری است.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1052

به "درخواست وزارت جهاد کشاورزی: تمامی سبوس استحصالی از گندم تا خاتمه سال جاری در سقف قیمت 1400 تومانی و با سامانه سبوس گندم عرضه گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست وزارت جهاد کشاورزی: تمامی سبوس استحصالی از گندم تا خاتمه سال جاری در سقف قیمت 1400 تومانی و با سامانه سبوس گندم عرضه گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید