آخرین اقدامات وزارت امور خارجه در مورد حل مسائل دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین

به گزارش بازی های فکری، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه از آخرین اقدامات وزارت متبوعش در پیگیری مسائل اقامتی دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین گفت.

آخرین اقدامات وزارت امور خارجه در مورد حل مسائل دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین

گروه سیاسی خبرنگاران زهرا مهران راد، شرایط اقامت دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین همیشه بر این منوال است که این عزیزان هر سال اقامت خود را با پرداخت هزینه ای تمدید می نمایند، فرایند فوق نیز زمانی درحدود یک الی سه هفته به خود اختصاص می دهد؛

اما در امسال طی اتفاقی غیرمنتظره دولت اوکراین ازتمدید اقامت دانشجویان ایرانی به بهانه های واهی سرباز می زند و مهلت نهایی حضور آن ها در این کشور را انتها اکتبر اعلام می نماید، در این خصوص تعدادی از این دانشجویان ضمن تماس با سرویس دانشگاه خبرنگاران و طرح جزئیاتی از موانع موجود بر سر تمدید اقامتشان در اوکراین خواهان پیگیری این موضوع شدند؛ مانیز برآن شدیم تا براساس رسالت دانشجو محورخبرنگاران مساله را از سعید خطیب زاده سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه پیگیری کنیم.

مشروح این مصاحبه به توضیح زیر است:

خطیب زاده در خصوص مشکل عدم تمدید اقامت دانشجویان مقیم اوکراین گفت:در حال حاضر حدود 1500 دانشجوی ایرانی در دانشگاه های اوکراین مشغول تحصیل هستند که از این تعداد حدود 70 نفر با مشکل عدم تمدید اقامت روبرو شده اند.

*عدم پرداخت به موقع شهریه به دلیل تحریم و ابهام در آدرس عمده مشکل اقامت دانشجویان در اوکراین

وی با بیان اینکه مشکل پیش آمده دو مجرای اصلی داشت توضیح داد: تعدادی ازاین دانشجویان ایرانی به دلیل اپیدمی کرونا، لغو پرواز ها و بروز مسائل در جابجایی اقتصادی پیروز به پرداخت به موقع شهریه خود نشده اند و لذا دانشگاه تصمیم به اخراج آن ها گرفته است.

تعدادی ازاین دانشجویان ایرانی به دلیل اپیدمی کرونا، لغو پرواز ها و بروز مسائل در جابجایی اقتصادی پیروز به پرداخت به موقع شهریه خود نشده اند و دانشگاه تصمیم به اخراج آن ها گرفته است

وی ادامه داد: موضوع بعدی نیز مربوط به ابهامات در آدرس تعدادی از این عزیزان بود، تعدادی از این دانشجویان به دلیل وجود ابهام در آدرس محل سکونت و اسکان با اداره مهاجرت اوکراین به مشکل برخوردند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که وزارت خارجه تا کنون چه اقداماتی برای حل مشکل اقامت این دانشجویان انجام داده است، گفت:وزارت امور خارجه از زمان اطلاع از شرایط دانشجویان ایران در اوکراین، هم به وسیله سفارت جمهوری اسلامی ایران در کیِف و هم در تهران موضوع را پیگیری نموده است.

*رایزنی های سفیر ایران در کیِف با مقامات ارشد وزارت خارجه ،مهاجرت اوکراین وروسای دانشگاه های پذیرنده دانشجویان ایرانی

خطیب زاده با اشاره به رایزنی های سفیر ایران در کیِف یادآور شد: سفیر کشورمان در اوکراین موضوع را بلافاصله با معاون مدیرکل کنسولی وزارت خارجه اوکراین (به دلیل غیبت مدیرکل وزار تخارجه این کشور)، مدیرکل سیاسی و منطقه ای وزارت امور خارجه این کشورمطرح کرد، همچنین دیدار و دیدار هایی با مقامات مرزبانی و مهاجرت اوکراین و بعضی روسای دانشگاه هایی که دانشجویان ایرانی در آنجا مشغول به تحصیل هستند، انجام داد و مراتب را با جدیت مطرح و پیگیری نموده است.

*وزارت خارجه یادداشتی رسمی به وزارت خارجه اوکرین ارسال و خواهان رسیگی به موضوع شد

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به ارسال یادداشت رسمی به وزارت خارجه اوکراین توضیح داد: از سوی دیگر یادداشت رسمی با موضوع پیگیری موضوع موانع پیش آمده برسرتمدید اقامت دانشجویان ایرانی از طرف سفارت کشورمان در کیِف به وزارت امور خارجه اوکراین ارسال و درخواست رسیدگی و حل مشکل شده است.

*دیدارو رایزنی سفیرایران در کیِف با معاون وزیر علوم اوکراین/ قول مساعد طرف اوکراینی

این دیپلمات ارشد کشورمان در خصوص آخرین خبر از اقدامات انجام شده در جهت تسهیل شرایط دانشجویان ایرانی گفت: در تازه ترین اقدام سفارت، روز سه شنبه (22 مهرماه) سفیر کشورمان با معاون وزیر علوم اوکراین دیدار نموده و ضمن تشریح شرایط خاص و مسائل دانشجویان ایرانی که عمدتاً ناشی از شرایط کرونا و تحریم بوده درخواست حل موضوع شده و طرف اوکراینی نیز قول مساعد برای پیگیری و برطرف مسائل مذکور را داده است

سفیر کشورمان با معاون وزیر علوم اوکراین دیدار نموده و ضمن تشریح شرایط خاص و مسائل دانشجویان ایرانی که عمدتاً ناشی از شرایط کرونا و تحریم بوده درخواست حل موضوع شده و طرف اوکراینی نیز قول مساعد برای پیگیری و برطرف مسائل مذکور را داده است.

*دیدار مدیرکل کنسولی وزارت امورخارجه و سفیر اوکراین در تهران و پیگسری مسائل دانشجویان

خطیب زاده در خصوص اقدامات انجام شده در تهران پیرامون حل وفصل موضوع نیز گفت:در تهران نیز با هدف گفتگو و آنالیز بعضی از موضوعات کنسولی، دیداری میان مدیرکل کنسولی وزارت امورخارجه و سفیر اوکراین در تهران در وزارت متبوع برگزار شد.

*فهرست دانشجویانی که مشکل اقامت دراوکراین داشتند در اختیار سفیر این کشور نهاده شد

وی ادامه داد: دراین دیدار موضوعات مربوط به شرایط اقامت و پرداخت شهریه دانشجویان دانشگاه ها از سوی مدیرکل کنسولی مطرح و فهرست دانشجویانی که شامل این دو موضوع بودند، به سفیر اوکراین ارائه شد. سفیر نیز ضمن دریافت فهرست مذکور تاکید نمود که در اسرع وقت نسبت به انتقال موضوع به وزارت امور خارجه اوکراین اقدام نموده و نتیجه را به اطلاع وزارت خارجه ایران خواهد رساند.

* به خانواده ها اطمینان می دهیم، پیگیری شرایط دانشجویان مقیم اوکراین در دستور کاروزارت خارجه است

سخنگوی وزارت خارجه در انتها این مصاحبه ضمن ابراز اطمینان به دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین و خانواده های آنهاخاطر نشان کرد:وزارت امور خارجه به دانشجویان عزیز و خانواده هایشان اطمینان می دهد که پیگیری شرایط آن ها همچنان در دستور کاراین وزارت خانه بوده و در سطوح مختلف این موضوع دنبال خواهد شد. امیدواریم با مساعدت مقامات اوکراینی، شرایط دانشجویان بزودی حل و فصل شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 25 آبان 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 582

به "آخرین اقدامات وزارت امور خارجه در مورد حل مسائل دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین اقدامات وزارت امور خارجه در مورد حل مسائل دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید