کرونا اختلالی بر فرایند صدور فیپا کتاب ها ایجاد نکرد

به گزارش بازی های فکری، فریبرز خسروی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، درباره شرایط و فرایند صدور فیپا کتاب ها در ایام کرونا گفت: با افتتاح پنجره واحد نشر، دیگر لازم به مراجعه چندباره ناشران برای دریافت فیپا، شابک و مجوز انتشار به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، خانه کتاب و ادبیات ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست. تمامی فرایندهای دریافت فیپا با سهولت درحال انجام است و ناشران صرفا با یک بار ورود اطلاعات کار خود را انجام می دهند. این جریان، اقدام ناشران را در شرایط کرونا آسان تر نموده است.

کرونا اختلالی بر فرایند صدور فیپا کتاب ها ایجاد نکرد

وی اضافه کرد: روزانه 250 تا 300 عنوان کتاب برای فهرست نویسی اولیه پیش از چاپ در بخش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ورود اطلاعات می گردد که این رقم در مجموع ماهانه، نزدیک به 6000هزار عنوان درخواست ثبت شده فیپا در سامانه، می رسد.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین درباره زمان صدور فیپا برای ناشران شرح داد: فهرست نویسی هر عنوان کتاب بین پنج تا شش روز طول می کشد تا پس از انجام به ناشران ارائه گردد.

خسروی بیان کرد: البته تمامی این اقدام ها آنلاین انجام می گردد و دیگر احتیاج به حضور ناشران به ویژه در شرایط کرونا نیست.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره تغییرات فرایند صدور فیپا کتاب ها در شرایط کرونایی بیان نمود: شرایط حاکم بر جامعه در این فرایند اختلالی ایجاد نکرد و حتی کوشش کردیم که در ایام تعطیلات عید نیز به وسیله دورکاری فعالیت ها را ادامه بدهیم. البته باید گفت که در این شرایط ورودی اطلاعات کتاب ها برای صدور فیپا کمتر شده است.

وی در سرانجام درباره اقدام درحال انجام سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: امیدواریم که بتوانیم بحث مستندسازی را در کتابخانه ملی کشوری کنیم و مستند اسامی افراد، مولفان، پدیدآوردندگان، اسامی جغرافیایی، موسسات و تمدن ها را در قالب سامانه ای پدید بیاوریم تا همه مراکز و کتابخانه های کشور بتوانند به صورت آنلاین از آن بهره مند شوند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 527

به "کرونا اختلالی بر فرایند صدور فیپا کتاب ها ایجاد نکرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا اختلالی بر فرایند صدور فیپا کتاب ها ایجاد نکرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید