شروع همکاری 2 دانشگاه علامه طباطبائی و زبان و فرهنگ پکن چین

به گزارش بازی های فکری، دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه زبان و فرهنگ پکن چین در زمینه های مختلف علمی تفاهم نامه همکاری به صورت مجازی امضاء کردند تا گامی در زمینه بهبود روابط برداشته گردد.

شروع همکاری 2 دانشگاه علامه طباطبائی و زبان و فرهنگ پکن چین

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه زبان و فرهنگ پکن چین در زمینه های مختلف علمی تفاهم نامه همکاری امضاء کردند.

در مراسم امضای این تفاهم نامه که به صورت مجازی برگزار گردید، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: امیدوارم با امضای این تفاهم نامه، همکاری های پایدار میان دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه زبان و فرهنگ پکن گسترش پیدا کند.

وی در ادامه ضمن معرفی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: این دانشگاه تنها دانشگاه دولتی تخصصی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی در ایران است. دانشگاه علامه طباطبائی یکی از 13 دانشگاه برتر ایران در زمینه های مختلف است و نقش مهم و محوری در سازماندهی به فضای علوم انسانی ایران دارد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی توضیح داد: این دانشگاه همچنین 11 دانشکده، 10 مرکز پژوهشی و حدود 16 هزار دانشجو دارد که 60 درصد آن ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند. حدود 550 استاد تمام وقت و هزار و 200 استاد هم به صورت پاره وقت در این دانشگاه مشغول به تدریس هستند.

سلیمی با اشاره به برگزاری کرسی های نظریه پردازی جدید این دانشگاه اظهار کرد: ما هر ساله حدود 50 کرسی نظریه پردازی جدید برگزار می کنیم. پتانسیل های زیادی در دانشگاه ما و دانشگاه زبان و فرهنگ پکن چین وجود دارد که باعث گسترش همکاری های دو طرف هستند. تا به امروز همکاری های خوبی با دانشگاه های چینی داشته ایم. همچنین گروه زبان چینی در دانشگاه علامه طباطبائی راه اندازی شده است و دانشجویان چینی بسیاری هم در دانشگاه ما مشغول به تحصیل هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار داشت: یک مرکز پژوهشی چین شناسی در این دانشگاه راه اندازی شده است که تا به امروز عملکرد خوبی داشته، ولی به نظر ما ظرفیت همکاری با دانشگاه های چین بسیار بیشتر است.

سلیمی با اشاره به دیداری که با سفیر چین در ایران داشت، اظهار کرد: دیدار خوب و سازنده ای هم با سفیر چین در ایران داشتیم که طبق آن بنا شد همکاری های میان دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه های چینی گسترش پیدا نمایند. همچنین، دکتر وفایی که عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی هستند، رایزن فرهنگی ایران در چین هستند. یا این پتانسیل ها به نظر می رسد همکاری های مفید و سازنده ای با دانشگاه های چین خواهیم داشت.

وی تاکید نمود: دانشگاه علامه طباطبائی در زمان بیماری کرونا به تجربیات جدیدی رسیده که به نظر در همکاری های ما و دانشگاه زبان و فرهنگ پکن برای آغاز جدید این همکاری ها موثر خواهد بود. به طور مثال ما پیروز شدیم 95 درصد کلاس های آموزشی دانشجویان را به صورت آنلاین و با پیروزیت برگزار کنیم. همچنین ما سمینار های بین المللی منظمی به وسیله همین سامانه های مجازی برگزار کردیم که در آن دانشگاه های بزرگی از کشور های آمریکا، استرالیا، ژاپن و… حضور داشتند. کارگاه ها و کارگاه های آموزشی مجازی بسیاری هم استادان ما برگزار نموده اند که پیروزیت آمیز بوده است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه پیشنهاد داد که یک دوره آموزشی، سمینار ها و کارگاه های آموزشی مجازی مشترکی با دانشگاه زبان و فرهنگ پکن چین راه اندازی گردد. همچنین در زمینه بحث یک کمربند یک جاده، پروژه پژوهشی مشترک تعریف گردد که استادان دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه زبان و فرهنگ پکن به طور مشترک آن را انجام دهند.

در ادامه این مراسم، رئیس دانشگاه زبان و فرهنگ پکن چین گفت: امیدوارم بتوانیم همکاری های مناسبی با دانشگاه های ایرانی از جمله دانشگاه علامه طباطبائی داشته باشیم. ایران هم مانند کشور چین، کشوری با تمدن و با فرهنگ است. این دو کشور در گذشته به وسیله جاده ابریشم با یکدیگر در حال تعامل و رفت و آمد بوده اند. در حال حاضر هم توسط طرح یک کمربند یک جاده این روابط می تواند توسعه پیدا کند.

دکتر لیو لی توضیح داد: این دانشگاه مخصوص دانشجویان بین المللی است که برای یادگیری زبان و فرهنگ چین به اینجا می آیند. همچنین ما در زمینه علوم انسانی و اجتماعی بسیار کار نموده ایم. ما برای 180 کشور حدود 200 هزار دانشجو تربیت نموده ایم.

رئیس دانشگاه زبان و فرهنگ پکن چین اظهار داشت: ما سالانه حدود 6 هزار دانشجو برای 150 کشور پذیرا هستیم. دانشگاه علامه طباطبائی با تاسیس مرکز چین شناسی برای اولین بار در خاورمیانه قدم نخست را در این زمینه برداشته است. دانشگاه زبان و فرهنگ پکن چین، پژوهشکده ای را تاسیس نموده که با همکاری کشور های جهت راه ابریشم، اتاق فکری برای شناخت فرهنگ کشور های این جاده از جمله کشور چین باشد.

او پیشنهاد های دانشگاه علامه طباطبائی مبنی بر تبادلات علمی، تربیت دانشجویان، تالیف کتاب های آموزشی و… را مفید و سازنده ارزیابی کرد و ابراز امیدواری کرد بتوانیم در آینده ای نزدیک این موارد را عملی کنیم و بتوانیم این برنامه ها را پیش ببریم.

لیو لی در انتها توضیح داد: حتماً بعد از نابود شدن ویروس کرونا، به ایران سفر و از دانشگاه علامه طباطبائی دیدن خواهم کرد. همچنین از شما دعوت می کنم که از دانشگاه ما بازدید داشته باشید.

لازم به ذکر است، مبادله مقالات برای چاپ در نشریات مربوطه، چاپ نشریات و کتاب های مشترک، ایجاد تسهیلات طرفین برای یکدیگر به منظور شرکت در فعالیت های علمی، تبادل استاد، دانشجو، پژوهشگر و کارشناس برای انجام طرح های پژوهشی، آموزشی و شرکت در همایش ها، کارگاه های آموزشی، گردهمایی ها و نشست های بین المللی، برگزاری مشترک همایش ، سمینار، کارگاه و دوره های آموزشی به منظور توانمندسازی علمی، اعطای امکانات متقابل برای فرصت های مطالعاتی، مشارکت در تدوین دوره های جدید، مشارکت در زمینه راه اندازی دوره های آموزشی مشترک و دوره های آموزشی با اعطای مدرک مشترک، مبادله تجربیات در زمینه های مختلف علمی و پژوهشی، اطلاع رسانی متقابل درباره رویداد های بین المللی در زمینه های مختلف آموزشی در حال برگزاری در هریک از دانشگاه های طرف تفاهم و مشارکت در هدایت مشترک انتها نامه ها و رساله های دوره های تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری از جمله موارد همکاری میان این دو دانشگاه است.

همچنین در انتها این مراسم، تفاهم نامه همکاری میان این دو دانشگاه به صورت مجازی به امضا رسید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 410

به "شروع همکاری 2 دانشگاه علامه طباطبائی و زبان و فرهنگ پکن چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع همکاری 2 دانشگاه علامه طباطبائی و زبان و فرهنگ پکن چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید