کتاب سیب و سایه؛ تحلیل بوطیقایی و ژانرشناسی کرامات صوفیه منتشر شد

به گزارش بازی های فکری، به گزارش خبرنگاران در بوشهر، این کتاب در 499 صفحه دربارۀ کرامت صوفیانه، اخلاق عرفانی، عرفان در ادبیات، داستان های عرفانی و ... تابستان 1402 به همت رضا معتمد، پژوهشگر و شاعر بوشهری راهی بازار کتاب شده است.

کتاب سیب و سایه؛ تحلیل بوطیقایی و ژانرشناسی کرامات صوفیه منتشر شد

ناشر کتاب سیب و سایه؛ تحلیل بوطیقایی و ژانرشناسی کرامات صوفیه در پشت جلد آن نوشته است: کرامات، به مجموعه ای از اعمال خارق العاده و معجزه گون گفته می گردد که به صوفیان و عارفان مسلمان نسبت داده اند. این کرامات در قالب حکایات کوتاه و بلند در متونی که موضوع آنها عرفان و تصوّف است، به فراوانی یافت می شوند و به خصوص در کتب مقامات و تذکره ها جایگاهی مهم را به خود اختصاص داده اند. به همین علت،موضوع کرامت، در طول قرن ها پس از پیدایش تصوف، همیشه موجب توجه پژوهش گران حوزۀ علوم انسانی و اسلامی، به ویژه پژوهش گران عرفان و تصوف بوده است.

با این همه، مطالعه ای دقیق تر در نوشته هایی که موضوع آنها کرامت بوده است، روشن می سازد که مباحث طرح شده در این نوشته ها، بیشتر معرفت شناسانه و در قلمرو اثبات امکان وقوع کرامات یا ممکن نبودن آن، انواع کرامت و نیز چرایی و چگونگی رویدادنشان بوده است.

قابل انتظار است که در چنین پژوهش هایی به قابلیت های ادبی کرامات صوفیه کمتر توجه شده باشد. این کم توجهی اغلب مانع از آن شده است که این حکایات در جایگاه یک متن ادبی مورد توجه قرار بگیرند و ویژگی های ادبی و زیبایی شناسی آنها ارزیابی و تحلیل گردد؛ ویژگی هایی که هم می توانند وجه ادبی قصه های کرامت را برجسته نمایند و هم شاید استعداد آن را دارند که به کرامات صوفیه جایگاهی ویژه و ممتاز در مجموعۀ ادبیات فارسی بدهند و حتی آنها را در قامت یک ژانر یا زیرژانر در ادبیات فارسی بنمایانند.

از این روی، بنیان این کتاب و مسئلۀ اصلی آن، بر پایۀ چنین برآوردی از قابلیت های ادبی کرامات صوفیه راسخ بوده و نویسنده در آن کوشیده است که کرامات را از منظر مؤلفه های بوطیقایی همانند مؤلفه های اسطوره شناسی، روایت شناسی و به طوراختصاصی تر، از منظر مؤلفه های ژانرشناسی تحلیل و واکاوی کند.

به گزارش ایبنا، رضا معتمد؛ استاد دانشگاه، روزنامه نگار، منتقد ادبی، شاعر و نویسنده زادۀ 1344 در بوشهر و دارای دکترای زبان و ادبیات فارسی است که افزون بر انتشار دفترهای شعری خود، آثار پژوهشی پرمایه ای را در حوزه غزل، شعر بومی استان بوشهر و ادبیات معاصر راهی بازار کتاب نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 7 شهریور 1402 بروزرسانی: 7 شهریور 1402 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1611

به "کتاب سیب و سایه؛ تحلیل بوطیقایی و ژانرشناسی کرامات صوفیه منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب سیب و سایه؛ تحلیل بوطیقایی و ژانرشناسی کرامات صوفیه منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید