چگونگی برگزاری امتحانات انتها نیمسال دوم دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی

به گزارش بازی های فکری، معاونت آموزشی وزارت علوم در اطلاعیه ای، چگونگی برگزاری امتحانات خاتمه نیمسال دوم 1399-1398 دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی را اعلام نمود.

چگونگی برگزاری امتحانات انتها نیمسال دوم دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ارشد در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، معاونت آموزشی وزارت علوم در اطلاعیه ای، چگونگی برگزاری امتحانات انتها نیمسال دوم 1399-1398 دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی را اظهار داشت.

در متن این اطلاعیه آمده است:

با تصویب ستاد ملّی مبارزه با کرونا و توقف فعالیت های آموزشی حضوری در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، راهبرد اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روی آوری به روش های نوین آموزشی غیرحضوری و به ویژه استفاده از مزایای آموزش الکترونیکی برای به حداقل رساندن آسیب های ناشی از توقف آموزش حضوری و جبران کاستی های پدیدآمده در فعالیت های آموزشی است. از این رو، با نزدیک شدن زمان امتحانات شایسته است تا دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی موضوع ارزشیابی انتهای نیمسال تحصیلی و برگزاری امتحانات را با توجه به شرایط و امکانات خود در دستور کار قرار دهند و با تأکید بر اینکه استاد هر درس مرجع ارزیابی دانشجو در آن درس است، برای برگزاری امتحانات و ارزشیابی تحصیلی نیمسال دوم 1399-1398 موارد زیر مورد توجه قرار گیرد:

1- در صورت تصویب و ابلاغ ستاد ملّی مبارزه با کرونا، مبنی بر امکان حضور دانشجویان در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، با آنالیز همه جوانب و به ویژه با تأکید بر حفظ سلامتی دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارشناسان، برگزاری آزمون به روش حضوری امکان پذیر خواهد بود. در آن صورت، برگزاری آزمون حضوری بر اساس تقویم نیمسال جاری یا با تمدید زمان انتها نیمسال تحصیلی در اولویت خواهد بود.

2- چنانچه در بند 18 نامه شماره 863 تاریخ 11 فروردین 1399 نیز ذکر شده است، در صورت تشخیص الزام برگزاری جلسات آزمون انتهای به روش حضوری و در مواردی که امکان اجرای آن وجود دارد، دانشگاه های محل زندگی دانشجو، همکاری لازم را با دانشگاه محل تحصیل دانشجو داشته باشند. در این صورت دانشگاه مبداء می تواند به دو حالت اقدام کند: 1) در صورت برگزاری امتحان حضوری در دانشگاه مقصد، معرفی دانشجو برای شرکت در آزمون حضوری دانشگاه مقصد در درس مشابه و ارسال نمره کسب شده در امتحان به صورت رسمی و مکتوب به دانشگاه مبداء در حداقل زمان ممکن؛ 2) ارسال سوالات یا برگه امتحان از سوی دانشگاه مبداء، اجرای آزمون با اعمال مراقبت کامل و دقیق از امنیت سوالات و اجرای آزمون، ارسال برگه به صورت رسمی به دانشگاه مقصد در حداقل زمان ممکن.

روشن است که در بهره گیری از این روش، اولویت با دانشجویانی است که در نیمسال انتهای تحصیل هستند یا امکان سفر به دانشگاه مبداء به دلیل موجه برای آنها مقدور نیست. تشخیص استفاده از این امکان، بر عهده دانشگاه مبداء یا محل تحصیل دانشجو، پس از هماهنگی با دانشگاه محل زندگی اوست.

3- در مناطقی از کشور که به تشخیص مرجع ذی.صلاح، بیماری گسترش یافته است و منطقه یا استان در شرایط فوق العاده واقع شده است، دانشگاه ها ناگزیر از برگزاری آزمون به روش غیرحضوری هستند. از این رو ضروری است با تشخیص شورای آموزشی دانشگاه و با پیروی از برنامه معینی، بخشی یا تمام ارزشیابی آموخته های دانشجویان را به شیوه مستمر، در طول نیمسال و با بهره گیری حداکثری از امکانات فضای مجازی برگزار نمایند. این نوع ارزشیابی که از تنوع بالایی برخوردار است می تواند یک یا چندین نمونه مؤثر از میان موارد زیر را در بر بگیرد:

الف. اجرای آزمون کوتاه در هر جلسه آموزش الکترونیکی. اغلب سامانهها مانند moodle و adobe connect امکان اجرای آزمون را دارند. در سایر سامانه ها نیز این امکان وجود دارد یا قابل ایجاد است.

ب. ارائه تکلیف یا تمرین برای هر جلسه درس. تمرین ها و تکالیف هر جلسه درس می تواند به عنوان تمام یا بخشی از نتیجه ارزشیابی انتهای مورد نظر قرار بگیرد.

پ. تعریف پروژه های مختلف برای یک درس. متناسب با هدف های بعضی از درس ها، امکان تعریف و واگذاری اجرای پروژه هایی که برای اجرای آن لزومی به خارج شدن دانشجو از منزل یا نقض مقررات فاصله گذاری اجتماعی نیست، وجود دارد.

ت. استفاده از شیوه های صوتی و صوتی-تصویری. امکان ارزشیابی میزان و کیفیت فعالیت دانشجو در هر جلسه و در طول نیمسال به وسیله آنالیز، مشاهده و یا ضبط فعالیت های دانشجو وجود دارد.

4. در صورت عدم برگزاری جلسات حضوری آزمون، کلیه امتحانات یا بعضی از آنها، به ویژه در دوره های تحصیلات تکمیلی که تعداد دانشجویان یک کلاس اغلب محدود و انگشت شمار است، به صورت امتحان کتبی و یا شفاهی به وسیله برقراری ارتباط برخط بین استاد و دانشجو انجام گردد. در خصوص بعضی از دروس و به تشخیص استاد درس در صورتی که این اطمینان وجود داشته باشد که همه دانشجویان کلاس به تجهیزات رایانه ای مناسب و کافی دسترسی دارند و سرعت اینترنت برای برقراری و حفظ ارتباط مناسب است، می توان با یاری یک دوربین مبتنی بر وب به روش مستقیم از دانشجو امتحان گرفت. در این صورت استاد پرسش را در اختیار دانشجو می گذارد و وی بلافاصله و در حضور استاد به روش مجازی آغاز به ارائه پاسخ بر روی وایت بورد و یا یک برگه کاغذ سفید می نماید. برگه پاسخ داده شده، به عنوان برگه امتحان، تبدیل به تصویر و سپس ذخیره سازی می گردد.

5- ارزیابی نهایی دانشجو باید به صورت ترکیبی از روش های مختلف انجام گردد تا تصویر معتبرتری از میزان و کیفیت یادگیری دانشجو را در اختیار استاد قرار دهد. در این صورت فهرستی از فعالیت های دانشجو در طول نیمسال که می تواند برای نمره نهایی مورد ارزیابی قرار بگیرد به توضیح زیر خواهد بود:

- حضور و فعالیت در کلاس به ویژه مشارکت در بحث ها و پرسش و پاسخ های کلاسی

- حل تمرین های کلاسی و ارایه به موقع آنها

- پروژه پژوهشی نیمسال (مشروط به اینکه قابلیت اجرا در شرایط ویژه کنونی را داشته باشد)

- ارزیابی شفاهی، شامل پرسش و پاسخ در طول و در انتها نیمسال، به صورت جداگانه برای هر دانشجو

6- در دوره کارشناسی که تعداد دانشجویان هر درس نسبتاً زیاد هستند، با تصویب شورای آموزشی دانشگاه، برگزاری آزمون های چندگزینه ای غیرحضوری در قالب پروتکل تعیین که به امنیت آزمون در آن توجه شده باشد، قابل آنالیز است. روشن است که این روش آزمون با ریسک مداخله های غیرقابل کنترل همراه است و از این رو باید به عنوان یک گزینه در کنار سایر گزینه ها برای سنجش آموخته های دانشجویان مورد استفاده قرار بگیرد.

4040/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 310

به "چگونگی برگزاری امتحانات انتها نیمسال دوم دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونگی برگزاری امتحانات انتها نیمسال دوم دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید