هوش مصنوعی شاهکار رامبرانت را بازسازی کرد

به گزارش بازی های فکری، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که یکی از بزرگ ترین خرابکاری های آثار هنری در سال 1715 میلادی رخ داد و آن موقع مسئولان وقت تصمیم گرفتند بخش هایی از تابلوی گشت شبانه اثر بزرگ رامبرانت را از یکدیگر جدا نمایند تا بوم بزرگ نقاشی با مقدار دیوار مورد نظر تطبیق پیدا کند و امکان نصب آن بین دو در ساختمان مرکزی موزه ملی آمستردام فراهم گردد.

هوش مصنوعی شاهکار رامبرانت را بازسازی کرد

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

با عملی شدن این اتفاق بخش های جدا شده از تابلو مفقود شد و نقاشی اصلی هم از قرن نوزدهم به بعد به صورت ناقص در مرکز ساختمان موزه ملی آمستردام در معرض دید عموم نهاده شد تا علاقه مندان از آن تماشا نمایند.

هم اکنون پس از گذشت حدود 300 سال، هوش مصنوعی یاری کرد تا علاقه مندان به هنر بتوانند تابلوی گشت شبانه را با ابعاد واقعی و به همراه بخش های از دست رفته در اختیار داشته باشند. این اتفاق که برای نخستین بار در دنیای هنر صورت گرفت، ابعاد بسیار پیچیده و جالب از تابلوی رامبرانت را نمایان کرد.

گشت شبانه هوش مصنوعی

رامبرانت هارمنزون فان راین که با نام کوچک خود شناخته می گردد از نقاشان معروف هلند است که سال 1606 میلادی در خانواده ای متولد شد که پدرش آسیابان بود. او از همان ابتدا علاقه فراوانی به هنر داشت و در دوران طلایی هلند، نقاشی معروف گشت شبانه را ترسیم کرد که البته از این اثر با نام های نگهبان شب و همراهی کاپیتان فرانس بَنینگ کاک با سروان ویلم ون رایتنبرگ هم یاد می گردد، است. آن موقع رامبرانت مرد متمولی بود که برای کارهای خود دستمزد بسیار زیاد دریافت می کرد و این اثر را به سفارش کوک، شهردار و فرمانده گارد آمستردام کشید و در این کار از فردی که در جلوی تصویر است مبلغ 100 گیلدر پول رایج هلند و در مجموع 1600 گیلدر دریافت کرد که این رقم در تاریخ هلند یک دستمزد افسانه ای بود.

این مشهورترین و پرحاشیه ترین نقاشی رامبرانت بود. پس از گذشت 73 سال گشت شبانه به تالار شهرداری آمستردام منتقل شد و از آنجایی که قرار بود این تابلوی عظیم بین دو در اصلی ساختمان قرار بگیرد و جای کافی برای نصب آن وجود نداشت، مسئولان تصمیم گرفتند تابلو را به تکه های مجزا تبدیل نمایند و آن را از هر چهار طرف جدا نمایند. این اتفاق موجب شد که بخش هایی از تابلو مفقود گردد و البته ماجرای گشت شبانه به اینجا ختم نشد. در سال 1911 میلادی موقع حمله آلمان نازی به هلند مردی که در یک پناهگاه زیرزمینی پنهان شده بود به این تابلو حمله کرد، در سال 1975 میلادی معلمی که به تازگی بیکار شده بود با چاقو به سمت این تابلو حمله ور شد و سپس در سال 1990 یک فرد دیگر به این تابلو اسید پاشید.

این اتفاقات در طول تاریخ باعث شد بخش هایی از تابلو آسیب ببیند و به همین علت گروهی از پژوهشگران تصمیم گرفتند با استفاده از فناوری های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، بخش های از بین رفته را بازسازی نمایند. موز ملی آمستردام برای این اقدام از دو تصویر استفاده کرد تا سیستم هوش مصنوعی را با فضای تابلو آشنا کند و در کنار آن، سیستم یادگیری ماشینی بیاموزد که چگونه در قالب یک رامبرانت مصنوعی برای بازسازی بخش های آسیب دیده دست به قلم گردد. تصویر اول در اصل اسکن تهیه شده از تابلو با وضوح بسیار بالا بود که از نسخه تهیه شد و سپس نسخه دوم به اسم کپی نقاشی شده به وسیله گِریت لاندنس هنرمند مشهور انگلیسی که در موزه ملی لندن از آن نگهداری می گردد، در اختیار فناوری هوشمند نهاده شد.

در این اقدام به جای آنکه از یک نقاش حرفه ای برای بازسازی تابلو استفاده گردد، فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به کار گرفته شد تا پیکسل به پیکسل اثر به سبک رامبرانت دوباره خلق گردد و از عکس های اسکن شده به اسم مرجعی برای جزئیات و رنگ های استفاده شده در نسخه اصلی الهام گرفته گردد. رابرت اردمان دانشمند ارشد موزه ملی آمستردام در این خصوص گفت: کوشش ما در اتفاق مذکور این است که بدون حضور هنرمند برترین حدس ها را بزنیم و با اطمینان کامل بدانیم که در گشت شبانه چه اتفاقاتی افتاده است.

به این صورت با فناوری ویژه ای که پژوهشگران هلندی در اختیار گرفتند فعالیت خود را شروع و در مرحله بعد تصاویر مربوطه چاپ شد و در کناره های نقاشی اصلی نهاده شد تا بازدیدنمایندگان بتوانند بوم کامل را همان طور که هنرمند در نظر گرفته بود، تصور نمایند. بازدیدنمایندگان این موزه هم اکنون می توانند تغییرات اعمال شده را به این صورت ببینند: سه شکل ترسیم شده در سمت چپ شامل دو مرد و یک پسر، یک کلاه ایمنی کامل در سمت راست نقاشی، نمای واضح تر از پسری در پیش زمینه چپ در حال فرار از نظامیان و تغییر شرایط ترکیب نقاشی.

پیتر رولوفس مدیر بخش نقاشی و مجسمه موزه ملی آمستردام در این خصوص گفت: با نگاه به مفهوم ترکیب متوجه می شویم که چگونه رامبرانت به اسم کارگردان یا مجری اثر سعی می نماید چشمان ما را در بخش های مختلف نقاشی به حرکت دربیاورد و به وسیله ترکیب رنگ، چشم های ما را حرکت دهد تا قطعه اصلی که کاپیتان به همراه معاون او در کنار هم ایستاده اند، چشمان ما را خیره کند و هوش مصنوعی هم اکنون به ما یاری نموده است درک بهتری از اهداف اصلی رامبرانت داشته باشیم و بتوانیم مفهوم اصلی اثر را درک کنیم.

این فناوری هنرمند

اواخر ماه گذشته پژوهشگران آزمایشگاه علوم رایانه و هوش مصنوعی دانشگاه ام آی تی (CSAIL) سامانه هوشمندی مبتنی بر فناوری ماشینی موسوم به تایم کرافت را معرفی کردند که می تواند مراحل کشیده شدن یک تابلوی نقاشی را ردیابی کند و به اسم مثال، به صورت کاملاً دقیق محاسبه کند فشار هر یک از ضربات احتمالی قلم مو روی بوم چه مقدار بوده است و نقاش در هنگام خلق اثر چه روحیه و فضای فکری داشته است. این سیستم هوشمند که در خصوص آثار نقاشی های عظیم هم مورد استفاده قرار می گیرد، دنیای پشت پرده هر یک از آثار هنری را پس از گذشت سالیان زیاد نمایان می نماید.

سیستم هوشمند تایم کرافت که هم اکنون تمام مراحل آزمایشی را با موفقیت پشت سر گذاشته است علاوه بر هوش مصنوعی، فناوری یادگیری ماشینی را هم شامل می گردد و برای آنکه نتایج قابل قبولی را در اختیار محققان بگذارد، 200 تصویر ویدئویی کوتاه از مراحل کشیده شدن نقاشی های آبرنگ و دیجیتالی در اختیار گرفته است تا آموزش های لازم را ببیند. پژوهشگران در بخش دیگر یک شبکه عصبی پیچشی در نظر گرفته اند تا این سیستم هر یک از مطالبی را که یاد می گیرد در مناسب ترین زمان به کار برد و هنگام تحلیل آثار هنری بدرستی از آنها استفاده کند.

شرکت گوگل هم به تازگی مدل ویژه ای از فناوری هوشمندی ارائه نموده است که به افراد امکان می دهد با رسم خط های ساده از تصاویری که در فکر خود دارند، نقاشی های زیبا خلق نمایند.

این فناوری که تازهترین پروژه آزمایشگاه کریتیو لب گوگل محسوب می گردد و دسترسی به آن در سایت اینترنتی اوتو- دراو فراهم شده است به کاربران در گروه های سنی مختلف یاری می نماید هر تصویری را که در فکر خود دارند با خط های ساده ترسیم نمایند و تنها چند لحظه منتظر بمانند تا هوش مصنوعی برترین و مرتبط ترین پیشنهادهای مربوط به خطوط رسم شده را ارائه دهد و در نهایت کاربر بتواند تصویر فکری خود را در قالب یک نقاشی حرفه ای و زیبا در اختیار بگیرد.

به گفته گوگل، سیستم تازه حتی می تواند خط های کج و نامعلوم را هم به یک اثر هنری تبدیل کند تا در نهایت هوش مصنوعی بتواند همه مردم دنیا را به نقاشان حرفه ای بدل کند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1087

به "هوش مصنوعی شاهکار رامبرانت را بازسازی کرد" امتیاز دهید

1 کاربر به "هوش مصنوعی شاهکار رامبرانت را بازسازی کرد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی شاهکار رامبرانت را بازسازی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید