مواد شیمیایی ظروف آشپزی با سرطان کبد مرتبط است

به گزارش بازی های فکری، مواد شیمیایی همیشه ماندگار در طول زمان بسیار آهسته در خاک، آب آشامیدنی و بدن تجزیه می شوند.

مواد شیمیایی ظروف آشپزی با سرطان کبد مرتبط است

شواهد نشان می دهند که قرار گرفتن مداوم در معرض مواد شیمیایی همیشه ماندگار (Forever) دست ساز بشر که در انواع محصولات خانگی و ظروف آشپزی به کار می فرایند، با افزایش میزان ابتلا به سرطان مرتبط است.

اصطلاح مواد شیمیایی همیشه ماندگار به بیش از 4700 نوع ماده موجود از مواد پرفلوروآلکیل و پلی فلوروآلکیل یا پی اف ای اس (PFAS) اشاره دارد که به طرز گسترده ای در صنایع تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد. این مواد در طول زمان و بسیار آهسته در خاک، آب آشامیدنی، و بدن تجزیه می شوند.

به گزارش نیویورک پست، یک مطالعه نو که ارتباط بین سرطان کبد و مواد شیمیایی را بررسی کرده است، نشان می دهد که افرادی با بیشترین تماس با این مواد شیمیایی، 350 درصد بیشتر احتمال دارد که در نهایت به سرطان کبد مبتلا شوند.

پی اف ای اس نخستین بار در دهه 1930، ماده انقلابی موثری در ساخت ظروف نچسب (hello, Teflon) معرفی گشت و به زودی در انواع محصولات دیگر، از مصالح ساختمانی گرفته تا لوازم آرایشی و بسته بندی به کار گرفته شد.

دانشمندان معتقدند که اگرچه این مواد شیمیایی کاربردهای فوق العاده مفیدی دارند، اما نمی توان ارتباط آن ها را با سرطان و سایر بیماری ها، که پیش از این در پژوهش های مرتبط با حیوانات آزمایشگاهی نشان داده شده است، نادیده گرفت.

نشان دادن ارتباط بین پی اف ای اس و سرطان در انسان، برای دانشمندان آسان نبود. مطالعه حاضر، اولین مطالعه ای است که ارتباط روشنی را بین این مواد شیمیایی و سرطان کبد در انسان نشان می دهد. به گفته دانشمندان، یافتن این ارتباط برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های بیشتر در آینده، بسیار مهم است.

پیش از این در سال 2006 در پی شواهد قوی مبنی بر اینکه اسیدهای پرفلوئورواکتان سولفونیک (PFOS) در کنار ماده رایج دیگری به نام اسید پرفلوروکتانوئیک (PFOA) باعث بیماری مصرف کنندگان می شود، آژانس حفاظت از محیط زیست به هشت شرکت تولیدی چندملیتی که در ایالات متحده کنندگی داشتند، دستور داد که استفاده از این مواد شیمیایی را متوقف کنند. با این حال، این مواد هنوز در آب های زیرزمینی و در بدن مردم شناسایی می شوند.

برای انجام این بررسی، محققان با استفاده از داده های یک پایگاه مطالعاتی، شرایط و سوابق 100شرکت کننده در پژوهش را بررسی کردند. 50 نفر از این شرکت کنندگان مبتلا به سرطان کبد، و 50نفر غیرمبتلا بودند. در این بررسی، دانشمندان انواع مختلفی از پی اف ای اس را در بدن شرکت کنندگان پیدا کردند.

بر اساس یافته های اخیر، دانشمندان اکنون بر این باورند که غلظت بالای پی اف او اس در برخی از افراد، توانایی کبد برای متابولیسم گلوکز، اسید صفراوی و آمینو اسیدها را مختل می کند و به تجمع چربی در اندام ناسالم منجر می شود.

دکتر لدا چاتزی، از محققان این مطالعه، گفت: ما معتقدیم که تحقیق اخیر، نتایج مهمی را در مورد اثرهای بلندمدت این مواد شیمیایی بر سلامت انسان ارائه می دهد. این موضوع به ویژه از آن رو مهم است که تا به امروز شکاف مهمی در درک محققان از پیامدهای واقعی قرار گرفتن انسان ها در معرض این مواد شیمیایی وجود داشته است.

منبع: فوت و فن / independentpersian.com
انتشار: 22 مرداد 1401 بروزرسانی: 22 مرداد 1401 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1444

به "مواد شیمیایی ظروف آشپزی با سرطان کبد مرتبط است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد شیمیایی ظروف آشپزی با سرطان کبد مرتبط است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید