بازسازی خانه: بازسازی گنبد سلطانیه، بزرگترین گنبد آجری دنیا

به گزارش بازی های فکری، سرپرست پایگاه جهانی گنبد سلطانیه از تداوم بازسازی و ساماندهی این مجموعه و بازسازی تزئینات داخلی گنبد در امسال اطلاع داد.

بازسازی خانه: بازسازی گنبد سلطانیه، بزرگترین گنبد آجری دنیا

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

یحیی رحمتی سرپرست پایگاه دنیای گنبد سلطانیه، اعلام کرد که بازسازی و ساماندهی مجموعه گنبد سلطانیه به عنوان بزرگترین گنبد آجری دنیا در امسال ادامه خواهد داشت.

سرپرست پایگاه دنیای گنبد سلطانیه، با اشاره به اینکه از سال های گذشته بازسازی و ساماندهی مجموعه شروع شده و این روال نیز به محض دریافت اعتبار در سال 95 تداوم پیدا می نماید گفت:

سال 94 ساماندهی محوطه گنبد سلطانیه، بازسازی برج و باروی بدنه شمالی مجموعه و ادامه بازسازی تزئینات داخلی گنبد سلطانیه انجام شد.

وی افزود که امسال نیز پس از تخصیص اعتبار فعالیت های بازسازی و ساماندهی مجموعه سلطانیه به همراه ادامه کاوش باستان شناسی، در ورودی دروازه شمالی مجموعه سلطانیه را در دستور کار قرار داده ایم.

رحمتی افزود که در سال 94 بازسازی ها تنها شامل گنبد سلطانیه نمی شد به طوری که بازسازی محوطه چلبی اوغلی و محوطه سازی ملاحسن کاشی را که بخشی از مجموعه سلطانیه محسوب می گردد نیز ساماندهی شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، به گفته سرپرست پایگاه دنیای گنبد سلطانیه، فعالیت های مربوط به ساماندهی و بازسازی مجموعه سلطانیه همچنان ادامه دارد و امیدواریم با اعتبارات سال نو بخش زیادی از برنامه های پایگاه محقق گردد.

گنبد سلطانیه، در شهر سلطانیه استان زنجان واقع شده است و یکی از شاهکارهای معماری دوره اسلامی است. این گنبد در حد فاصل سال های 704 تا 712 قمری، به دستور اولجایتو پادشاه مغول، معروف به سلطان محمد خدابنده و با تولیت و نظارت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی ساخته شده است.

این گنبد نخستین گنبد دوجداره در دنیا است که نمی توان نمونه ای قدیمی تر از آن در دنیا یافت. از همین رو گنبد سلطانیه در سال 2005 میلادی در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسید.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 3 دی 1400 بروزرسانی: 3 دی 1400 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1225

به "بازسازی خانه: بازسازی گنبد سلطانیه، بزرگترین گنبد آجری دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی خانه: بازسازی گنبد سلطانیه، بزرگترین گنبد آجری دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید