کاروانسرای سنگی زنجان بازسازی می گردد

به گزارش بازی های فکری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از شروع عملیات اجرایی بازسازی کاروانسرای سنگی زنجان در این استان اطلاع داد.

کاروانسرای سنگی زنجان بازسازی می گردد

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران زنجان، امیر ارجمند با اشاره به شرایط اضطراری کاروانسرای سنگی زنجان، اظهار کرد: کاروانسرای سنگی یک اثری تاریخی است ولی با توجه به اینکه این اثر یک موقوفه سرا است اکنون تحت تملک اداره اوقاف است و تحت نظارت کارشناسان معاونت میراث فرهنگی بازسازی می گردد.

وی ادامه داد: در اقدام های بازسازیی چون بدنه سازی، بندکشی بین آجرها، تعویض نورگیرها، بازسازی آجرهای فرسوده، کف سازی، اجزای کانال ناکش، استحکام بخشی پی و طاق ها، اندود طاق های داخلی، ساماندهی تأسیسات مکانیکی و برقی، استحکام بخشی و عایق کاری انجام می گردد.

ارجمند گفت: کاروانسراها به عنوان آثار ملی که بخشی از هویت گذشتگان و نحوه زندگی آن ها را به نسل های حاضر و آینده معرفی می نمایند از ارزش زیادی برخوردار هستند، ازاین رو باید در حفظ، بازسازی و نگهداری این بناها بیش ازپیش کوشا باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان افزود: مصالح به کار گرفته شده در این کاروانسرا عمدتاً از سنگ است و به این دلیل به کاروانسرای سنگی شهرت یافته است که شایان ذکر است تمامی کاروانسراهایی که در این جهت ساخته شده اکثراً سنگی هستند.

ارجمند با بیان اینکه اهداف حفاظتی و صیانتی از مواریث فرهنگی استان هستند، گفت: این اداره کل طی امسال با نظارت مستمر بر پروژه های بازسازیی در نظر دارد تا بخش عمده ای از عملیات تخصصی و فنی ابنیه تاریخی انجام و برای بهره برداری در حوزه های فرهنگی و گردشگری آماده سازد.

کاروانسرای سنگی یکی از بناهای باارزش دوران صفوی با قدمت 300 سال است گفت: این بنا به دستور شاه عباس در جهت جاده ابریشم برای استفاده مسافران و مهمانان از شرق به غرب ایران احداث شده اند. این کاروانسرا با شماره 2128 در فهرست آثار ملی ثبت شده و ازلحاظ کاربری تغییریافته و با مدیریت اداره اوقاف تبدیل به سفره خانه سنتی شده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 840

به "کاروانسرای سنگی زنجان بازسازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای سنگی زنجان بازسازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید