عمارت دیدنی وزیر جنگ در دل منیریه تهران

به گزارش بازی های فکری، در خیابان ولیعصر به سمت میدان منیریه حرکت می کنیم در همان حوالی خانه ای زیبا و قدیمی توجه ما را به خود جلب می نماید. وارد خانه می شویم خانه ای که معماری سنتی اش قدمت 200 ساله اش را به رخ می کشد. اینجا خانه حسین پاشازاده معروف به امیر بهادر وزیر جنگ مظفرالدین شاه است.

عمارت دیدنی وزیر جنگ در دل منیریه تهران

با اینکه تهران از آپارتمان های چند طبقه و برج ها پر شده است و دیگر شباهتی به قدیم ندارد اما هنوز هم اگر خوب بگردیم در گوشه وکنار آن می توانیم خانه های تاریخی را که از زمان های قدیم به جای مانده اند پیدا کنیم. این بار می خواهیم سری به خانه امیربهادر بزنیم. با خبرنگاران همراه باشید تا این اثر تاریخی ارزشمند را بهتر بشناسید.

محله پل امیربهادر

خانه امیربهادر در محله پل امیربهادر قرار گرفته است و حدود 200 سال هم عمر نموده است. این خانه متعلق به حسین پاشازاده معروف به امیربهادر، وزیر جنگ مظفرالدین شاه بود. بعدها شرکت دخانیات ایران خانه را از وراث خرید. در آخر هم انجمن مفاخر و آثار فرهنگی ایران خانه را خرید و بازسازی کرد.

معماری خانه امیربهادر

خانه امیربهادر شامل دو عمارت کوچک و بزرگ در ضلع های جنوبی و شمالی است. عمارت شمالی دو طبقه دارد. طبقه زیرین حوضخانه با کاشی کاری ها و مقرنس کاری ها مجذوب کننده است. طبقه بالایی هم شامل چند اتاق و تالار با تزیینات آینه کاری، مقرنس کاری، ارسی های رنگی، نقاشی ها و تابلو هایی از افراد معروف دربار و هنرمندان آن موقع است. بیشتر این نقاشی ها به وسیله کمال الملک و آذر صدیقی کشیده شده اند.

عمارت جنوبی هم شامل کتابخانه و گلخانه است و بعدها به خانه اضافه شده. در حیاط خانه هم می توانید مجسمه های کمال الدین بهزاد و کمال خجندی را ببینید.

تصاویر و آثار دست نویس

در گوشه گوشه راهروها و اتاق های خانه امیربهادر می توانید تصاویر، نسخ، اسناد و دست نویس های فرهیختگان ایرانی را ببینید. البته متاسفانه این خانه همواره بازدید عمومی ندارد و اگر هم امکانش باشد باید از قبل با انجمن هماهنگ کنید. اگر به عمارت های تماشای در تهران علاقه دارید، این عمارت های تماشای در تهران را از دست ندهید را بخوانید.

آدرس: خیابان ولیعصر، پایین تر از میدان منیریه، پل امیربهادر، خیابان بشیری، پلاک 71

ساعت کاری: روزهای کاری از 9 صبح تا 2 ظهر

پیشنهاد مطالعه: برای تماشا مطالب بیشتر از گردشگری تمام خواسته خود از سفر را در این مکان ببینید را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 13 شهریور 1401 بروزرسانی: 13 شهریور 1401 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1456

به "عمارت دیدنی وزیر جنگ در دل منیریه تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمارت دیدنی وزیر جنگ در دل منیریه تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید