علائم نشان دهنده تغذیه صحیح در ماه رمضان

به گزارش بازی های فکری، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی ضمن تشریح بایدها و نبایدهای تغذیه ای در ایام روزه داری، علائم نشان دهنده تغذیه صحیح در ماه رمضان را شرح داد.

علائم نشان دهنده تغذیه صحیح در ماه رمضان

برلیانت بزرگمهر در گفت وگو با بازی های فکری، درباره شرایط روزه داری در بحران کرونا از منظر متخصصان تغذیه، با بیان اینکه دریافت روزه به شرایط سلامت فرد بستگی دارد، گفت: اگر شخصی دچار اختلال و بیماری بود ضروری است برای دریافت روزه با پزشک معالج خود مشورت کند.

وی با تاکید بر مصرف سحری کافی و متعادل، اظهار کرد: در وعده های سحری و افطار باید از تمام گروه های غذایی اصلی به میزان متعادل استفاده گردد. باید از مصرف غذاهای شور، سرخ نموده و چرب پرهیز کرد. از سوی دیگر گنجاندن مصرف میزان کافی سالاد، سبزی و میوه های تازه در برنامه غذایی توصیه می گردد.

بزرگمهر ادمه داد: تغذیه غلط در ماه رمضان می تواند اشکالات زیادی برای فرد روزه دار در پی داشته باشد که مهم ترین آنها عوارضی چون تشنگی شدید، افت قند خون به همراه احساس ضعف، خستگی و بی حالی، اختلالات عصبی و یبوست است. برای پیشگیری از تشنگی، ضروری است میزان کافی آب در وعده افطار تا سحری استفاده گردد. همچنین در استفاده از پروتئین های حیوانی زیاده روی نگردد، بعضی روزه داران در وعده های افطار و سحری از مقدار زیادی غذاهای گوشتی استفاده می نمایند که این امر علاوه بر افزایش اسید اورریک خون و بروز نقرس باعث بالا رفتن چربی های نامطلوب خون و دفع مقدار زیادی آب از بدن و بروز تشنگی می گردد.

وی در ادامه گفت: مصرف چای مکرر نیز دفع آب را به وسیله کلیه ها افزایش داده و بدن را در معرض کم آبی قرار می دهد که علاوه بر اختلالات ناشی از کم آبی باعث تشنگی شدید می گردد. میوه ها و سبزی های تازه علاوه بر آنکه حاوی ویتامین ها و بعضی املاح به میزان قابل توجه هستند به علت دارا بودن آب زیاد می توانند به تامین آب مورد احتیاج بدن یاری نمایند.

وی در مورد افت قندخون توضیح داد: چون به هنگام روزه داری بویژه در روزهای بلند سال، مدت نسبتا طولانی مواد غذایی به بدن نمی رسد و با توجه به اینکه بدن انسان قادر نیست قند را به مدت طولانی ذخیره کند، پس ضروری است از ترفندهایی استفاده کنیم که گلوکوز خون را تا حد امکان در محدوده نرمال حفظ کنیم. به این منظور ضروری است از مواد نشاسته ای به میزان لازم و در حد متعادل استفاده کنیم. همچنین در مصرف تنقلات شیرین مانند زولبیا، بامیه، شیرینی و... افراط نکنیم. تنقلات شیرین نباید جانشین مواد نشاسته ای شوند، زیرا حاوی مواد مغذی مورد احتیاج انسان نیستند و تنها مقدار زیادی انرژی به بدن رسانده و این در حالی است که قند آنها به سرعت جذب خون شده و باعث افزایش قندخون می شوند، در این حالت انسولین ترشح شده و موجب افت قند خون می گردد.

بزرگمهر ادامه داد: در حالی که مواد نشاسته ای حاوی بعضی مواد مغذی مفید و ضروری هستند و به تامین احتیاج تغذیه ای افراد یاری می نمایند. همچنین مواد نشاسته ای قند خود را به تدریج وارد خون می نمایند و به این ترتیب از افت قند خون پیشگیری می نمایند.

وی در مورد احتمال بروز یبوست در فرد روزه دار، اظهار کرد: این اختلال از عوارض شایع تغذیه غلط در ایام روزه داری است و برای پیشگیری از آن ضروری است آب به میزان کافی از وعده افطار تا سحری نوشیده گردد. همچنین مصرف میوه ها و سبزی های تازه در وعده های سحری و افطار و در بین این دو زمان مهم است، زیرا این دو گروه غذایی به علت دارا بودن فیبر بالا از بروز یبوست پیشگیری نموده و به کاهش چربی های نامطلوب خون، چاقی و حفظ تعادل فشارخون یاری می نمایند.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی همچنین تاکیدکرد: ورزش مداوم روزانه می تواند به پیشگیری از بروز یبوست یاری کند.

وی اضافه کرد: به طور کلی چند عامل می تواند نشان دهد که آیا در ماه رمضان تغذیه صحیح، کافی و متعادل داشته ایم یا خیر. تثبیت وزن افراد در حد متعادل، شرایط سلامت و مقاومت بدن در برابر بیماری ها، پر انرژی بودن و تحرک و شادابی هنگام فعالیت های روزمره همگی از این موارد است .

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 29 خرداد 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 312

به "علائم نشان دهنده تغذیه صحیح در ماه رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم نشان دهنده تغذیه صحیح در ماه رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید