رایج ترین باورهای غلط درباره چشم

به گزارش بازی های فکری، طبق آنالیزهای صورت گرفته، عدس هم مانند سایر حبوبات است و ماده اضافه تری ندارد تا کار خاصی برای چشم یا اشک چشم کند ولی به نظر می رسد که دال عدس (عدس نارنجی رنگ) به واسطه وجود بتاکاروتن مثل هویج، خرمالو، انبه و کدوحلوایی بتواند در کیفیت بینایی موثر باشد.

رایج ترین باورهای غلط درباره چشم

رایج ترین باورهای غلط درباره چشم

مصاحبه با دکتر شاهرخ میلان، جراح و متخصص بیماری های چشم

طبق بررسیهای اجرا شده، عدس هم مانند سایر حبوبات است و ماده اضافه تری ندارد تا کار خاصی برای چشم یا اشک چشم کند ولی به نظر می رسد که دال عدس (عدس نارنجی رنگ) به واسطه وجود بتاکاروتن مثل هویج، خرمالو، انبه و کدوحلوایی بتواند در کیفیت بینایی موثر باشد.

اگر با پزشکانی که سال های متمادی به کار طبابت مشغول بوده اند، گپ و گفتی بزنید؛ خواهید دید که هرکدام کوله باری از تجربیات و خاطرات جالب از بیماران خود دارند. یکی از این خاطرات باورهای نادرستی است که بیماران به پزشکان می گویند یا درباره آن سوال می نمایند. امروز بعضی از این باورهای درست و نادرست را در مصاحبه با دکتر شاهرخ میلان، جراح و متخصص چشم مرور نموده ایم. احتمالا برای شما هم مجذوب کننده و خواندنی است.

آقای دکتر! مصرف شیر همواره از طرف پزشکان به بیماران و افراد سالم توصیه می شود

حتی گاهی اوقات هم شیر را به پوست می مالند اما بعضی هم شیر را توی چشمان شان می چکانند! درباره این مورد آخری، نظر شما چیست؟گرچه شیر از زمان های بسیار دور حتی جهت حمام کردن استفاده می شد و لطافت خوبی به پوست می داد اما در رابطه با چشم اثری مثبت گزارش نشده است. کلا قطره هایی که در چشم استفاده می شوند باید ایزوتونیک (هم غلظت با اشک) با PH خنثی و بدون اثرات التهابی باشد. اگر شیر برای چشم مناسب است با خوردن آن می توان مواد مناسب را به چشم رساند. درست مثل نکته مهمی که تمام متخصصان پوست می گویند که شامپوهای حاوی مواد ویتامینه برای پوست سر تفاوتی با شامپوهای بدون ویتامین ندارد و این ویتامین ها نمی تواند جذب پوست سر شود. هر چه هم در چشم بریزیم در عرض 10 ثانیه با اشک چشم شسته می شود.سلامت: یکی از شایع ترین مسائل چشم، بیماری ناخنک است. بعضی افراد می گویند برای درمان بیماری ناخنک می توان از آب پیاز، آب لیمو و یا آب انار در چشم استفاده کرد! آیا این حرف، علمی است؟

چنین مبحثی اصلا علمی نبوده و نیست و اگر صحت داشت خیلی راحت تر از انجام عمل آب مروارید از صدها سال پیش پزشکان می توانستند آب لیمو تجویز نمایند. هر ماده گیاهی یا خوراکی حتی اگر ماده شناخته شده مناسبی برای چشم داشته باشد هزاران ماده ناشناخته با اثرات مخاطره آمیز می تواند داشته باشد که باید بررسی شود و طبق فرمولاسیون خاص داروسازی ساخته شود، چند سال مورد آزمایشات مختلف قرار بگیرد و عوارض آن کشف شود و در صورت تاثیر علمی وارد بازار شود.سلامت: یکی از باورهای رایج دیگر در چشم پزشکی مصرف عدس برای افزایش کارکرد چشم است. نظر شما چیست؟ آیا عدس برای چشم مفید است؟

مصرف آب هویج چه طور؟ آیا آب هویج ضعف چشم را کم می نماید؟ یعنی شماره عینک بهتر می شود؟

خیر. فقط در کارکرد بهتر شبکیه در درک نور و کیفیت بینایی بهتر موثر است. در عین حال ثابت شده است که مواد مطلوب موجود در هویج پخته بهتر از آب هویج جذب می شود. همان طور که تخم مرغ آب پز بهتر از انواع دیگر آن است.

تا یادم نرفته درباره ورزش های چشمی هم بپرسم. آیا این ورزش ها شماره عینک را کم می نماید؟

خیر. ورزش های چشمی فقط در ورزیده شدن عضلات حرکتی چشم موثر بوده و اکنون در کلینیک های چشم پزشکی با انواع خاصی از ورزش ها می توانیم جلوی پیشرفت انواعی از انحرافات چشمی را بدون انجام عمل جراحی بگیریم.

روی قطره های چشمی کلمه استریل نوشته شده و اغلب افراد فکر می نمایند قطره های استریل برای ضدعفونی کردن چشم مفیدند!

کلمه استریل به معنی فراوری بدون میکروب قطره است، یعنی در شرایط تمیز و استریل تهیه شده و به معنی ضدعفونی نماینده نیست. ممکن است قطره حاوی کورتون باشد و عفونت چشمی را افزایش داده و غیرقابل کنترل سازد.

چند سال پیش با بیماری روبرو شدم که می گفت مصرف جگر سفید به صورت خوراکی یا خام و گذاشتن آن پشت چشم مفید است!

این هم یکی از اشتباهات بسیار رایج است. جگر سفید، ریه یا همان شش برای تنفس است و حاوی کیسه های هوایی و عروق است و بیشتر از بافت الاستیک است و ماده مغذی برای چشم ندارد. آنچه مفید است همان جگر سیاه یا کبد است که کلیه مواد ویتامینه و معدنی را در خود ذخیره می نماید و سرشار از ویتامین A است.

قدیمی ها می گفتند اگر زن باردار به ماه نگاه کند، ممکن است بچه اش دچار ماه گرفتگی در پلک و صورت شود!

این صرفا یک داستان است. افزایش عروق خاص پرخون در نیمی از صورت، پلک چشم و حتی مغز به نام ماه گرفتگی معروف است ولی ربطی به ماه ندارد.

آیا ریختن آب روی گربه سیاه در شب باعث زگیل در پلک می شود؟

نه؛ این هم یک باور غلط و قدیمی است. زگیل یک آلودگی ویروسی پوست است.

بعضی باور دارند اگر کسی لیزیک کند، دیگر هیچ عملی را در چشم نمی تواند بکند؟

کلیه عمل ها در چشم قابل انجام است.

آیا هر کسی لیزیک کند، شماره چشم اش برمی شود؟

نه؛ در موارد نادری به دلایل بیماری هایی عمومی مثل قند، مصرف کورتون و بیماری های چشمی خاصی ممکن است شماره چشم افزایش پیدا کند یا اینکه شماره چشم هنوز متوقف نبوده ولی شخص جهت استخدام و یا ازدواج مجبور به عمل زودهنگام شود که ممکن است شماره چشم وی اضافه شود. در 80 درصد موارد بعد از کنکور شماره چشم ثابت می شود. در 15 درصد موارد تا 25 سالگی و در 5 درصد موارد تا 35 سالگی شماره چشم در افرادی که عمل ننموده اند، ضعیف تر می شود بنابراین باید موقعی عمل شوند که یک سال شماره چشم ثابت باشد. گاهی هم قبل از عمل به دلیل نازکی قرنیه پزشک قادر نیست همه شماره وی را از بین ببرد. در این صورت بعد از آگاهی بیمار از این مساله در صورتی که موافقت داشته باشد، عمل می شود و بعد از عمل می تواند از یک عینک بسیار کم شماره استفاده کند.

چند وقت پیش با جوشکاری برخورد کردم که می گفت الکترودهای دستگاه جوش و اشعه ناشی از آن چشم اش را اذیت نمی نماید! آیا واقعا جوشکاری را در چشم های قوی می توان بدون عینک محافظ انجام داد؟

نه؛ کلا جوشکاری در هر چشمی باعث سوختگی سطح قرنیه می شود و چشم قوی و ضعیف ندارد. ریختن قطره های سر خود در طولانی مدت ایجاد مسائل چشمی می نماید.

می گویند لیزر سرطان زاست و باعث نازایی می شود. نظر شما چیست؟

لیزر طوری طراحی شده که فقط در سطح مورد نظر اثر داشته باشد و اصلا از سطح چشم عبور نمی نماید (نوع اگزایمر) و طبق استانداردهای جهانی هیچ اثری گزارش نشده است.

بعد از لیزیک باید چند روز شخص را در تاریک خانه نگه داشت؟

آنچه در تاریک خانه نگه می دارند، فیلم دوربین است! شخصی که چشم وی رنگ روشن دارد یا کسانی که چشم حساس دارند بعد از عمل در نور کمتر راحت ترند ولی این مساله در خصوص همه صدق نمی نماید، به طوری که یک سوم بیماران عمل شده حتی کوچک ترین ناراحتی بعد از عمل ندارند، نه آب ریزش آنچنانی، نه احساس جسم خارجی. آنهایی هم که دارند معمولا بعد از 24 ساعت فروکش می نماید.

باور دیگری هست که می گوید لیزیک باعث کوررنگی و شب کوری می شود؟

این بیماری ها معمولا بر اثر اختلالات ژنتیکی به صورت ارثی بوده و از بدو تولد در ژن ها وجود داشته و به تدریج افزایش می یابد و هیچ ربطی به لیزیک ندارد.

بعضی هم باور دارند که وقتی بچه ای با چشم لوچ به دنیا آمد، یعنی حتما به شکم مادر باردار ضربه محکم وارد آمده یا بچه در بدو تولد به زمین افتاده است؟

در اکثریت موارد به دلایل ارثی یا ضعف بینایی است. در موارد بسیار نادری ضربه ای که باعث قطع یا آسیب عصب شماره 6 مغز می شود سبب انحراف چشم به داخل می شود ولی بسیار نادر. در مواردی هم عضله افقی چشم که آن را به طرف بیرون صورت می کشد فلج مادرزاد است بدون دلیل ضربه.

آیا در بیمار ی های مادرزادی چشم، مقصر مادر است؟

خیر. کلمه مادرزادی به این معنی است که از ابتدای تولد این بیماری در نوزاد وجود دارد. مثلا در افتادگی مادرزادی پلک نوزاد ممکن است پدر و اقوام وی دارای این بیماری باشند.

آیا مگس پران چشم نشانه بیماری چشم است؟

مگس پران یعنی حرکات ذرات سایه مانند به شکل های مختلف نقطه و یا خط یا کلاف که در نگاه به آسمان و دیوار سفید دیده می شود. در واقع در خیلی از افراد به طور طبیعی وجود دارد ولی اگر به صورت همراه با جرقه و افزایش تعداد و تیرگی بیشتر و به صورت باران سیاه از بالا به پایین چشم ایجاد شد، باید به چشم پزشک مراجعه کرد.

آیا شماره اشتباه عینک باعث ضعیف شدن بیشتر چشم می شود؟

عینک به اسم یک جسم خارجی که هیچ تماسی با چشم ندارد فقط تنظیم نماینده نور و ایجاد تصویر در داخل چشم است و نمی تواند باعث تغییر حالت ابعاد چشم (در نزدیک بین ها بیش از 26 میلی متر و در دوربین ها کوچک تر از 24 میلی متر) شود. فقط عینک اشتباه باعث خستگی چشم و سردرد می شود. البته همواره شماره عینک که نو ساخته شود در روزهای اول با یک احساس نو در دید باعث حساس شدن چشم می شود که بعد از مدتی از بین رفته و حالت طبیعی می شود (به خصوص در عینک های آستیگمات).

آیا ضربه به پس سر یا محکم پای کوبیدن به زمین باعث ضعف بینایی می شود؟

ضربه به پس سر در صورتی که بسیار شدید باشد مثل افتادن از پشت بام ممکن است نواحی پشت سری اکسی پیتال، (در ناحیه برودمن بینایی) باعث از بین رفتن کامل درک بینایی (کوری مغزی) شود ولی نه اینکه عینک شماره دار پیدا کند. در رابطه با محکم کوبیدن به زمین هم هیچ مدرک علمی یا شواهد کلینیکی خاصی دیده نمی شود. در عین حال در طب چینی در کف پا غیر از اعصاب چشمی، اعصاب کلیه و بینی و کبد و گوش و ... هم وجود دارند ولی شایعه ای از ضعف آنها گزارش نشده است.

خیلی ها هم می گویند نمک نخور کور میشی! این باور مورد قبول است؟

نمک هیچ گاه به طور مستقیم نمی تواند کسی را کور کند ولی الگوی غلط مصرف نمک در غذا در کل زندگی به تدریج باعث افزایش فشارخون در سن بالا و خون ریزی ته چشم و یا سکته های چشمی می شود که بینایی را تهدید می نماید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1133

به "رایج ترین باورهای غلط درباره چشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایج ترین باورهای غلط درباره چشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید