دفتر یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افتتاح می گردد

به گزارش بازی های فکری، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون روابط بین الملل و روابط عمومی مرکز یونسکو گفت: روز چهارشنبه، 12 آبان ماه، دفتر یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

دفتر یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افتتاح می گردد

حمیدرضا رحیمی امروز، 10 آبان، در نشست خبری در مورد ایجاد مرکز بین المللی نوع 2 یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان قطب پژوهشی در منطقه شمال شرق یکی از مهم ترین مجموعه هایی است که با سازمان بهداشت جهانی همراهی و همکاری می نماید. دفتر کار یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اولین مرکز یونسکو مستقر در وزارت بهداشت در منطقه غرب آسیا و در سطح منطقه به شمار می آید.

وی اضافه نمود: سازمان بهداشت جهانی متولی امور مختلفی است. ضروری است گستره فعالیت های آن در نقاط مختلف کشور ما نیز افزایش پیدا کند. در سال های اخیر کوشش های بسیاری برای بین المللی سازی علمی در تمام جنبه ها اجرا شده زیرا بایستی توانمندی های ما به عنوان یک کشور پیشرو به کشورهای مختلف و منطقه شناسانده گردد. براساس گزارش های وزارت بهداشت در سال های قبل از شیوع کرونا، به علت نزدیکی فرهنگی که بین ما و کشورهای اطراف وجود دارد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از مقاصد اصلی جذب جهانگرد سلامت بوده است.

معاون روابط بین الملل و روابط عمومی مرکز یونسکو در مورد چگونگی راه اندازی این دفتر در مشهد گفت: ابتدا در سال 2017 به منظور امضای تفاهم نامه مجمع عمومی سازمان یونسکو مصوبه ای را به مدیر کل یونسکو در این خصوص ارائه داد. پس از اینکه متن تفاهم نامه بین ایران و یونسکو نهایی شد، در اردیبهشت سال 1399 مصوبه هیات دولت برای این توافق نامه اخذ و به وزیر بهداشت اجازه داده شد که به نمایندگی از دولت ایران توافق نامه مزبور را امضا کند. در نهایت این توافق نامه به وسیله دولت ایران امضا شده و برای ادامه راستا به مجلس نیز ارسال شد.

وی اظهار داشت: اهدافی که برای این مرکز در پیشنهاد اولیه طرح آن معین شد، اهداف منحصر به فردی است که ناشی از هوش بالای دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای ارائه پیشنهاد تحقیقات و توسعه همکاری های ملل ساکن در این منطقه است. این هدف گذاری به این علت است که سازمان یونسکو پذیرفت این مرکز تاسیس گردد.

رحیمی با اشاره به اهمیت مطالعات آینده نگر گفت: به عنوان نمونه بخش مولکولی تغذیه می تواند موضوع ژنتیک مرتبط با تغذیه و آنالیزهای مولکولی مرتبط با آن و بعلاوه مطالعاتی که به صورت آینده نگر انجام می گردد را شامل گردد. اینکه یک جمعیتی را انتخاب کنیم و در طولانی مدت از جنبه های مختلف آن را آنالیز پزشکی کنیم تا بتوانیم متغیرهای موثر بر سلامتی انسان را آنالیز کنیم، امکان ویژه ای است. مطالعات آینده نگر از این جهت اهمیت دارد که به طور مثال آنالیز گردد مصرف یک نوع غذای خاص در منطقه چه تاثیری بر خروجی سلامت مردمان آن خطه دارد. یکی از علل اهمیت راه اندازی این مرکز این است که در حال حاضر شاهد رشد و شیوع چاقی در خاورمیانه هستیم که کرونا نیز به آن دامن زده است. بنابراین قطعا نتایج چنین مطالعاتی اهمیت زیادی دارد. مرکز یونسکو در مورد مسایل مرتبط با تغذیه انسانی هدف گذاری و اقدام می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 آذر 1400 بروزرسانی: 10 آذر 1400 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1201

به "دفتر یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افتتاح می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دفتر یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افتتاح می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید