داورها اعتراف بکنند یا نکنند؟

به گزارش بازی های فکری، اعترافاتی از این دست موافقان و مخالفانی دارد. کسانی می گویند شفاف سازی در هر حالی خوب است و باعث می شود هواداران با واقعیات فوتبال آشنا شوند و مظلومیت تیم و بازیکنان خودی بیشتر آشکار شود اما...

داورها اعتراف بکنند یا نکنند؟

خبرنگاران؛ احسان محمدی- اشتباهت را بپذیر این جمله بارها توسط روان شناسان در مطب ها و کتاب ها توصیه شده است. اینکه به جای انکار و حاشا، خطایمان را بپذیریم و در صدد جبران آن باشیم. اما آیا همه می توانند این کار را بکنند و تبعات آن خردکننده و پشیمانی آور نیست؟ آیا همه خطاها قابل جبران است؟

در برنامه تلویزیونی اتفاق محمدرضا اکبریان خطاب به رضا رشیدپور گفت: هر داوری اعترافاتی دارد که من هم در همین زمینه باید اعتراف کنم در لیگ هفدهم در بازی صنعت نفت - استقلال کمک داور به اشتباه پرچم زد و گل سالم استقلال را مردود گفت، من به عنوان داور می توانستم اشتباهش رو تصحیح کنم اما اعتراض های زیاد فرهاد مجیدی سبب شده تا در تصحیح اشتباهش دچار فراموشی شوم!

این اعتراف گرچه از سوی مجری برنامه ناشی از شهامت داور قلمداد شد اما هواداران استقلال و فرهاد مجیدی سرمربی این تیم را سخت عصبانی کرد. مجیدی با انتشار عکسی که در آن انگشت اشاره اش را در آن بازی رو به داور گرفته بود نوشت:شما شانس قهرمانی رو از استقلال گرفتید بعد به جای عذرخواهی از هواداران استقلال با کمال وقاحت می گویید مجیدی تمرکز ما رو بهم زد، نه آقای داور به شما ماموریتی که سپرده شده بود خیلی خوب با کمک کمک داور انجام دادید تا تیم دیگر ...

در همان برنامه رضا کرمانشاهی هم اعتراف کرد که به اشتباه در دیدار فولاد با پرسپولیس یک ضربه پنالتی علیه پرسپولیس گرفته که در نهایت موجب شکست 2-1 قرمزهای پایتخت شد. این دو اعتراف به شدت از سوی هواداران هم مورد توجه و البته فحاشی قرار گرفت!

این دو البته نخستین اعتراف کنندگان داوری در فوتبال ایران نیستند. فصل 90-1389 پرسپولیس با سرمربی گری علی دایی و استقلال با حضور پرویز مظلومی روی نیمکت به مصاف هم رفتند. دقیقه 6 آن بازی محمد نوری پیروز شد دروازه استقلال را باز کند اما مرتضی کریمی کمک داور بازی با پرچم زدن گفت که آن گل آفساید بوده و مسعود مرادی هم نظر کمک داور را پذیرفت. گل اما سالم بود. آن مسابقه با گل دقیقه 91 فرهاد مجیدی به سود استقلال تمام شد. یکی از شیرین ترین پیروزهای برای لشکر آبی. کمک داور بعدها اعتراف کرد اشتباه کرده است. اعترافی که البته سودی نداشت جز انبوهی از فحش و پرخاش و دامن زدن به شایعات اعمال نفوذ و شائبه تبانی و ...

مورد عجیب تر اما اعتراف دو سال پیش محسن قهرمانی داور جنجالی در برنامه فرمول یک بود. او گفت:در بازی استقلال- راه آهن دو پنالتی برای راه آهن نگرفتم ولی وقتی هواداران استقلال به من فحش دادند گل خطای مهاجم راه آهن را علیه استقلال سالم گفتم!

این لیست را می شود بلندتر از این نوشت. داوران ایرانی هم تنها داورانی نیستند که سوت های اشتباه-حتی عامدانه- زده اند. در فوتبال آلمان که همواره به سلامت و دقت شهرت دارد در سال 2005 فاش شد که رابرت هویزر به دلیل ارتباط با شبکه شرط بندی کروات بعضی بازی ها (از جمله هامبورگ-پادربورن) را مدیریت کرد! او به دو سال زندان محکوم شد. یا رسوایی در فوتبال ایتالیا برای معین و چینش داوران و اعمال نفوذ باعث شد حتی تیم یوونتوس به یک دسته پائین تر سقوط کند و آث میلان، رجینا، لاتزیو و فیورنتینا با کسر امتیاز روبرو شوند.

اعترافاتی از این دست موافقان و مخالفانی دارد. کسانی می گویند شفاف سازی در هر حالی خوب است و باعث می شود هواداران با واقعیات فوتبال آشنا شوند و مظلومیت تیم و بازیکنان خودی بیشتر آشکار شود اما منتقدان بر این باورند که نه تنها چهره داوری و سلامت فوتبال را در ذهن مخاطب مخدوش می کند بلکه عملاً داورانی مثل اکبریان از این پس نمی توانند برای استقلال سوت بزنند و بهتر است به جای اعترافات دیر موقع و بی فایده، در هنگام برگزار بازی تمرکز به خرج دهند و شرافتمندانه سوت بزنند.

شما با این اعترافات موافقید؟

منبع: عصر ایران
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 351

به "داورها اعتراف بکنند یا نکنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داورها اعتراف بکنند یا نکنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید