خشم امریکا از حمله راکتی به فرودگاه اربیل

به گزارش بازی های فکری، گروه دنیا، برخورد دست کم 3 راکت به مقر هوایی امریکا در اربیل عراق یک پیمانکار را به کام مرگ کشاند و 9 تن از جمله چندین امریکایی را نیز روانه بیمارستان کرد.به گزارش شبکه خبری الجزیره، این حمله که یکی از شدیدترین حملات به ائتلاف امریکایی در یک سال گذشته بود، در واپسین ساعات دوشنبه، از منطقه ای در جنوب اربیل و در نزدیکی مرز کرکوک راهنمایی شده بود و در بسیاری از مناطق مسکونی منطقه نیز احساس شد.

خشم امریکا از حمله راکتی به فرودگاه اربیل

ساعاتی پس از این حمله گروه مبارز عراقی سرایا اولیا الدم با صدور بیانیه ای مسئولیت این اقدام را برعهده گرفت و در بیانیه ای اظهار داشت اشغالگران امریکایی در هیچ نقطه ای از خاک عراق ایمن نخواهند بود.

در حالی که به نوشته نیویورک تایمز، بسیاری از تحلیلگران این حمله را محکی برای چگونگی واکنش دولت جدید امریکا می دانستند، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در بیانیه ای ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانی و مجروحان این حادثه، با اعلام خشم امریکا از این اقدام، از همکاری با سران کردستان برای یافتن عوامل این حادثه اطلاع داد. در همین حال برهم صالح، رئیس جمهوری عراق نیز در توئیتی این حمله را تحرکی خطرناک و اقدامی تروریستی خواند. مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور نیز با محکومیت این حمله، دستور تشکیل کمیته مشترک با اقلیم برای تحقیقات در این باره را صادر کرد. به نوشته الجزیره، واینه ماروتو، سخنگوی ائتلاف امریکایی با تأیید کشف خودروی حمل راکت ها و مرگ یک پیمانکار خارجی، از بیان هویت و ملیت او امتناع کرد.

این حمله در حالی اتفاق افتاده است که فرودگاه اربیل به عنوان مقر نظامیان خارجی ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش مورد استفاده قرار داشته و به ندرت مورد حمله قرار گرفته است. به نوشته فرانس پرس، جنین هنیس پلاسخارت، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در عراق نیز با محکومیت این حمله گفت: این اقدامات تهدیدی جدی برای ثبات منطقه است و عراق باید در مقابل این اقدامات خصمانه محافظت گردد. دولت اقلیم کردستان نیز با اعلام شرایط قرمز در منطقه از ساکنان مناطق مسکونی خواست در خانه هایشان بمانند و آرامش خود را حفظ نمایند. همچنین تمامی پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه اربیل تا ساعت ها به حالت تعلیق درآمد. پیش تر نیز در دسامبر سال 2019 در حمله راکتی به مقر امریکا در کرکوک یک پیمانکار امریکایی کشته و در حمله مارس سال گذشته نیز یک سرباز و یک پیمانکار امریکایی و یک سرباز بریتانیایی کشته شدند. پس از این حملات دونالد ترامپ عراق را به تشدید تحرکات امریکا در منطقه به خاطر عبور از خط قرمز های این کشور تهدید کرد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 811

به "خشم امریکا از حمله راکتی به فرودگاه اربیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشم امریکا از حمله راکتی به فرودگاه اربیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید