تغییر ماهیت مراکز رشد تا چند سال آینده

به گزارش بازی های فکری، به گزارش خبرنگاران به نقل از دانشگاه آزاد، جلسه وبینار راهکارهای فناورانه در سراهای نوآوری با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، احسان شیرنگی مدیرکل اقتصاد دانش بنیان و توسعه سرمایه گذاری دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی و رؤسای سراهای نوآوری سراسر کشور برگزار گردید.

تغییر ماهیت مراکز رشد تا چند سال آینده

دهقانی فیروزآبادی در ابتدای این جلسه گفت: برنامه بلندمدتی برای فعالیت سراهای نوآوری داریم. ساختار و سازوکار اجرایی برنامه های معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری در واحدهای دانشگاه آزاد به وسیله سراهای نوآوری صورت خواهد گرفت. در هر واحد حداقل یک و حداکثر سه سرای نوآوری خواهیم داشت که باتوجه به ظرفیت های خاص استان، شهر و منطقه و توانمندی های آن دانشگاه، به سراهای موردنظر مجوز داده می گردد.

وی گفت: به عنوان مثال برای سرای نوآوری گیاهان زینتی استان گلستان با توجه به ظرفیت هایی که داشته، مجوز صادر شده است. سرآی نوآوری سه بخش دارد. یک افراد و هسته های علاقمند هستند که فعالیت استارت آپی را در حوزه تخصصی آغاز می نمایند. در این حوزه، بخش شتاب دهنده تخصصی حمایت ها و آموزش های لازم را با توجه به بازار هدف انجام می دهد. در بخش تخصصی مرکز رشد، شرکت ها و هسته های نوپایی که از شتاب دهنده بیرون آمده اند، پذیرش می شوند. بخش آخر، فضایی است برای استقرار شرکت هایی که از مرکز رشد خارج و در پردیس شرکت های سرای نوآوری مستقر می شوند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مراکز رشد در چند سال آینده به شکل فعلی نخواهد بود، توضیح داد: در آینده، مرکز رشدی خواهیم داشت که با توجه به تعریف سرای نوآوری هسته های فناورانه خواهد پذیرفت. برای مثال در نجف آباد، دو سرای نوآوری طلا و جواهر و سرای تجهیزات پزشکی وجود دارد. در دو تا سه سال آینده هسته فناوری غیر از این دو موضوع را در مرکز رشد نخواهیم پذیرفت. ممکن است هسته خوبی باشد ولی به خاطر فعالیت تخصصی مرکز رشد، این هسته غیرتخصصی در آن فضا پذیرفته نخواهد شد. چشم انداز ما این است که فقط سرای نوآری و مراکز رشد تخصصی داشته باشیم.

دهقانی فیروزآبادی گفت: در حال حاضر شرایط به این گونه است که سرای نوآوری وجود دارد و ممکن است مرکز رشد هم در کنار آن وجود داشته باشد. این هسته های فناورانه ای که در حال حاضر وجود دارند، در قالب یک سرای نوآوری قابل تعریف هستند، واحدها باید اقدام و مجوز سرای نوآوری مربوطه را دریافت نمایند. اگر در آن قالب قابل تعریف نیستند، هسته ها باید فارغ شده و از مجموعه خارج شوند. زمانی که سرا استقرار یافت، رئیس سرا خواهیم داشت و دیگر شورای مرکز رشد و بودجه رشد از پژوهش نخواهیم داشت. همه اینها به سرای نوآوری تخصیص خواهد یافت و شورای مدیریت فعالیت های دانش بنیان تمام این اقدامات را برعهده خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در حال انتقال از نظام قدیم به نظام جدید هستیم و تا یکی دو سال آینده نظام قدیم حذف خواهد شد و برنامه ها براساس نظام جدید تنظیم می گردد. در مجموع در هر استان با توجه به سرای نوآوری، یک معاون فناوری استان تعریف می گردد. اگر واحدی دارای ظرفیت هایی باشد که دو سرای نوآوری داشته باشد، دو معاون فناوری خواهد داشت که در دو حوزه مختلف فعالیت خواهند کرد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: وقتی از سرای نوآوری صحبت می گردد، منظور ساختمان و فضا نیست، بلکه سرا یک مفهوم است که به مدیریت کردن این فضاها می پردازد. ساختار سرای نوآوری ستادی و چابک است که مرکز رشد تخصصی، شتابدهنده تخصصی و پردیس استقرار شرکت های دانش بنیان را مدیریت می نماید.

در ادامه، دکتر شیرنگی به عملکرد شورای مدیریت دانش بنیان اشاره نمود و گفت: در حال حاضر 27 سرای نوآوری فعال در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند و اغلب این سراها گزارش عملکرد خود را ارسال نموده اند.

وی اضافه کرد: بعضی از سراها مانند سرای نوآوری گیاهان زینتی استان گلستان عملکرد بسیار خوبی داشته و به درآمدزایی رسیده اند. همچنین سرای نوآوری مواد پیشرفته کرج، هوش مصنوعی واحد قزوین و رباتیک و اتوماسیون واحد یزد نیز عملکرد قابل قبولی دارند.

در ادامه این وبینار، بعضی از رؤسای سراهای نوآوری استان ها و واحدها با توجه به زمینه تخصصی فعالیت های حوزه متبوع خود، به بیان نظرات و پیشنهاداتی پرداختند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 6 آذر 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 604

به "تغییر ماهیت مراکز رشد تا چند سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر ماهیت مراکز رشد تا چند سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید