تغییر مشاغل با اتوماسیون، فناوری جدید، شغل های سنتی را حذف می نماید؟

به گزارش بازی های فکری، گزارش ها نشان می دهند شیوع ویروس کرونا موجب شده اتخاذ اتوماسیون افزایش یابد. در این گزارش به تأثیری که اتوماسیون در دوران کرونا بر مشاغل گذاشته، می پردازیم.

تغییر مشاغل با اتوماسیون، فناوری جدید، شغل های سنتی را حذف می نماید؟

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، در شرایط نامشخص مالی کنونی، بعضی استدلال می نمایند که شرکت ها برای رفع کردن چالش های بیماری همه گیر کرونا، به اجرای اتوماسیون سرعت می دهند.

مطالعه اخیر دانشگاه جورجیا این فرایند را به این صورت پیش بینی می نماید: در حقیقت، به دلیل نگرانی در خصوص شیوع ویروس و همچنین اقدامات فاصله گذاری اجتماعی، صنایع مختلف مجبور شده اند از فناوری های دیجیتال در آموزش، تجارت و پزشکی استفاده خلاقانه نمایند. بنابراین این موارد باعث افزایش سرعت انتقال به سمت اتوماسیون می گردد.

با توجه به بیماری همه گیر کنونی، بحث قدیمی پیرامون اینکه آیا اتوماسیون باعث ایجاد یا حذف شغل می گردد، وارد پیچیدگی جدیدی شده است. اما برای فهمیدن چگونگی تأثیرگذاری اتوماسیون در مشاغل در هنگام بروز ویروس کرونا، ابتدا باید نگاهی بیندازیم که این موضوع قبل از بحران کرونا به کجا رسیده بود.

آیا اتوماسیون موجب ایجاد، تغییر یا حذف مشاغل می گردد؟

موضوع اصلی بر سر اینکه آیا اتوماسیون باعث ایجاد، تغییر و یا از بین رفتن شغل می گردد، متمرکز است و نظرات متفاوتی روی آن وجود دارد.

به گفته سامی آتیا، مدیرعامل شرکت Robotics & Motion، فناوری اتوماسیون بیش از آنکه موجب حذف شغل گردد، درواقع شغل های بیشتری را ایجاد خواهد نمود. یک استاد دانشگاه MIT نیز معتقد است اتوماسیون باعث تغییر شغل های کنونی خواهد شد. همچنین اندرو ینگ، نامزد ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020، ادعا می نماید اتوماسیون به کارگران آسیب زده و شغل ها را از بین می برد.

این گفته ها همه حدس هایی است که با اتوماسیون امکان دارد اتفاق بیفتد. اما داده های مربوط به کوشش های گذشته برای اتخاذ اتوماسیون به ما چه می گویند؟ براساس مطالعات صورت گرفته توسط نارون عجم از دانشگاه MIT و پاسکال رس تری پو از دانشگاه بوستون، اتوماسیون از دهه 1980 به بعد نابرابری، دستمزدها و بهره وری را بدتر نموده است.

بااین حال، ماهیت اتوماسیون با سرعت زیادی در حال تغییر است و نابودی شغل تضمین شده نیست. اگر به نمونه های گذشته مانند انقلاب صنعتی نگاه کنیم، فناوری منجر به از بین رفتن شغل شد، اما درنهایت مشاغل جدیدی را ایجاد کرد.

همچنین، بسیاری از اتوماسیون های امروزی برای جایگزین کردن کارگران نبوده بلکه برای از بین بردن وظایف روزمره سازمانی (سیستم های مرتبط با امور فناوری اطلاعات، واحدهای منابع انسانی و حسابداری) طراحی شده است. برای مثال یک مهندس داده را با استفاده از پلتفرم مدیریت داده برای اتوماتیکسازی انتقال به زیرساخت ابری در نظر بگیرید. این نوع اتوماسیون باعث می گردد تا بسیاری از مشغله های کاری او از بین رفته و زمان او آزاد شده تا به وظایف مهمی که احتیاج به تخصص وی دارند بپردازد. این امر مانند بعضی از اشکال اولیه اتوماسیون نیست، جایی که ماشین ها به طور کامل جایگزین کارگران مونتاژ شدند.

فرایند اتوماسیون چند ماه پیش، قبل از همه گیری کرونا، در این مرحله قرار داشت. از آن موقع، ماهیت کار به طرز چشمگیری (شاید برای همواره) تغییر نموده است. و اکنون بعضی در حال ارزیابی مجدد آینده اتوماسیون هستند.

آیا شرایط ناشی از کرونا،اتوماسیون را به مشاغل تحمیل می نماید؟

براساس گزارش دانشگاه جورجیا، این بیماری همه گیر، به دلیل محدودیت های اجتماعی ایجاد شده، می تواند اتوماسیون را تسریع کند. اقداماتی مانند ماندن در خانه، فاصله گذاری اجتماعی و ماهیت انتقال ویروس همگی باعث می گردد فرایند اتوماسیون برای کارفرمایان جذاب تر گردد.

براساس این گزارش، بعضی از حوزه ها که بیشتر در معرض خطر کرونا هستند، بیشتر تمایل به اتخاذ اتوماسیون دارند. وظایفی که می توان آنها را اتوماتیکسازی کرد شامل 73درصد از خدمات غذایی، 41درصد از خدمات تفریحی و سرگرمی و 44درصد از تجارت عمده فروشی است. بخش هایی که کمتر در معرض کرونا هستند ازجمله ساخت و ساز (47٪)، مراقبت های شخصی (49٪) و فراوری (60٪) نیز از پتانسیل اتوماسیون بالایی برخوردارند.

اگرچه این ارقام نگران نماینده به نظر می رسند، اما در گزارش، این صنایع در معرض اتخاذ اتوماسیون توصیف می شوند. درواقع این بدان معنا نیست که کارفرمایان قطعاً اتوماسیون را اعمال می نمایند. به کارگیری اتوماسیون در مقیاس بزرگ در حد یک حرف است و برای مثال کلید روشن کردن یک چراغ نیست که به راحتی انجام گردد. اتفاقی که احتمالاً حداقل در ابتدا رخ خواهد داد، اتوماسیون متوسط است که به کارایی کلی یاری می نماید.

طبق گفته نیویورک تایمز، شرکت Brain Corp سازنده روبات های تمیز نماینده سطوح، از ماه آوریل شاهد افزایش 13 درصدی مصرف بوده است. شرکت PayPal نیز که در حوزه پرداخت الکترونیک و انتقال وجه آنلاین فعال است، با بسته شدن دفاترش، از روبات های مکالمه اتوماتیک برای پاسخگویی به سؤالات مشتریانش استفاده نموده است.

این گزارش ها نشان می دهند که در طول همه گیری کرونا، اتوماسیون در حال افزایش است. اگرچه عدم تطابق بین پیش بینی های کارشناسی نشده با واقعیت باید ذکر گردد.

درنهایت، میزان اختلال شغلی می تواند به خود ویروس وابسته باشد. درواقع اگر واکسن کرونا تا خاتمه سال آماده گردد، ممکن است مشاغل عجله ای برای اتوماسیون نداشته باشند. اما اگر ویروس تا سال 2022 ادامه پیدا کند، اتوماسیون ممکن است بسیار جذاب تر گردد. اگرچه، برای بیشتر مشاغل کوچک، اتوماسیون هزینه غیرقابل کنترلی را به بار می آورد. اما فروشگاه های زنجیره ای و مشاغل بزرگ بودجه لازم برای سرمایه گذاری در این زیرساخت جدید را دارند.

درباره آنچه اتفاق خواهد افتاد و آنچه که در حال حاضر اتفاق می افتد بحث های زیادی وجود دارد. درواقع در دوران شیوع کرونا، اتوماسیون مزایای بسیاری را به کارگران ارائه داده است.

در حال حاضر اتوماسیون برای کارگران چه معنی دارد؟

علیرغم تمام صحبت هایی که درباره از بین رفتن مشاغل توسط اتوماسیون وجود دارد، این فناوری درواقع به کارگران یاری می نماید تا در طول همه گیری کرونا ایمن و کارآمد باشند. اتوماسیون در اصل مربوط به حذف انسان از فرآیندهای کاری است. این امر در شرایط عادی موجب کارآمدی می گردد، اما باوجود ویروس کرونا، باعث افزایش ایمنی نیز خواهد شد.

اتوماسیون می تواند برای بسیاری از افراد از قبیل کارمندان فروشگاه ها و سوپرمارکت ها، پرستاران، منشی های بیمارستان، افسران پلیس و غیره مفید باشد و آنها را از تماس های اضافی نجات دهد.اتوماتیکسازی گیشه های پرداخت، تصویربرداری پزشکی مبتنی بر یادگیری ماشین، اتوماتیکسازی فرم های پذیرش و تشخیص هویت مبتنی بر هوش مصنوعی، همگی می توانند ارتباط انسان را محدود نموده و از انتشار ویروس جلوگیری نمایند.

اتوماسیون حتی می تواند به مشاغل عادی یاری کند که با رعایت نکات ایمنی مناسب به کار خود برگردند. برای مثال فراوری را در نظر بگیرید؛ به منظور حفظ فاصله اجتماعی، بعضی مشاغل فراوریی از روبات های مشارکتی (Cobots) به عنوان بخشی از خط مونتاژ استفاده می نمایند. مشاغلی که باید با 25 الی 50 درصد ظرفیتشان کار نمایند، می توانند از روبات های مشارکتی ضمن کسب ایمنی، برای پویایی کسب و کار خود استفاده نمایند.

بازده و راندمان کاری اتوماسیون نیز در زمان کرونا اهمیت جدیدی به خود گرفته است. یک پزشک را تصور کنید که در مطب به تهیه فرم های بیمه می پردازد. یک برنامه بینایی کامپیوتر می تواند برگه ها را اسکن، داده ها را استخراج نموده و پفراینده های بیمه ای کاملی ایجاد کند. این امر باعث می گردد پزشک وقت خود را صرف بهترین کار ممکن یعنی معالجه بیماران کند. اتوماسیون همچنین می تواند خطاهای پرهزینه انسان را کاهش دهد. به عنوان مثال، اتوماتیکسازی سیستم های کنترل در بیمارستان ها می تواند خطاهای پزشکی را در بیمارستان ها کاهش دهد.

درمجموع می توان گفت ویروس کرونا یک متغیر بزرگ برای اتوماسیون است. یکی از مهم ترین تأثیرات اتوماسیون در دوران کرونا، این است که انجام وظایف ایمن تر و مؤثرتر شد. همچنین مشاغلی که به دلیل اعمال محدودیت ها مجبور هستند با ظرفیت کمتری کار نمایند، می توانند با به کارگیری اتوماسیون بهره وری خود را افزایش دهند.

4112/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 545

به "تغییر مشاغل با اتوماسیون، فناوری جدید، شغل های سنتی را حذف می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر مشاغل با اتوماسیون، فناوری جدید، شغل های سنتی را حذف می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید