اولویت با تأمین آب شرب مردم است

به گزارش بازی های فکری، خبرنگاران/آذربایجان شرقی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به این که به دلیل کاهش میزان بارش ها، سال جاری با تنش آبی روبرو خواهیم بود، گفت: در این شرایط ناچار به اعمال بعضی محدودیت ها خواهیم بود، اما در هر حال اولویت با تأمین آب شرب است.

اولویت با تأمین آب شرب مردم است

جواد رحمتی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان، با تأکید بر اینکه اصلاح الگوی مصرف در شرایط کنونی لازم است، اضافه نمود: به دلیل شرایط خاصی که سال جاری پیش رو داریم، باید برنامه ریزی های مناسب صورت گیرد و همه بخش ها نیز باید خود را با برنامه مشخص شده هماهنگ نمایند.

وی با بیان این که ناچار به اعمال محدودیت هایی در بخش های صنعت و کشاورزی هستیم، گفت: اولویت نخست در حوزه مدیریت منابع آبی، تأمین آب شرب مردم است و باید به نحوی مدیریت کنیم که تنش آبی سال جاری را بدون مشکل خاصی سپری کنیم.

رحمتی اضافه نمود: در عین حال باید مردم را نسبت به اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی در مصرف آب ترغیب کنیم؛ متأسفانه سرانه مصرف آب در کشور ما حتی از کشورهای توسعه یافته هم بیشتر است.

وی گفت: متوسط میزان بارش در استان آذربایجان شرقی، 250 میلی متر در سال است که همین میزان هم پراکنش مناسبی ندارد؛ بنابراین تغییر الگوی مصرف و توجه به مصرف بهینه از سوی مردم و بخش های مختلف لازم است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه باید اعتراف کنیم سیاست های نادرست عامل اصلی شرایط کنونی است، اضافه نمود: اجازه برداشت های بی رویه از منابع آبی و کم توجهی به شرایط منابع زیرزمینی در بعضی مقاطع، شرایط فعلی را موجب شده و در این مقطع همکاری برای اصلاح این شرایط لازم است.

وی با اشاره به اقدامات اجرا شده در راستای مدیریت منابع آب و مقابله با تنش آبی در استان، گفت: در حال حاضر، انتقال آب ارس، مهم ترین پروژه زیرساختی استان در این حوزه است و تمام مسئولان و نمایندگان برای تکمیل آن باید همت نمایند.

رحمتی اضافه نمود: انتقال آب ارس فقط برای تأمین آب مورد احتیاج شهر تبریز نیست و در طولانی مدت می تواند احتیاج شهرها و روستاهای واقع در راستا را نیز تأمین کند.

به گزارش روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی هم در این جلسه از کاهش میزان بارش ها و حجم روان آب های استان در سال آبی جاری اطلاع داد و گفت: جزو استان هایی هستیم که سال جاری با تنش آبی روبرو خواهیم شد.

یوسف غفارزاده با بیان اینکه فشار مضاعف بر روی آبخوان ها و احتمال فرونشست در بعضی دشت های استان و افزایش برداشت آب از منابع زیرزمینی از جمله پیامدهای تنش آبی خواهد بود، اضافه نمود: همکاری در مصرف بهینه آب و جلب مشارکت مردم، عدم اجازه برداشت مازاد چاه های کشاورزی و انسداد چاه های غیرمجاز از جمله اقدامات ضروری برای مدیریت تنش آبی است.

در این جلسه آخرین شرایط منابع آب استان و همچنین گزارش میزان آب سد علویان ارائه شد و اعضای حاضر در جلسه به بیان دیدگاه های خود درخصوص مدیریت تنش آبی پرداختند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 خرداد 1400 بروزرسانی: 6 خرداد 1400 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 954

به "اولویت با تأمین آب شرب مردم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولویت با تأمین آب شرب مردم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید