افزایش نگران کننده سالک در استان فارس

به گزارش بازی های فکری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست کمیته دانشگاهی سالک با ابراز نگرانی از افزایش موارد گزارش شده این بیماری، پیشگیری از توسعه سالک را نیازمند افزایش همکاری های برون بخشی دانست.

افزایش نگران کننده سالک در استان فارس

دکتر عباس رضاییان زاده در نشست کمیته دانشگاهی سالک که با حضور اعضای این کمیته فنی برگزار گردید، گفت: از سال گذشته تا به امروز با روند افزایشی سالک در استان روبرو بوده ایم و بیش از چهار هزار و پانصد مبتلا به سالک طی یک سال گذشته در فارس شناسایی شده است.

او گفت: پیش بینی می گردد به دلیل اطلاع مردم از روند خود بهبودی و بعلاوه انجام خود درمانی از سوی بعضی مبتلایان، تعداد موارد واقعی مبتلا چهار تا پنج برابر موارد ثبت شده باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز پهناور بودن استان فارس، تنوع اقلیم، تداوم خشکسالی و جایگاه ویژه استان در فراوری محصولات کشاورزی را از دلیل های اصلی بومی بودن این بیماری در استان مطرح نمود.

دکتر رضائیان زاده با بیان اینکه ابتلا به بیماری در هر سنی امکان دارد، تاکید نمود: بچه ها به دلیل لطافت پوست، در برابر گزش پشه ناقل بیماری آسیب پذیرتر هستند و انجام مراقبت های پیشگیرانه در بچه ها به ویژه دختران که ابتلا به بیماری در آنها تبعات اجتماعی بیشتری دارد، از اهمیت برخوردار است.

او گفت: با توجه به شرایط بیماری در استان، هر گونه زخم و ضایعه پوستی که بیشتر از 10 روز طول بکشد و رفع نگردد، باید از نظر وجود یا عدم وجود بیماری سالک آنالیز گردد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مردم استان می توانند برای تشخیص و درمان رایگان سالک به مراکز بهداشت نزدیک به محل زندگی خود مراجعه و از انجام خود درمانی ضایعات خودداری نمایند.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه کنترل سالک احتیاج به عزم همگانی و مشارکت سایر دستگاه ها نیز دارد، گفت: کنترل بیماری سالک با همکاری های بین بخشی نتیجه می دهد و بر این اساس هر کدام از ارگان های مرتبط باید در این راستا کوشش نمایند تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

در ادامه این نشست و پس از آنالیز شرایط اپیدمیولوژیک بیماری سالک در استان، بر تنظیم برنامه عملیاتی به صورت منطقه ای، اجرای برنامه های مستمر بازآموزی پزشکان، اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک و جلب حمایت بیشتر سازمان های مرتبط تاکید شد.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 آبان 1401 بروزرسانی: 10 آبان 1401 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1486

به "افزایش نگران کننده سالک در استان فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش نگران کننده سالک در استان فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید