پرخوری در شب یلدا ممنوع ، تعادل در مصرف آجیل و انار

به گزارش بازی های فکری، بلندترین شب سال در راه است، شبی که در میان یکی از سخت ترین سال های سپری شده اخیر قرار گرفته است. اما با تمام این سختی ها شب یلدا برای مردم اهمیت زیادی دارد.

پرخوری در شب یلدا ممنوع ، تعادل در مصرف آجیل و انار

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران ، شب یلدا فرصتی برای دورهمی است که البته به دلیل پاندمی کرونا سال جاری به شدت نهی می شود.

البته گویا برای بعضی دیگر به معنای پرخوری هم به شمار می رود. پرخوری در این شب بسیار مفید است و توجیه بسیاری از افراد این است که فقط یک شب پرخوری اشکالی ندارد.

اما حتی یک شب هم می تواند مسائل زیادی داشته باشد.

شهاب اولیایی متخصص مشاوره تغذیه و رژیم درمانی در این رابطه به خبرنگاران گفت: بحث پرخوری و در هم خوری یکی از معضلات تغذیه ای به شمار می رود. نتیجه پرخوری قطعا منجر به افزایش وزن خواهد شد و با پرخوری شرایطی برای بدن به وجود می آید که بدن از حالت تعادل خارج می شود.

اولیایی عنوان نمود: اصول تغذیه بر پایه تعادل؛ تناسب و تنوع بنا شده است و اگر از هر یک از این سه مورد خارج شویم بحث تغذیه از فرایند اصولی و استاندارد خود خارج می شود.

متخصص مشاوره تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: پرخوری می تواند علاوه بر افزایش وزن و چاقی مسائل دیگری را هم به وجود بیاورد. یکی از این مسائل فشاری است که به معده وارد می شود. بافت معده انعطاف پذیر است و وقتی که غذای زیادی وارد آن شود دیواره آن که فشار زیادی را تحمل می نماید بازتر می شود. درست به همین دلیل است کسانی که پرخوری می نمایند کم کم این پرخوری برای آنها تبدیل به عادت می شود چرا که معده آنها دیگر باز شده است.

وی در ادامه گفت: حالت استاندارد از بین می رود و معده که باید آن پیغام سیری را به مغز ارسال کند دیگر نمی فرستد و آن را به تعویق می اندازد. با این رویه فرد کم کم مبتلا به پرخوری های غیرقابل ارادی و کنترل می شود.

اولیایی بیان داشت: پرخوری مثل یک جاده یک طرفه ای می ماند که مدام شرایط را بدتر می نماید. بحث فشار معده که به علت پرخوری ایجاد می شود می تواند مسائل دیگری را هم به وجود بیاورد؛ همانند ریفلاکس.

این متخصص تغذیه یادآور شد: ریفلاکس وقتی اتفاق می افتد که دریچه معده به مری خوب عمل نمی نماید و محتویات معده به همراه اسید به مری برمی شود. این می تواند در اثر فشار پرخوری باشد که فرد انجام داده است و احساس ترش کردن هم می نماید. برخورد اسید معده با مری و حلق نیز خود می تواند باعث مسائل دیگری شود. حتی ممکن است این شرایط برای آنها باقی بماند.

وی اذعان داشت: نتیجه دیگر پرخوری مسائل ناشی از چاقی است. چاقی مادر مریضی ها به شمار می رود. وقتی که چاقی پدید می آید افزایش قند خون و چربی خون و افزایش اسید اوریک پدید می آید. افزایش اسیداوریک خود باعث به وجود آمدن بیماری نقرس می شود.

متخصص مشاوره تغذیه و رژیم درمانی گفت: فشار وزن نیز آسیب های متعددی به مفاصل یک فرد می زند. هر چقدر وزن بالاتر برود فشار بر روی مفاصل به خصوص در ناحیه زانوها بیشتر می شود و آرتریت ها را پدید می آورد.

وی گفت: در رابطه با در هم خوری مسائل دیگری وجود دارد. هر ماده غذایی زمان خاص خودش را برای هضم می طلبد. گاهی اوقات بعضی از غذاهایی که با هم خورده می شود با توجه به اینکه ساعات هضم متفاوتی دارد مسائلی را برای فرد به وجود می آورد.

اولیایی ادامه داد: به عنوان مثال ممکن است میوه و سبزیجات به کمتر از یک ساعت احتیاج دارند که در معده بمانند ولی غذاهایی مثل گوشت و بعضی دیگر از مواد حاوی چربی ضروری است زمان بیشتری در معده سپری نمایند. همزمانی خوردن میوه و غذاهای چربی دار می تواند به آسیب زدن به ویتامین های موجود در میوه و سبزیجاتی بشود که ساعت ها باید در سیستم گوارش باقی بمانند و در تماس با اسید باشند.

این متخصص تغذیه تاکید نمود: بهتر است که درست خوردن را در نظر داشته باشیم. باید سعی کنیم تعداد وعده های غذایی را زیادتر کنیم و حجم این وعده ها را در حد احتیاج به حد کمتری برسانیم تا سیستم گوارش تحت فشار و استرس قرار نگیرد.

اولیایی در رابطه با میوه انار که در شب یلدا بسیار مصرف می شود و ممکن است مسائلی را هم به وجود بیاورد اذعان داشت: این مسائل برای افرادی است که به بعضی آنزیم های موجود در انار حساسیت دارند. این آنزیم ها می تواند مانع عملکرد بعضی دیگر از آنزیم های موجود در بدن شود. این در شرایطی است که فرد حساسیت هایی غذایی داشته باشد و یا اینکه آنقدر در خوردن انار افراط کند که در نهایت منجر به پدید آمدن مشکل برای او شود.

وی اضافه کرد: انار گاهی اوقات اختلالات و مسائل گوارشی و هضم و جذب ایجاد می نماید. مثلا بعضی ممکن است بعد از خوردن انار حالت تهوع ، درد شکم و اسهال بگیرند. البته این شرایط گذرا است و بعد از مدتی می تواند حل بشود. اولیایی تاکید نمود: گاهی اوقات نیز بعضی افراد به انار حساسیت دارند که نشانه های آن خارش و تورم است و در بعضی موارد آنقدر وخیم می شود که به مرحله سختی در تنفس می رسد و یا بلع دردناکی به وجود می آورد.

این متخصص رژیم درمانی بیان داشت: انار مسئله ای ندارد به شرط اینکه در تعادل باشد و افراطی در خوردن آن وجود نداشته باشد. انار منبع بسیار خوب ویتامین C به شمار می رود و آنتی اکسید بسیار زیادی دارد که با رادیکال های آزاد در بدن که ناشی از آلودگی هوا و غذا است می جنگد. انار همچنین خواص ضدسرطانی دارد.

اولیایی تاکید نمود: در شب یلدا با بحث افراط در مصرف مواد غذایی روبرو هستیم به خصوص شیرینی و آجیل. بعضی فکر می نمایند چون آجیل خیلی مفید است بنابراین هر مقداری از آن را می توان مصرف کرد اما واقعیت این است که آجیل ها حاوی چربی بسیار زیادی هستند و این چربی از نظر انرژیی با چربی های دیگر فرقی ندارد.

متخصص مشاوره تغذیه و رژیم درمانی گفت: البته این چربی ها از نظر کیفی بسیار بهتر هستند و منجر به افزایش کلسترول بد خون نمی شود اما چربی به هر حال به ازای هر گرم 9 کالری است و آجیل ها معمولا آنقدر خوشمزه هستند که فرد اختیار تعادل را از دست می دهد و ممکن است مصرف خود را بالا ببرد. هم از نظر وزنی و هم از نظر آلرژیکی بعضی از آجیل ها مشکل ساز می شوند. همانند بادام زمینی و یا حتی گردو.

اولیایی در خاتمه گفت: توصیه من این است که در بلندترین شب سال افراد حد و اعتدال را در تمامی موارد رعایت کند.

هیلدا حسینی خواه / خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 713

به "پرخوری در شب یلدا ممنوع ، تعادل در مصرف آجیل و انار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرخوری در شب یلدا ممنوع ، تعادل در مصرف آجیل و انار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید