تور اروپا ارزان: پدیده ای عجیب: این نور آبی رنگ بر فراز اروپا که عکسش را فضانوردی در ایستگاه فضایی بین المللی ثبت نموده بود، چیست؟

به گزارش بازی های فکری، در 8 اکتبر (3 روز پیش)، یک فضانورد فرانسوی به نام توماس پسکه، صحنه ای را از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) ثبت کرد که بسیار نادر بود.

تور اروپا ارزان: پدیده ای عجیب: این نور آبی رنگ بر فراز اروپا که عکسش را فضانوردی در ایستگاه فضایی بین المللی ثبت نموده بود، چیست؟

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

عکس زیر، یک فریم از ویدئوی تایم لپس است که پسکه گرفته بود. این نور آبی مرموز بر فراز اروپا چه می نماید؟ آدم یک دفعه یاد بمب کبالتی می افتد که همین نور آبی را ایجاد می نماید.

اما این نور هیچ ربطی به بمب ندارد و هیچ کس در اروپا در زمان ثبت آن آسیب ندیده بود.

این عکس نمونه ای از چیزی به نام رویداد گذرای درخشان transient luminous event است. نوری مانند نور آذَرَخَش (صاعقه) به سمت قسمت بالایی جو حرکت می نماید و باعث آن می گردد.

رویداد های درخشان گذرا که به اسم روشنایی بالای جوی هم شناخته می شوند، مجموعه ای از پدیده هایی هستند که در هنگام آذرخش رخ می دهند.

در پایین ترین استراتوسفر، آذرخش باعث پرتوی از نور آبی یا جت های آبی می گردد. اگر روشنایی قبل از عبور از ناحیه مثبت زیر، به وسیله ناحیه بار منفی بالای ابرها به سمت بالا منتشر گردد، درخشش آبی رنگی از نیتروژن مولکولی ایجاد می نماید.

رویداد گذرای درخشان می توانند به رنگ های دیگری غیر از آبی هم باشند. مثلا می توانند به رنگ سرخ باشند که به آن SPRITES قرمز می گویند و ناشی از آشفتگی استراتوسفری/مزوسفری ناشی از تخلیه الکتریکی شدید است.

همچنین رویداد گذرای درخشان می تواند رنگ سرخ کم رنگ تری ایجاد کند که این یکی ناشی از انتشار نور و اختلالات الکترومغناطیسی در یونوسفر و ELVES نامیده می گردد.

این پدیده ها متنوع هستند و دانشمندان نام های بامزه ای مانند TROLL ، Pixiy و GHOST هم بر آنها نهاده اند.

پسکه در زیرنویس عکس شرح می دهد: چیزی که در خصوص این آذرخش مجذوب کننده است این است که چند دهه پیش خلبان ها داستان رؤیت آنها را روایت نموده بودند اما دانشمندان از وجود آن ها مطمئن نبودند.

عکسبرداری از این رویداد ها از روی زمین بسیار سخت است زیرا در ارتفاع بالا ایجاد می شوند و به وسیله ابر ها پنهان می شوند. همچنین، این پدیده ها معمولاً فقط در حد میلی ثانیه تا چند ثانیه طول می کشند.

با در نظر گرفتن همه این موارد، ایستگاه فضایی بین المللی ISS مکانی بسیار مناسب برای جستجوی این رویداد های گذرا است.

جالب اینجاست که زمین حتی تنها مکانی نیست که این پدیده در آن رخ می دهد و در مشتری هم چنین نورهایی رؤیت شده اند.

پسکه می گوید: ایستگاه فضایی برای این رصد آنها بسیار مناسب است، زیرا بر روی مداری بر فراز خط استوا حرکت می نماید و در پیرامون استوا آذرخش های بیشتری رخ می دهد.

منبع: یک پزشک
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1166

به "تور اروپا ارزان: پدیده ای عجیب: این نور آبی رنگ بر فراز اروپا که عکسش را فضانوردی در ایستگاه فضایی بین المللی ثبت نموده بود، چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور اروپا ارزان: پدیده ای عجیب: این نور آبی رنگ بر فراز اروپا که عکسش را فضانوردی در ایستگاه فضایی بین المللی ثبت نموده بود، چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید