واکسن کرونای فایزر به وسیله کدام کشورها فراوری می گردد؟

به گزارش بازی های فکری، واکسن فایزر با همکاری و مشارکت شرکت بیوان تک و بعضی دیگر از شرکت ها در چندین کشور فراوری می گردد که مجوز همه آنها به وسیله آژانس دارویی اتحادیه اروپایی صادر شده است.

واکسن کرونای فایزر به وسیله کدام کشورها فراوری می گردد؟

پیش تر در گزارشی به این موضوع پرداخته شد که آمریکا تا اواخر اردیبهشت از صادرات واکسن های فراوریی خود به سایر کشورها خودداری کرد و بعد ازین تاریخ هم تعداد دز محدودی از این سه واکسن را در اختیار چندکشور قرار داد. برای بسیاری این سوال پیش آمد که با این اوصاف چگونه خبرهایی از تزریق فایزر در کشورهای مختلف تا پیش از اردیبهشت منتشر می شد؟ این سوال به این خاطر مطرح شده که عموما این تصور را دارند که تنها فراوریکننده فایزر در دنیا، ایالات متحده است. این درحالی است که کشورهای دیگر هم در حال فراوری این واکسن هستند. به همین خاطر است که از ابتدای ممنوعیت واردات واکسن از انگلیس و آمریکا، گفته شد واردات واکسن ها در صورت فراوری به وسیله کشورهای دیگر منعی ندارد. در این گزارش سایر کشورهای فراوریکننده واکسن فایزر را مورد آنالیز قرار داده ایم.

واکسن کرونایی که به نام واکسن فایزر معروف است، در واقع فایزر-بیواِن تک است و فرمول آن را شرکت دانش بنیان آلمانی بیوان تک ساخته است. شرکت آمریکایی فایزر با نام تجاری Comirnaty آن را به صورت انبوه فراوری و توزیع نموده و به این خاطر به نام فایزر معروف شده است. این واکسن بعلاوه با همکاری و مشارکت شرکت بیوان تک و بعضی دیگر از شرکت ها در چندین کشور فراوری می گردد که مجوز همه آنها به وسیله آژانس دارویی اتحادیه اروپا صادر شده است. بیو ان تک که شرکتی آلمانی است که خطوط فراوری مختلفی برای آن در کشورهای مختلف اروپایی ثبت شده است. یک کارخانه در آلمان و کارخانه دیگری در سوئیس برای فراوری واکسن فایزر/ بیوان تک مشغول به کار شده اند که مراحل مختلفی از فراوری را انجام می دهند ولی کامل ترین مجموعه در ایرلند است. ایرلند یکی از آخرین کشورهایی بوده که به صف فراوری این واکسن پیوسته و از اواخر امسال قرار است بخش زیادی از واکسن های دنیا از همین برند در دوبلین تامین گردد. در ادامه هر کدام از کشورها را به تفکیک مورد آنالیز قرار داده ایم:

آلمان

آژانس دارویی اروپا در ماه مه مجوز یک کارخانه به منظور فراوری واکسن مشترک شرکت آلمانی بیوان تک و شرکت آمریکایی فایزر در شهر ماربورگ آلمان را که متعلق به شرکت کومیرانتی است صادر کرد؛ این کارخانه واکسن مشترک شرکت آلمانی بیون تک و شرکت آمریکایی فایزر را فراوری می نماید؛ آژانس دارویی اروپا پیش از این هم به کارخانه دیگری در آلمان مجوز فراوری واکسن مشترک آلمان و آمریکا را داده بود؛ سایت Allergopharm در راینبک در نزدیکی هامبورگ هم به گروه کارخانه هایی که واکسن بیوان تک و فایزر در آن فراوری می گردد پیوسته است؛ این شرکت بخشی از هلدینگ Dermapharm است که فراوری واکسن آن آغاز شده و بدین ترتیب آلمان نقش اصلی را به نام محل فراوری این واکسن ایفا می نماید. براساس بیانیه آژانس دارویی اروپا، سایت ماربورگ نه تنها ماده فعال واکسن، بلکه محصول نهایی را هم فراوری می نماید.

این دو شرکت به تعهد های خود با کمیسیون اتحادیه اروپا عمل نموده اند و به همین علت انتظار نمی رود که واکسن آنها با محدودیت صادرات روبرو گردد. از سویی دیگر با توجه به اینکه واکسن فایزر/ بیوان تک دیگر نباید در درجه حرارت منهای 70 درجه سانتی گراد نگهداری گردد بلکه برای این منظور منفی 15 درجه هم کافیست، شرایط صادرات واکسن تسهیل می گردد، اما نکته قابل ملاحضه این است که تاریخ مصرف واکسن تحت این اندازه دما تا دو هفته است.

چین

شرکت داروسازی فوسان شانگهای که با نام داروسازی فوسان یا نام کوتاه فوسان فارما هم شناخته می گردد، در حال فراوری واکسن کرونای شرکت بیوان تک است و قرار است سالانه یک میلیارد دز از این واکسن را فراوری کند.این شرکت داروسازی چینی که عمده سهام آن متعلق به فوسان اینترنشنال است در ماه مه و هنگام ثبت سهام خود در بورس اوراق بهادار شانگهای بیان کرد که توافق بین گروه دارویی شانگهایی فوسان و بیوان تک، شریک آلمانی آن اجازه فراوری سالانه مقادیر زیادی از واکسن مبتنی بر فناوری mRNA این شرکت را می دهد. داروسازی فوسان یکی از مالک های شرکت سرمایه گذاری صنعتی سینوفارم، شرکت مادر گروه سینوفارم است.

در بیانیه مشترک این دو شرکت آمده است که فوسان فارما 100 میلیون دلار برای سرمایه گذاری مشترک خود با شرکت بیوان تک به منظور ساخت کارخانه و تأسیسات مورد احتیاج اختصاص می دهد و شرکت آلمانی هم اختراع و دانش فنی برای فراوری واکسن را ارائه می دهد. شرکت داروسازی فوسان شانگها دارای حقوق انحصاری برای عرضه واکسن در سرزمین اصلی چین، هنگ کنگ، ماکائو و تایوان است.

ایرلند

فایزر در ماه مه بیان کرد، فراوری یک ماده موثره کلیدی برای واکسن کرونای mRNA این شرکت در کارخانه اش در شهر دوبلین، مرکز ایرلند از واخر سال میلادی جاری آغاز می گردد؛ تأسیسات قلعه گرنج ماده دارویی mRNA را فراوری می نماید و این تنها دومین کارخانه خارج از کارخانه فایزر در آندوور، ماساچوست است که این کار را انجام می دهد. ماده موثره کلیدی جزء فعال ضروری واکسن است.این اطلاعیه به این معنی است که کارخانه ایرلندی به طور متمرکز در عرضه واکسن کووید به کشورهای خارج از ایالات متحده از انتها سال مشارکت خواهد داشت.

بلژیک

تأسیسات فراوریی شرکت فایزر در فلاندر واکسن کووید 19 فایزر/بیوان تک را فراوری و به مشتریان سراسر دنیا تحویل می دهد. بخش داروسازی، بخشی حیاتی در اقتصاد بلژیک است و ایالات متحده شریک تجاری شماره یک بلژیک در دنیا برای محصولات دارویی است؛ شهر پور در شهرستان مشلان در استان آنتوئر در منطقه فلاندری در کشور بلژیک مشغول فراوری واکسن مشترک آمریکا و آلمان است که تأثیر قبل توجه بر عرضه فوری و بیشتر واکسن به دیگر کشورهای دنیا دارد. آژانس دارویی اتحادیه اروپا تأیید نموده است که تأسیسات بلژیک قادر به فراوری مداوم واکسن های با کیفیت بالا است.

فرانسه

فراوری واکسن فایزر/بیوان تک در فرانسه برای نخستین بار روز چهارشنبه 7 آوریل/ 18 فروردین در فرانسه آغاز شد. گروه داروسازی دِلفارم چنانکه از پیش اعلام شده بود، آغاز فراوری را در کارخانه های خود واقع در اورـ اِ ـ لوار تائید کرد و وعده داد میلیون ها دز واکسن به بازار عرضه کند. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در ماه فوریه با اشاره به توافق میان صنایع داروسازی فرانسه و همتایان خارجی آنها از فراوری واکسن در خاک فرانسه ابراز خرسندی نموده بود؛ به همین دلیل شرکت فرانسوی دِلفارم که فراوری واکسن مشترک آمریکا و آلمان را از ماه آوریل آغاز نموده ماده موثره واکسن را که در کارخانه بیوان تک آلمان ساخته می گردد دریافت داشته و کار افزودن مواد جانبی، ایمنی سازی، در شیشه گذاشتن و بسته بندی آن را بر عهده دارد.

بعلاوه قرار است یک سایت فراوریی این واکسن در سنگاپور هم افتتاح گردد و در سال 2023 به مرحله فراوری خواهد رسید.

انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1091

به "واکسن کرونای فایزر به وسیله کدام کشورها فراوری می گردد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "واکسن کرونای فایزر به وسیله کدام کشورها فراوری می گردد؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونای فایزر به وسیله کدام کشورها فراوری می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید