نگاه واقع بینانه به ویروس کرونا با یاری علوم شناختی، مجهز بودن به سواد رسانه ای هنگام بروز بحران مهم است

به گزارش بازی های فکری، عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرنگاران گفت: استفاده از ظرفیت های علوم شناختی به ما یاری خواهد نمود سوگیری های شناختی در خصوص این ویروس به حداقل برسد و ذهن از لنگر انداختن دور بماند.

نگاه واقع بینانه به ویروس کرونا با یاری علوم شناختی، مجهز بودن به سواد رسانه ای هنگام بروز بحران مهم است

فرانک شیروانی عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرنگاران در گفت وگو با خبرنگار علمی و دانشگاهی خبرنگاران در رابطه با ارتباط و نقش رسانه ها و تاثیر علوم شناختی در مقابله با ویروس کرونا ، گفت: رسانه ها می توانند با اطلاع رسانی صحیح و کاربردی به بازار داغ شایعات در بین مردم انتها دهند. بسیاری از اطلاعات و پیغام ها و توصیه ها در بین مردم ایراد دارد. باید این فرهنگ سازی به وسیله رسانه ها صورت بگیرد که مردم حتماً اطلاعات را از سایت ها و منابع معتبر دنبال نمایند.

رسانه ها در خارج شدن از چرخه همه گیری ویروس کرونا پلی میان کادر پزشکی و نظام درمانی و مردم هستند

وی اضافه نمود: امروزه رسانه ها در خارج شدن از چرخه همه گیری ویروس کرونا نقش مهمی دارند و درواقع پلی میان کادر پزشکی و نظام درمانی و مردم هستند. هر چقدر به میزان آگاهی و رعایت صحیح مردم اضافه گردد به همان نسبت کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری، کارآمدتر خواهد بود.

شیروانی خاطر نشان کرد: یکی از مطالبی که مردم باید نسبت به آن دقت نظر داشته باشند توجه کافی به اطلاع رسانی رسانه ها و همچنین تحت تأثیر اطلاعات غلط فضای مجازی قرار ندریافت است.به میزانی که رسانه ها بتوانند گام های محکم تری در جهت قانع کردن جامعه بردارند، مردم نیز کمتر برای کسب اطلاعات به سراغ فضای مجازی می فرایند و بازار شایعات که می تواند منجر به اضطراب گردد، کنترل می گردد. همان طور که می دانید اضطراب باعث کاهش ایمنی بدن می گردد و ما را بیشتر مستعد ابتلا به انواع بیماری از جمله ویروس کرونا می نماید.

داشتن آگاهی و مجهز بودن به سواد رسانه ای در هنگام بروز بحران مهم است

این جامعه شناس در ادامه تاکید نمود: آنچه که امروز به مردم به وسیله رسانه ها باید اطلاع رسانی گردد این است که تفکر اینکه هر کس مبتلا به این بیماری گردد، فوت خواهد نمود اشتباه است. اما اضطراب و استرس ناشی از این تفکر می تواند فرد را به ورطه نابودی بکشاند. مردم باید بیاموزند که ضمن انجام مراقبت های خودایمنی، باید آرامش خود را حفظ نمایند تا سیستم ایمنی آنها ضعیف نگردد. در هنگام بروز بحران، داشتن آگاهی و مجهز بودن به سواد رسانه ای و سواد تجاری و سواد ارتباطی بسیار مهم است. درواقع موج های صحیح رسانه ای می توانند بهترین راه جهت دهی به مردم برای اتخاذ تصمیمات صحیح و منطبق با واقعیت باشند. همچنین برگزاری نشست های خبری، کنفرانس های مطبوعاتی و ارائه راهکارهای منطقی می تواند قدرت تشخیصی قابل قبولی بین مردم ایجاد کند.

وی گفت: رسانه ها می توانند با ایجاد خوراک لازم برای ذهن مردم از نشخوارهای ذهنی برای مردم جلوگیری نمایند. ذهن انسان نیز مشابه جسم به خوراک نیاز دارد و اگر خوراک لازم و با آگاهی به ذهن داده نگردد،از در دسترس ترین مطالب که بعضا شاید صحیح هم نباشد، تغذیه خواهد نمود.

اپیدمیولوژی ویروس کرونا با منابع شناختی موثق متوقف خواهد شد

شیروانی یادآور شد: باید توجه داشت که اگر شناخت ما از موضوع کرونا غیرواقع بینانه باشد، صدمات روان شناختی و جسمانی ناشی از نگرانی و ناامیدی ویروس جدی خواهد بود. زمانی که شناخت ما بر اثر تحمل فشار یا رنج مخدوش می گردد یکی از پیغامدهای آن تخمین زدن زمان یک بحران است و این در حالی است که مثلاً در خصوص ویروس کرونا، اپیدمیولوژی یا همه گیرشناسی این بیماری قطعا با داشتن اطلاعات درست و منابع شناختی موثق، متوقف خواهد شد.

استفاده از ظرفیت های علوم شناختی سوگیری های شناختی در خصوص ویروس کرونا را به حداقل می رساند

عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرنگاران گفت: استفاده از ظرفیت های علوم شناختی به ما یاری خواهد نمود که سوگیری های شناختی در خصوص این ویروس به حداقل برسد و ذهن از لنگر انداختن دور بماند. نگاه های غیرواقع بینانه به کرونا در دو سوی طیف واقعیت قرار می گیرند که اضطراب های روان شناختی ناشی از مرگ در یک سوی این طیف و در سمت دیگر انکار بیماری واقع شده است.

نگاه واقع بینانه به ویروس کرونا با مدد علوم شناختی

وی توضیح داد:می توان گفت با توجه به واقعیت وجودی یک بیماری ویروسی در حال سرایت جدی دریافت و نه انکار و نه فاجعه سازی می تواند ما را به یک واقع بینی متعادل برساند. قطعا تبلور این نگرش نیازمند کار بر روی ظرفیت های شناختی مردم و به مدد علوم شناختی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 189

به "نگاه واقع بینانه به ویروس کرونا با یاری علوم شناختی، مجهز بودن به سواد رسانه ای هنگام بروز بحران مهم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه واقع بینانه به ویروس کرونا با یاری علوم شناختی، مجهز بودن به سواد رسانه ای هنگام بروز بحران مهم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید