6 کاری که هرگز نمی توانیم در خواب هایمان انجام دهیم

به گزارش بازی های فکری، در حالی که این روزها سرعت پیشرفت علم و دسترسی به ناشناخته ها خیلی بیشتر از گذشته است، اما همچنان توانایی درک خواب ها را نداریم. اتفاقات عجیبی در خواب ها پیش می آید که تقریبا همه مان آن ها را تجربه نموده ایم. سفر به مکان های ناشناخته، تماشا موجودات عجیب و دسترسی به توانایی های غیرممکن که فقط در فیلم های ابرقهرمانی می توان آن ها را دید.

6 کاری که هرگز نمی توانیم در خواب هایمان انجام دهیم

اما جالب اینجاست که بعضی از کارهای ساده ای که در زندگی روزمره انجام می دهیم را نمی توانیم در خواب هایمان ببینیم. مثلا ما می توانیم فیل های پرنده، جنگ با فرازمینی ها و پرواز با موتورسیکلت را ببینیم اما قادر به تماشا موبایل، تصویر خودمان در آینه و چشیدن طعم غذاها در خواب هایمان نیستیم. این موضوع بسیار جالب و البته عجیب است.

در این مطلب از خبرنگاران مگ می خواهیم با 6 مورد از کارهای ساده ای که نمی توانیم در خواب ها انجام دهیم، آشنا شویم.

1. تماشا گوشی های هوشمند

طبق تحقیقات اجرا شده فقط حدود 3.55٪ از خانم ها و 2.69٪ از آقایان می توانند در خواب هایشان موبایل را به وضوح ببینند. کارشناسان می گویند این موضوع به علت تازه بودن گوشی تلفن هوشمند برای مغز باشد و به این علت که هنوز به آن عادت ننموده پس نمی تواند تصویر کاملی از موبایل در خواب ها ایجاد کند.

نظریه دیگری وجود دارد که می گوید مغز در فرآیند خواب تماشا اضطراب ها و ترس های ما را پردازش می نماید و برای مقابله با شرایط استرس زا آماده می گردد. بنابراین رویا تماشا را می توان به عنوان یک مکانیسم دفاعی تکامل یافته به حساب آورد که فقط تصویرهای قدیمی تر در فکر را بازسازی می نماید.

می توان گفت که تصاویر خواب ها بیشتر مربوط به مشکلاتی هستند که اجدادمان می توانستند با آن ها ارتباط برقرار نمایند؛ مثل جنگیدن یا کوشش برای زنده ماندن در شرایطی خاص. با این حال در بعضی مواقع امکان ظاهر شدن موبایل در خواب ها وجود دارد.

آلیس راب، نویسنده کتابی درباره رویاها، می گوید مردم در زمان گذراندن اتفاقات ناگوار و آزاردهنده زندگی مثل سوگواری یا از دست دادن عزیزان، محتمل است گوشی تلفن هوشمند را در خواب ببینید.

2. خواندن، نوشتن یا صحبت کردن

بخش هایی از مغز که مسئول تفسیر زبان هستند در زمان خواب فعالیت خود را به شدت کاهش می دهند. به همین علت است که در خواب ها حرف زدن و تشکیل کلمات سخت یا حتی غیرممکن به نظر می رسد. حتما برای شما هم پیش آمده که گفت وگو با یک شخص را در خواب به یاد دارید اما مطمئن نیستید که واقعا صحبت می کردید یا این ارتباط شبیه به تله پاتی بوده است.

پس ما در خواب ها امکان برقراری ارتباط با دیگر افراد حاضر در خواب را داریم اما در این ارتباط صدای خود و دیگران را نمی شنویم بلکه می توانید آن ها را درک کنیم و به شکلی غیرکلامی ارتباط برقرار کنیم. همین اتفاق برای خواندن، نوشتن و گفتن زمان در خواب هم صدق می نماید.

می توان اینطور نتیجه گرفت که به ندرت می توانیم در خواب ها کلمات را بیان کنیم یا بشنویم و نمی توانیم زمان دقیق را بگوییم. با این حال ممکن است افرادی که در زندگی روزمره خود زیاد صحبت می نمایند یا می نویسند بتوانند در خواب هایشان حرف بزنند.

3. دیدار با افراد کاملا غریبه

نظریه ای وجود دارد که می گوید: مغز ما نمی تواند افراد جدیدی را اختراع کند پس همه افراد غریبه ای که در خواب می بینیم یا در بیداری با آن ها برخورد داشته ایم یا چهره آن ها از ترکیب چند چهره که قبلا دیده ایم به وجود آمده است.

حتما شما هم خواب هایی دیده اید که در آن بازیگر یک تبلیغ تلویزیونی نقش یکی از اعضای خانواده شما را بازی می نماید یا با فردی که در فروشگاه به طور اتفاقی و کوتاه به یکدیگر نگاه نموده اید، به مسافرتی طولانی رفته اید. تصویر این افراد در ناخودآگاه ثبت می گردد و در زمان رویا، به عنوان یکی از شخصیت های خواب ها استفاده می گردد.

البته تا امروز هیچ راهی برای آزمایش این نظریه وجود نداشته است.

4. انجام فعالیت های بدنی

هرچه در خواب ها کوشش کنیم نمی توانیم مثل واقعیت با سرعت زیاد به بالا بپریم یا بدویم. اگر کمی فکر کنید می بینید که وقتی در خواب می دویدید در واقع در حال سر خوردن ملایم روی فضا بوده اید. محققان در این مورد می گویند تمام فعالیت های فیزیکی که در بیداری تجربه می کنیم در خواب به شکلی کندتر و با حالتی متفاوت اتفاق می افتد.

بعلاوه باید به این موضوع توجه کرد که حواب ها در مرحله REM دیده می شوند و ماهیچه ها در این زمان بی حرکت و شُل هستند. پس مغز با خیالی آسوده خواب می بینید و مطمئن می گردد که فعالیت های بدنی که در خواب ها اتفاق می افتد در دنیای واقعی عملی نمی گردد.

پس می توان گفت این احساس آهسته بودن فعالیت های بدنی در خواب ممکن است به علت فقدان بازخورد عضلانی یا پردازش عصبی کندتر در این مرحله از خواب رخ دهد.

5. تماشای خود در آینه

آینه ها و انعکاس تصاویر در خواب ها یکی از ناشناخته ترین بخش های خواب هستند. نکته اینجاست که انعکاس تصاویر در دنیای واقعی از قوانین فیزیک پیروی می نماید اما قوانین رویاها به وسیله انتظاراتی که از دنیا داریم و خاطرات ناخودآگاهمان ایجاد می گردد.

پس قوانین زندگی واقعی در خواب ها عمل نمی نمایند. به همین علت است که وقتی در خواب جلوی آینه می ایستیم یا یک تصویر مبهم می بینیم یا تصویر واضحی که می بینیم به شکلی عجیب دگرگون شده و شبیه به واقعیت نیست.

بعضی اعتقاد دارند تصویری که در خواب در آینه می بینیم درواقع انعکاس نگاه کردن به درون خودمان است و باید از نظر روانشناختی آنالیز گردد. این تصویر می تواند با اتفاقات زندگی روزمره، عزت نفس و مشکلاتی که با آن درگیر هستید مرتبط باشد.

6. چشیدن طعم غذا

یک متخصص خواب می گوید مردم به ندرت در خواب ها به تجربه کاملی از غذا خوردن دست پیدا می نمایند. ما معمولا به یاد می آوریم که قرار بود غذا بخوریم یا تازه غذا خوردنمان تمام شده بود. اما نمی توانیم بگوییم دقیقا چه چیزی می خوردیم و طعم این غذا چطور بود.

البته بعضی از افراد هستند که طعم غذایی که در خواب می خورند را احساس می نمایند. این اتفاق معمولا برای افرادی پیش می آید که یا به شغل آشپزی به صورت حرفه ای مشغول هستند یا رویای سرآشپز شدن دارند. مغز برای ما رویایی می سازد که براساس تجربیات واقعی زندگی است یا بر اساس تجربیاتی است که دوست داریم در زندگی واقعی داشته باشم.

مرور کلی

دنیا خواب ها یک دنیا ناشناخته برای انسان است که هنوز امکان آنالیز دقیق و تفسیر کامل آن را ندارد. اتفاقات عجیب زیادی هستند که در خواب می بینیم اما عجیب تر، اتفاقات ساده روزمره ای است که امکان تماشا آن ها را در خواب هایمان نداریم. در این مطلب درباره 6 کار ساده ای که نمی توانیم در خواب انجام دهیم صحبت کردیم. البته دنیا خواب هر فرد با فرد دیگر فرق دارد. پس اگر دوست دارید از خواب های عجیبی که دیده اید یا کارهای ساده ای که امکان انجام آن را در خواب نداشته اید برایمان بنویسید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: brightside

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 مرداد 1402 بروزرسانی: 4 مرداد 1402 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1599

به "6 کاری که هرگز نمی توانیم در خواب هایمان انجام دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 کاری که هرگز نمی توانیم در خواب هایمان انجام دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید