نمونه آزمایشی فضاپیمای استارشیپ پس از فرود پیروز منفجر شد
به گزارش بازی های فکری، جدیدترین نمونه آزمایشی فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس با نام SN10 بامداد امروز تا ارتفاع 10 کیلومتری پرواز کرد و حتی با موفقیت فرود آمد اما پس از فرود ناگهان منفجر شد.
فضاپیمای استارشیپ به شماره سریال 10 (SN10) صبح امروز پس از پرواز آزمایشی 10 کیلومتری با پیروزیت فرود آمد تا یک گام نسبت به نمونه های قبلی SN8 و SN9 بیشتر بردارد و موجب خوشحالی اسپیس ایکس گردد اما حدود 8 دقیقه پس از فرود، انفجار به کار این نمونه هم انتها داد.
این نمونه غول پیکر 50 متری از فولاد ضدزنگ، در ساعت 18:15 منطقه زمانی شرقی (02:45 به وقت تهران) از تأسیسات اسپیس ایکس در بوکا چیکا (Boca Chica) تگزاس برخاست و تا ارتفاع 10 کیلومتری از سطح زمین اوج گرفت. اما نقطه عطف این آزمایش فرود پیروز استارشیپ بود. این فضاپیمای آزمایشی از 6 دقیقه و 20 ثانیه پس از پرتاب، بر خلاف آزمایش های قبلی، با فرودی آرام به زمین بازگشت.
این پرواز ابتدا برای 15:14 منطقه زمانی شرقی (23:44 به وقت تهران) برنامه ریزی شده بود اما با توجه به محدودیت فشار درنظر گرفته شده، رایانه فضاپیما موضوعی غیرعادی تشخیص داد و عملیات را به صورت اتوماتیک لغو کرد. تیم مأموریت در نهایت، بازه فشار را افزایش داده و SN10 را آماده پرواز کردند.
در حالی که این سومین پرواز استارشیپ تا ارتفاع زیاد بود، اما نخستین فرود پیروز محسوب می گردد. دو نمونه قبلی به ترتیب در 9 دسامبر (20 آذر) و 2 فوریه (14 بهمن) پرواز نموده بودند اما هر دو هنگام فرود به سختی به زمین برخورد کردند و از بین رفتند. جان اسپراکر (John Insprucker) مهندس اصلی یکپارچه سازی سیستم ها در اسپیس ایکس درباره این پرواز گفت: به قول معروف تا سه نشه، بازی نشه! ما امروز یک فرود نرم را روی سکوی فرود داشتیم که پرواز آزمایشی زیبای استارشیپ SN10 را کامل کرد.
اگرچه انتها این آزمایش خیلی مورد پسند نبود. اندکی پس از فرود، همچنان شعله ها در نزدیکی مکان استارشیپ SN10 دیده می شد و این مقدمه ای بود تا این فضاپیما حدود ساعت 18:30 منطقه زمانی شرقی (03:00 به وقت تهران) روی سکوی فرود منفجر گردد. انفجاری که بخشی از نتایج آزمایش های توسعه استارشیپ محسوب می گردد.
برای توسعه فضاپیمای استارشیپ، اسپیس ایکس مجموعه ای از آزمایش ها را دنبال می نماید. نمونه های اولیه استارشیپ مخازن غول پیکری بودند که تنها با یک موتور رپتور تا ارتفاع 150 متری برخاسته بودند اما نمونه های SN8 تا SN10 با سه موتور رپتور و همچنین باله های جلو و عقب برای کنترل آیرودینامیکی پروازهای بسیار بالاتری را تجربه کردند. به یاری این سطوح آیرودینامیکی، SN10 در پرواز امروز مانورهای پیروزی را شامل ایستایی پایدار در بالاترین ارتفاع، کاهش ارتفاع در حالت افقی و فرود نرم انجام داد.
توسعه استارشیپ در حقیقت کلید دسترسی اسپیس ایکس به مقاصد دوردست مانند ماه و مریخ است. به گفته ایلان ماسک در نهایت برای جابه جایی بار و خدمه، همه تجهیزات پروازی این شرکت از جمله موشک های فالکون 9 و فالکون هوی جای خود را به استارشیپ خواهند داد.
- گنجایش فضاپیمای استارشیپ قابل مقایسه با ایرباس A380 است
نسخه نهایی استارشیپ از دو بخش اصلی تشکیل می گردد. فضاپیمای اصلی 50 متری استارشیپ و موشک غول پیکر 72 متری سوپر هوی که به ترتیب از 6 و 30 موتور قدرتمند رپتور (Raptor) بهره می برند و هر دو قابل استفاده مجدد خواهند بود.
در ماه های آینده شاهد پروازهای آزمایشی بیشتری خواهیم بود زیرا اسپیس ایکس مشغول ساخت چندین نمونه دیگر استارشیپ و همچنین نمونه اولیه موشک سوپر هوی است. ایلان ماسک میخواهد سال جاری نخستین پرواز مدار استارشیپ را انجام دهد و امیدوار است تا نسخه نهایی تا سال 2023 میلادی به طور منظم پروازهای سرنشین دار انجام دهد.
- برنامه های اسپیس ایکس برای سفر به ماه و مریخ
عکس کاور: فرود نرم فضاپیمای غول پیکر استارشیپ SN10 اسپیس ایکس
Credit: SpaceX
منبع: Space
منبع: دیجیکالا مگ