ماموریت شهرداری برای شناسایی خانه های خالی در پایتخت ، کدام مناطق تهران میزبان بیشترین خانه خالی هستند؟

به گزارش بازی های فکری، مصوبه مالیات بر خانه های خالی، با در نظر دریافت تکالیف تخصیص سهمیه طرح های مدیریت ترافیک و آلودگی هوا توسط شهرداری ها و صدور انواع پروانه، گواهی و مجوز توسط شهرداری ها، دو راه پیش بینی نموده که به وسیله آن شهرداری می تواند به شناسایی خانه های خالی یاری کند.

ماموریت شهرداری برای شناسایی خانه های خالی در پایتخت ، کدام مناطق تهران میزبان بیشترین خانه خالی هستند؟

جهت دریافت خدمات پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری تهران، کمبود واحدهای مسکونی کم متراژ و فقدان توازن میان عرضه و تقاضا و تبدیل مسکن به کالایی سرمایه ای سبب شده تا حالا خانه های خالی به عنوان یکی از متهمان نابه سامانی بازار مسکن معرفی گردد. بر اساس سرشماری که در سال 1395 انجام شد، چیزی نزدیک به دو هزار و 500 خانه خالی در کشور شناسایی شد، از این تعداد، حدود 560 هزار خانه خالی، سهم تهران است و گفته می گردد؛ بعضی افراد حقیقی در تهران هر یک حدود 200 واحد مسکونی در شهر تهران دارند. به تازگی اما بار دیگر، موضوع دریافت اقتصادیات از خانه های خالی در مجلس شورای اسلامی مطرح و طرح آن تصویب شد. در این مصوبه علاوه بر جزییات دریافت اقتصادیات از خانه های خالی که در شهرهای مختلف متفاوت است، وظایف و تکالیفی هم به بعضی نهادها و دستگاه ها واگذار شده است.

یکی از این نهادها، شهرداری ها هستند، آنطور که در تبصره هشت ماده 54 این طرح آمده است؛ دستگاه های خدمت رسان مکلف اند ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، به منظور ارائه خدمات، محل سکونت ثبت شده آنها را صرفاً از سامانه املاک و اسکان، استعلام نموده و آن را ملاک ارائه خدمات قرار دهند. دو خدمتی که شهرداری تهران ارایه میدهد که به وسیله آن می توان به اطلاعات مسکن شهفرایندان دست پیدا کرد تخصیص سهمیه طرح های مدیریت ترافیک و آلودگی هوا توسط شهرداری ها و دوم صدور انواع پروانه، گواهی و مجوز توسط شهرداری ها است که در این مصوبه به آن اشاره شده است.

پیش از این اما؛ پیروز حناچی، شهرداری تهران در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس در سال 1398، درباره دریافت اقتصادیات از خانه های خالی گفته بود: تمام دستگاه هایی که بانک اطلاعاتی دارند می توانند به سازمان امور اقتصادیاتی یاری نمایند، شهرداری تهران نیز از جمله دستگاه هایی است که این نوع اطلاعات را فراوری می نماید و می تواند آن را با دیگر دستگاه ها به اشتراک بگذارد. به سازمان امور اقتصادیاتی پیشنهاد شده که از پتانسیل شهرداری تهران در زمینه تأدیه اقتصادیات محلی استفاده نمایند.

آنطور که او بیان نموده بود: با این کار می توان به سازمان امور اقتصادیاتی یاری کرد تا بانک اطلاعاتی خود را به روز کند زیرا ممیزی املاک یکی از اقداماتی است که همیشه در شهرداری تهران به صورت دوره ای انجام می گردد و از این اطلاعات می توان برای اهداف دستگاه های دیگر نیز استفاده کرد.

  • موافقان و مخالفان چه می گویند؟

بعضی کارشناسان و ناظران اقتصاد مسکن بر این باورند که دریافت اقتصادیات از خانه های خالی سبب توازن میان عرضه و تقاضا خواهد شد و یاری زیادی به تعادل قیمت ها در این بازار خواهد نمود. مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران به خبرنگار شهر می گوید: سال هاست همه مردم در انتظار رسیدگی به خانه های خالی هستند اما تا به امروز به این مطالبه پاسخی داده نشده است؛ چرا صاحبان این خانه ها شهفرایندان عادی نیستند بلکه بانک ها و موسسات اقتصادی اعتباری هستند.

به گفته او به طور قطع دریافت اقتصادیات از این تعداد خانه خالی تغییرات مثبتی در بازار مسکن ایجاد می نماید اما فقط دریافت اقتصادیات کافی نیست و باید ضمانتی برای ارایه این واحدها به بازار وجود داشته باشد.

در مقابل اما دیدگاه دیگری هم وجود دارد که اساسا دریافت اقتصادیات از خانه های خالی را نه فقط بی اثر در بازار مسکن که طرحی هزینه بر و بدون نتیجه می داند. محمود اولاد، تحلیلگر اقتصاد مسکن در مصاحبه با خبرنگار شهر بر این باور است که خانه های خالی تاثیری بر بازار مسکن ندارد و وجود بخشی از این واحدها، شرایط طبیعی بازار است. چیزی در حدود هفت تا 10 درصد واحدهای مسکونی، در هر برهه زمانی خالی می مانند یعنی همین 1.5 تا 2 میلیون واحد مسکونی. نباید فراموش کرد که بخشی از خانه های خالی، خانه های خالی مسکن مهر است که شرایط سکونت ندارند بخشی هم در دست بعضی سازندگان و بویژه دستگاه ها و بانک ها هستند که مسائل قانونی و برطرف تعارض و سند دارند.

او می گوید: بر فرض هم اگر این مصوبه به قانون تبدیل گردد، درآمدهای اقتصادیاتی از هزینه تشخیص و شناسایی باید بیشتر باشد، اما در طرح دریافت اقتصادیات از خانه های خالی هزینه شناسایی بسیار بالاست و بیشتر از درآمد اقتصادیاتی است. بنابراین اجرای این طرح اصلا توجیه قانونی ندارد.

  • کدام مناطق تهران میزبان بیشترین خانه های خالی هستند؟

آمار دقیق و موثقی از اینکه تعداد خانه های خالی در کدام مناطق بیشتر است وجود ندارد، اما آمارهایی که تعداد معاملات در هر منطقه تهران را به صورت ماهانه و یا فصلی منتشر می گردد می تواند تا حدی پاسخ این پرسش که کدام منطقه تهران خانه خالی بیشتری دارد را بدهد. بر اساس آمار مرکز آمار، تقریبا در سال های اخیر بیشترین معاملات مسکن چه در دوره رکود و چه رونق، در مناطق چهار، پنج و بخش هایی از منطقه 2 صورت گرفته و در مقابل اما، بخش هایی از مناطق شاقتصادی کمترین میزان معامله را انجام داده اند. محله هایی مانند قیطریه، دروس، قلهک، زعفرانیه و ...

  • جزییات طرح اقتصادیات از خانه های خالی

آنطور که در مصوبه دریافت اقتصادیات از خانه های خالی آمده است؛ رقم اقتصادیات در سال اولی که خانه، خالی تشخیص داده می گردد معادل 6 برابر اقتصادیات بر درآمد اجاره است. همچنین این رقم در سال دوم معادل 12 برابر اقتصادیات بر درآمد اجاره و از سال سوم به بعد معادل 18 برابر اقتصادیات بر درآمد اجاره خواهد بود. به عنوان مثال بر اساس فرمولی که در این مصوبه پیش بینی شده، اقتصادیات بر اجاره یک واحد آپارتمان 50 مترمربعی در شهر تهران در سال اول به طور میانگین یک میلیون و 100 هزار تومان به ازای هر مترمربع است. طبعا پرداخت اقتصادیات 50 تا 60 میلیون تومانی در سرانجام یک سال خالی ماندن ملک، بازدارندگی به مراتب بیشتری نسبت به پرداخت یک ماه اجاره به عنوان اقتصادیات را دارد و انگیزه کافی برای مالک به منظور عرضه ملک در بازار اجاره یا فروش را ایجاد می نماید.

گرچه در این مصوبه پیش بینی شده افرادی که واحدهای مسکونی خود را به بازار اجاره عرضه نموده اند، بتوانند با ارائه مدارک معتبر از پرداخت این اقتصادیات معاف شوند، اما به گفته بسیاری از تحلیلگران بازار مسکن، مساله اصلی در خانه های خالی نه افراد حقیقی که بانک ها و موسسات و نهادها هستند که زیربار اجاره یا فروش ملک خود نمی فرایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 497

به "ماموریت شهرداری برای شناسایی خانه های خالی در پایتخت ، کدام مناطق تهران میزبان بیشترین خانه خالی هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماموریت شهرداری برای شناسایی خانه های خالی در پایتخت ، کدام مناطق تهران میزبان بیشترین خانه خالی هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید