آنالیز صنعت ساختمان در بورس و بازار سرمایه

به گزارش بازی های فکری، در بازار بورس روزانه شرکت ها و صنایع مختلفی به عنوان سهم، مورد معامله قرار می گیرند. هر کدام از این شرکت ها دارای صورت های اقتصادی و شرایط سودآوری و یا زیان آوری هستند. آنالیز دقیق صنایع مختلف در بورس یاری می نماید تا معامله گران درک بهتر و منطقی تری نسبت به آنها برای انجام معاملات خود داشته باشند. در این بین صنعت ساختمانی به عنوان یکی از مهمترین صنایع بورسی معرفی می گردد که دارای تعداد زیادی از سهام در بازار بورس ایران می باشد و همیشه با اقبال زیادی رو به رو می گردد. در این مقاله سعی می کنیم تا به آنالیز شرایط صنعت ساختمانی در بورس ایران بپردازیم و با شرایط حال حاضر آن ها بیشتر آشنا شویم. مطالبی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

آنالیز صنعت ساختمان در بورس و بازار سرمایه

صنایع ساختمانی در بورس و نحوه معاملات آن ها

بسیاری از فعالان بازار سرمایه، صنعت ساختمانی و معامات آن ها را زیر نظر می گیرند تا در شرایط مناسب وارد معامله در سهام این صنعت شوند. در بازار بورس، صنعت ساختمانی با عنوان انبوه سازی، املاک و مستغلات معرفی می گردد. این سهام شامل شرکت های سرمایه گذاری در حوزه مسکن، انبوه سازی ها و ساخت و سازهای عمرانی است که فرصت سرمایه گذاری در صنعت ساختمانی و عمرانی برای بسیاری از سرمایه گذاران در بورس ایران امکان پذیر می باشد و خرید و فروش این سهام به وسیله کارگزاری اقتصاد بیدار که جزو کارگزاری های برتر بورس ایران محسوب می گردد، با راه اندازی سامانه bidartrader خود، گامی موثر در ساخت پلتفرم ها معاملاتی برداشته است. گرفتن کد بورسی با سامانه اقتصاد بیدار سریع ترین فرآیند را در بین کارگزاری ها دارد.

عوامل موثر بر معاملات سهام ساختمانی

همان طور که عوامل موثری در معاملات بورس ایران دخیل است، عوامل متعددی نیز وجود دارد که می تواند بر معاملات سهام ساختمانی تاثیر گذار باشد. رونق و افزایش میزان ساخت و ساز و افزایش معاملات مسکن، به طور طبیعی تاثیر بسیار مثبتی در فرایند سهام ساختمانی می گذارد و بالعکس رکود ساخت و رکود اقتصادی در این صنعت می تواند اثرات منفی بگذارد و یا سهام را دچار رکود کند. آن دسته از سهامی که می توانند در پروژه های مختلف ساخت سرمایه گذاری نمایند می توانند سودآوری خوبی داشته باشند و شرایط مناسبی را برای خود مهیا نمایند. عرضه و تقاضا در بازار مسکن، ارزش دارایی شرکت ها، میزان فروش و میزان سرمایه گذاری، از عوامل تاثیرگذار بر معاملات ساختمانی ها در بورس شناخته می شوند. بنابراین برای انجام معاملات سودده و پربازده درصنعت ساختمانی بهتر است قبل از اقدام به خرید، میزان سرمایه گذاری در پروژه ها و میزان سودآوری شرکت ها را به طور مداوم آنالیز کنیم.

معرفی انواع سهام صنعت ساختمانی

در بازار بورس ایران، هر شرکتی که قابل معامله است با یک نماد بخصوص معین می گردد. نماد سهام صنایع ساختمانی و انبوه سازی عموما با حرف اول - ث - آغاز می شوند. در حال حاضر حدود 30 شرکت ساختمانی در بازار بورس معامله می گردند. به لحاظ مقیاس و میزان شرکت ها، سهام ساختمانی تقریبا در یک میزان هستند اما در آنها دو سهم سرمایه گذاری مسکن با نماد ثمسکن و سهم سرمایه گذاری ساخت ایران با نماد وساخت، به لحاظ میزان دارایی و مقیاس شرکت، بزرگترین شرکت های بورسی ساختمانی هستند که به نوعی معاملات در آن ها بر دیگر شرکت های ساختمانی تاثیر می گذارند.

نماد ثاخت: شرکت بین المللی توسعه ساختمانکه جزو پر بازدید های بازار به شمار می رود و عمدتا در زمینه خرید و فروش ملک و زمین به منظور احداث ساختمان، شهرک و مجتمع های مسکونی فعالیت می نماید.

نماد ثشرق: شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق که در زمینه پروژه های عمرانی به خصوص فراوری انبوه مسکن فعالیت دارد. این شرکت در گزارش 12 ماهه خود برای هر سهم 122 ریال سود محقق نموده است.

نماد ثشاهد: سرمایه گذاری شاهد که در پروژه های مختلف ساخت، ایجاد کارخانجات، انجام عملیات بازرگانی، خرید و فروش سهام شرکت های فراوریی وخدماتی و اوراق بهادار، آنالیز های اقتصادی اقتصادی مدیریتی و اجرای طرحهای عمرانی فعالیت می نماید و همیشه برای بسیاری از فعالان بازار که گروه ساختمانی را رصد می نمایند، جزو سهام مهم تلقی می گردد و در حال حاضر ارزش بازار آن 53,654 هزار میلیارد ریال است.

نماد ثنوسا: سهام شرکت نوسازی ساختمان تهران که همانطور که از نام آن معین است، در نوسازی ساختمان ها مشارکت می نماید. در آخرین گزارش 12 ماهه خود به ازای هر سهم 60 ریال سود محقق نموده است.

نماد ثرود:شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود که در پروژه های سرمایه گذاری مشارکت دارد و جزو سهام میانه به لحاظ مقیاس و ارزش دارایی محسوب می گردد. این شرکت در آخرین گزارش خود میزان 270 ریال به ازای هر سهم، سود محقق نموده است.

نماد ثباغ: سهام شرکت شهرک سازی باغمیشه که به پروژه های ساخت و توسعه عمرانی اختصاص دارد و به لحاظ مقیاس جزو شرکت های میانه و کوچک محسوب می گردد اما همیشه مورد توجه معامله گران بوده است.

شرایط بنیادی سهام ساختمانی

بسیاری از معامله گران و تحلیلگران بازار بورس، سهام مورد نظر را بر مبنای تحلیل بنیادی مورد سنجش قرار می دهند تا نسبت به ارزش ذاتی سهم و میزان سودآوری آن، تصمیم به خرید یا فروش سهم بگیرند. در صنعت ساختمانی نیز، سهام مورد معامله با ترازنامه ها و صورت های اقتصادی متفاوتی رو به رو هستند که در بعضی از آنها میزان سود خوب و در بعضی دیگر با میزان زیان روبرو هستیم. رکود بازار مسکن در این مدت باعث شده تا بیشتر سهام ساختمانی به مانند گذشته میزان سودسازی بالایی ثبت ننمایند.

برای مثال نماد ثاخت بعد از اینکه در بین سال های 90 تا 92 توانست نرخ رشد سود مثبت و قابل قبولی ثبت کند در سال های اخیر و دبین سال های 96 تا 99 با افت سود دهی و رکود نسبی روبرو شده است که می تواند مورد بحث قرار بگیرد.

آنالیز سهام با استفاده از تحلیل بنیادی نیز مانند تحلیل تکنیکال احتیاج به کسب مهارت و طی دوره های آموزشی دارد. در حال حاضر شرکت ها، موسسات و کارگزاری های مختلفی هستند که خدمات آموزشی خود مثل آموزش تحلیل تکنیکال را به کاربران و مشتریان خود ارائه می دهند. برای نمونه کارگزاری اقتصاد بیدار یکی از شرکت هایی است که علاوه بر خدمات خرید و فروش سهام، آموزش مهارت در تحلیل بنیادی را به کاربران و علاقه مندان ارائه می دهد.

جمع بندی

صنعت ساختمان در بازار بورس ایران همیشه بستگی به شرایط اقتصادی بازار مسکن و ساخت و سازهای عمرانی و میزان سرمایه گذاری در این حوزه داشته است و نسبت به آن واکنش نشان می دهد. در حال حاضر همانطور که سهام ارزنده ای از صنعت ساختمان در بازار سرمایه مشاهده می گردد، سهم هایی هم هستند که در شرایط رکود و یا ثبت افت سود قرار دارند. به هر حال هر چقدر در صنعت ساختمانی، به سمت سهامی برویم که به لحاظ ارزندگی، میزان سرمایه گذاری مناسب، میزان سودآوری و ثبت فروش بالا در شرایط مطلوبی به سر می برند، ریسک معامله خود را کاهش داده ایم و معاملات منطقی تری در بازار بورس انجام داده ایم.

منبع: اتاق
انتشار: 13 بهمن 1400 بروزرسانی: 13 بهمن 1400 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1269

به "آنالیز صنعت ساختمان در بورس و بازار سرمایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز صنعت ساختمان در بورس و بازار سرمایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید