فرق بین Ram و Rom چیست؟ هر آنچه باید بدانید

به گزارش بازی های فکری، احتمالا این سوال زیاد برای شما پیش آمده که فرق بین Ram و Rom در چیست. در این مطلب، در پی پاسخ به سوال تفاوت رم و رام هستیم تا به اشتباه از این دو واژه به جای یکدیگر استفاده نکنید.

فرق بین Ram و Rom چیست؟ هر آنچه باید بدانید

تفاوت رم و رام در کامپیوتر

حافظه (Memory) بخش مهمی از کامپیوتر به شمار می رود که وظیفه ذخیره داده ها و اطلاعات را به صورت موقت یا دائمی بر عهده دارد. حافظه را می توان به دو دسته کلی حافظه اولیه و ثانویه طبقه بندی کرد.

حافظه اولیه نوعی حافظه کامپیوتری محسوب می گردد که پردازنده مرکزی سیستم به طور مستقیم به آن دسترسی داشته و برای ذخیره داده هایی که رایانه در حال حاضر روی آن کار می نماید استفاده می گردد. حافظه آن نسبت به حافظه ثانویه کمتر بوده و به طور کلی در قالب دو شکل دسته بندی می گردد:

  • حافظه با دسترسی تصادفی (Random Access Memory) یا به اختصار RAM
  • حافظه فقط خواندنی (ROM)

حافظه ثانویه نوعی حافظه کامپیوتری محسوب می گردد که برای ذخیره دائمی داده ها و اطلاعات استفاده می گردد. ظرفیت ذخیره سازی داده ها در این مدل بیشتر از حافظه اولیه است. حافظه ثانویه به طور مستقیم از CPU قابل دسترسی نیست و به طور کلی به چهار نوع تعریف می گردد:

  • هارد دیسک
  • دیسک فشرده (CD)
  • دیسک دیجیتالی (DVD)
  • فلاپی دیسک

همان طور که اشاره نموده ایم حافظه اولیه به دو دسته Ram و Rom طبقه بندی می گردد. در این مطلب فرق بین Ram و Rom را قرار است مفصل تر شرح دهیم.

حافظه با دسترسی تصادفی یا رم (Ram)

حافظه دسترسی تصادفی (RAM) برای ذخیره برنامه ها و داده های مورد استفاده به وسیله CPU در زمان واقعی استفاده می گردد. داده های موجود در حافظه دسترسی تصادفی می توانند هر تعداد بار خوانده، نوشته و پاک شوند. رم یک عنصر سخت افزاری است که داده هایی که در حال حاضر استفاده می گردد را ذخیره می نماید. این مولفه در واقع یک حافظه فرار و موقتی به شمار میرود. بعلاوه به عنوان حافظه اصلی یا حافظه اولیه نیز نامیده می گردد.

این مورد در واقع حافظه کاربران به شمار میرود. نرم افزار (برنامه) و بعلاوه فایل داده ها زمانی که اجرا می شوند، روی هارد دیسک ذخیره می شوند. سپس برای اجرای بهتر، از فضای رم هم استفاده می نمایند. در حقیقت فضای توسعه یافته به رم موجب می گردد تا داده های موقتی، به طور اتوماتیک در این فضا ذخیره شوند.

انوع رم ها (RAM)

رم به دو نوع تقسیم می گردد:

  • رم استاتیک (Static): رم استاتیک یا SRAM مقداری از اطلاعات را با استفاده از حافظه های شش ترانزیستوری ذخیره می نمایند.
  • رم دینامیک (Dynamic): رم داینامیک یا DRAM با استفاده از یک جفت ترانزیستور و خازن که سلول حافظه DRAM را تشکیل می دهند، کمی داده را ذخیره می نماید.

نقاط قوت رم

از مهم ترین نقاط قوت رم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سرعت: رم بسیار سریع تر از سایر انواع حافظه مانند هارد دیسک بوده و برای ذخیره سازی و دسترسی به داده هایی که باید به سرعت قابل دسترسی باشند ایده آل محسوب می گردد.
  • فرار بودن: رم یک حافظه فرار است؛ به این معنی که محتویات خود را با خاموش شدن برق کامپیوتر از دست می دهد. این ویژگی اجازه می دهد تا رم به راحتی دوباره برنامه ریزی و برای استفاده مجدد راه اندازی گردد.
  • انعطاف پذیری: رم را می توان به راحتی ارتقا بخشید یا حتی ظرفیت رم را بیشتر کرد. با این کار می توان حافظه دستگاه را بیشتر کرد.

نقاط ضعف رم

رم از بعضی نقاط ضعف رنج می برد:

  • ظرفیت محدود: رم دارای ظرفیت محدودی بوده و به همین علت امکان ذخیره سازی اطلاعات تا حد مشخصی وجود دارد.
  • از بین رفتن اطلاعات: به علت ماهیت فرار بودن حافظه رم، اطلاعات مهم باید روی هارد دیسک یا SSD ذخیره گردد تا برای همواره به آنها دسترسی داشته باشید.
  • هزینه: برای تهیه رم با ظرفیت بالا باید هزینه به نسبت زیادی را در نظر داشته باشید.

حافظه فقط خواندنی (ROM)

حافظه رام یک نوع حافظه به شمار می رود که اطلاعات از قبل روی آن ذخیره شده است. داده های ذخیره شده در رام حتی پس از خاموش شدن رایانه حفظ می شوند. به همین علت رام یک مدل حافظه غیر فرار اولیه نیز معنی می گردد. به همین علت معمولا از این حافظه برای برنامه نویسی اطلاعاتی استفاده می گردد که تقریبا هیچ تغییری نمی نمایند. رام در کامپیوتر اطلاعات BIOS را ذخیره می نماید؛ بایوس شرایط تمام دستگاه های متصل به مادربورد را آنالیز می نماید.

انواع رام

رام انواع مختلفی دارد:

  • رام قابل برنامه نویسی: این یک نوع رام به شمار می رود که در آن داده ها پس از ایجاد تراشه حافظه نوشته می گردد. این مدل رام، غیر فرار است.
  • رام قابل برنامه نویسی و قابل پاک سازی: نوعی دیگر از رام محسوب می گردد که اطلاعات به وسیله تابش اشعه فرابنفش از بین می رود.
  • رام قابل برنامه نویسی و قابل پاک سازی الکتریکی: در این مدل رام می توان با استفاده از تابش میدان الکترونی، اطلاعات را روی چیپست حافظه پاک کرد.
  • رام ماسک: نوعی رام تلقی می گردد که اطلاعات در جریان ساخت چیپست حافظه نوشته می گردد.

نقاط قوت رام

از نقاط قوت رام می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • غیر فرار: رام یک مدل حافظه غیر فرار است که حتی در صورت خاموش کردن سیستم کامپیوتر، اطلاعات حفظ خواهد شد. به همین علت رام یک گزینه عالی برای ذخیره سازی دائمی اطلاعات مثل آپدیت های نرم افزاری و فریم ورها به شمار میرود.
  • پایداری: رام یک عنصر پایدار و قابل اتکاست؛ به همین علت انتخاب خوبی برای برنامه ها و سیستم های حیاتی خواهد بود.
  • امنیت: رام را نمی توان به راحتی تغییر داد. به همین علت این حافظه در برابر حملات سایبری و بد افزارها ایمن تر است.

نقاط ضعف رام

از نقاط ضعف رام می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • انعطاف پذیری محدود: رام را نمی توان به راحتی از نو برنامه نویسی کرد یا ارتقا بخشید؛ به همین علت دست کاری یا حتی شخصی سازی محتوای رام کار دشواری به نظر می رسد.
  • ظرفیت محدود: رام دارای ظرفیت و گنجایش محدود است و به همین علت نمی توان اطلاعات را در مقیاس و مقدار زیاد روی آن ذخیره کرد.
  • هزینه: ساخت رام هزینه بر بوده و به همین علت نسبت به سایر حافظه ها گران قیمت تر تلقی می گردد.

تفاوت رم و رام در گوشی

همان تعاریفی که برای سیستم کامپیوتر گفته شد، برای گوشی نیز صدق می نماید. به طور خلاصه، رام به حافظه داخلی دستگاه گفته می گردد که تمام اطلاعات و فایل ها روی آن ذخیره می گردد و در حال حاضر با خرید گوشی می توان از 8 تا 256 گیگابایت حافظه رام بهره مند شد. با نصب یک عدد SD card می توان مقدار رام گوشی را بیشتر کرد.

از سوی دیگر، رم به حافظه ای در گوشی های هوشمند گفته می گردد که وقتی برنامه یا بازی های ویدیویی را روی موبایل باز می کنید، ظرفیت رم اشغال می گردد. به همین علت، هر مقدار ظرفیت رم در گوشی موبایل بیشتر باشد، برنامه ها و بازی های سنگین تری را می توان روی گوشی اجرا کرد. در حال حاضر گوشی های هوشمند دارای حافظه رم از 2 تا 12 گیگابایت هستند. برخلاف لپ تاپ و کامپیوترها، نمی توان حافظه رم در گوشی های هوشمند را بیشتر کرد. در حال حاضر چنین قابلیتی برای رم گوشی موبایل تعریف نشده است.

در حال حاضر 6 الی 8 گیگابایت حافظه رم برای کاربران پر مصرف و گیمر کافی به نظر می رسد. هر مقدار مقدار ظرفیت رم در گوشی بیشتر باشد، به تبع قیمت گوشی نیز بیشتر خواهد بود.

حافظه های مهمی که نقش حیاتی دارند

برای جمع بندی باید گفت که رم (حافظه با دسترسی تصادفی) و رام (حافظه فقط خواندنی) دو نوع حافظه کامپیوتری هستند که اهمیت و ویژگی های متفاوتی دارند. رم یک حافظه پر سرعت و فرار به شمار می رود که برای ذخیره و پردازش داده های موقت استفاده می گردد. از سوی دیگر، رام یک حافظه غیر فرار بوده که برای ذخیره سازی داده های ماندگار مانند سیستم عامل استفاده می گردد. به طور کلی، فرق بین Ram و Rom در همین مسئله نهفته است.

رم انعطاف پذیرتر بوده، اما هزینه آن بیشتر است؛ در حالی که رام پایدارتر و امن تر است، اما آزادی و انعطاف زیادی ندارد. با درک فرق بین Ram و Rom می توان با کامپیوتر و سایر دستگاه های دیجیتالی به شیوه بهتری کار کرد.

منبع: خبرنگاران مگ

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 تیر 1403 بروزرسانی: 28 تیر 1403 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1641

به "فرق بین Ram و Rom چیست؟ هر آنچه باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرق بین Ram و Rom چیست؟ هر آنچه باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید