شکار قو ها در مازندران از شایعه تا واقعیت

به گزارش بازی های فکری، مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست مازندران نسبت به شایعات مطرح شده در فضای رسانه ای درباره شکار دست جمعی قو ها در فریدونکنار واکنش نشان داد.

شکار قو ها در مازندران از شایعه تا واقعیت

به گزارش ایسنا، طی چند روز گذشته ادعای شکار دسته جمعی قو ها در تالاب سرخرود، به تیتر نخست و نقل محافل رسانه های داخلی و خارجی تبدیل شد و انتشار عکس لاشه پرندگان در بازار فریدونکنار به این شایعات دامن زد، اما نکته مهم و مبهم ماجرا، نبود سندی قابل استناد درباره تطبیق لاشه های موجود در عکس با قو ها بود.

در خبر منتشر شده در رسانه های خارجی یک فعال محیط زیست عنوان نموده بود که به دلیل شکار، تنها 200 بال قو در تالاب مانده است، اما محیط زیست مازندران این موضوع را رد نموده است.

در این راستا علی ابراهیمی کارنامی مدیرکل محیط زیست مازندران با تکذیب این خبر اظهار کرد: قو های مهاجر شرایط با ثباتی را در تالاب سرخرود می گذرانند و کم کم برای خروج از مازندران و بازگشت به زیستگاه اصلی شان آماده می شوند.

وی گفت: بازنشر چنین خبر هایی بدون مستندات و با داده های مبهم و اشتباه، نشانی از اهمیت محیط زیست ندارد و حدود هم اکنون 1500 بال قو در تالاب سرخرود آخرین روز های زمستان گذرانی شان را می گذراندند و در حال حاضر نیز مهاجرت معکوس این پرندگان برای بازگشت به موطن اصلی شروع شده و 200 بال در تالاب مانده اند.

مدیرکل محیط زیست مازندران ادامه داد: خبر در رسانه خارجی هدفمند بوده و با قصد سوء استفاده مطرح شد، زیرا گفته نشد قو های شکار شده سر بریده شده اند یا زنده به فروش رسیدند؛ بنابراین انتشار تنها عکسی مبهم از لاشه پرندگان سر بریده شده در بازار فریدونکنار، قابل استناد نیست.

ابراهیمی در ادامه با اشاره به وجود چالش ها در فریدونکنار گفت: این موضوع با هدف سرد شدن مردم نسبت به اقدامات محیط زیستی انجام می گردد، چون بلافاصله پس از این که سال جاری خبر کشف 24 بال قو را منتشر کردیم، برای نادیده گرفتن زحمات محیطبانان جوسازی گسترده ای انجام شد.

وی گفت: در سال های اخیر با وجود همه محدودیت هایی که در فریدونکنار و سرخرود وجود دارد گام های خوبی برای مقابله با شکار و حفظ امنیت پرندگان برداشته شد، به عنوان نمونه، طی 20 سال قبل و دهه های 70 و 80 تنها 2 عملیات جمع آوری دام ها در این منطقه صورت گرفته بود و به محیطبان ها اجازه حضور در دامگاه ها داده نمی شد، اما طی چند سال اخیر عملیات های متعددی در این زمینه انجام و دام های هوایی و غیرمجاز جمع آوری شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد: در سال 96 همکاری کمی از سوی دستگاه های محلی و شهرستانی انجام می شد و حتی بعضی مسئولان وقت، به شدت با جمع آوری دام ها مخالف بودند، اما سال جاری با وجود بعضی کارشکنی های درون شهرستانی، از نظر حفاظتی فعالیت های همکاران ما با قدرت بیشتری انجام گرفت.

ابراهیمی کارنامی اعلام کرد: زمانی بود که دام های هوایی در طول حاشیه کمبرندی فریدونکنار مشاهده می شد، اما امروز خبری از آن حجم دام ها نیست و بعلاوه تعداد کرس ها (دام های شکار دست ساز) نیز کاهش چشمگیری یافته است؛ البته معتقدیم حتی یک مورد دام غیرمجاز نیز زیاد است و در حال حاضر دام های هوایی در حاشیه کمربندی فریدونکنار مشاهده نمی گردد و تا حذف کامل دام ها و جایگزینی پرنده نگری در منطقه به جای پرنده کشی و منتفع کردن جامعه بومی از راه رونق پرنده نگری کوشش خواهیم کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 28 خرداد 1401 بروزرسانی: 28 خرداد 1401 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1395

به "شکار قو ها در مازندران از شایعه تا واقعیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکار قو ها در مازندران از شایعه تا واقعیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید