برای دوچرخه سواری در کوهستان چه لباسی بپوشم؟

به گزارش بازی های فکری، لباس دوچرخه سواری کوهستان نکته بسیار مهمی برای تکمیل لذت این ورزش است. اگر در دوچرخه سواری بویژه دوچرخه سوار کوهستان مبتدی هستید و هنوز نمی دانید که هنگام دوچرخه سواری در منطقه ها کوهستان با توجه به سبک انتخابی خود، چه لباس هایی در هر منطقه جغرافیایی بپوشید، خواندن این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران با مضمون پوشش مناسب جهت دوچرخه سواری کوهستان بدون شک شما را یاری خواهد نمود تا با پوشیدن لباس دوچرخه سواری مناسب بهتر و طولانی تر رکاب بزنید.

برای دوچرخه سواری در کوهستان چه لباسی بپوشم؟

با مطالعه مقاله اصول دوچرخه سواری کوهستان با این ورزش بیشتر آشنا شوید.

راحتی لباس دوچرخه سواری کوهستان

راحتی، شرایط آب و هوایی، ایمنی، سبک دوچرخه سواری و تا حدودی استایل شخصی لباس دوچرخه سواری کوهستان را مشخص می نماید. ظاهر دوچرخه های کوهستان با نمونه های معمولی دوچرخه ها تفاوت زیادی دارد، پس پوشش دوچرخه سواری کوهستان هم باید متفاوت باشد. هیچ قانونی وجود ندارد که با پوشیدن شورت های چسبان یا گشاد یک دوچرخه سوار مخالفت کند. اما دوچرخه سواری در کوهستان لذت بخش تر خواهد شد اگر لباس های مناسبی داشته باشید که هر کجا و به هر شیوه ای بخواهید حرکت کنید و احساس راحتی داشته باشید.

به طور کلی، دوچرخه سواران و سرازیری دوستان کوهستان، تمایل دارند که لباسی متشکل از شورت های گشاد، بالشتک پر و یک پیراهن راحت انتخاب نمایند. لباس دوچرخه سواری در زمان حرکت، همواره با شما حرکت می نماید و آن را جزئی از بدن تان احساس خواهید کرد. این ویژگی به ویژه در قسمت پا بسیار اهمیت دارد. چرا که پاها بیشترین حرکت را در هنگام دوچرخه سواری خواهند داشت. به همین علت است شورت های دوچرخه سواری از پارچه لاکرا ساخته می شوند تا کشش لازم را فراهم نمایند.

شورت ورزشی و بالشتک مناسب جهت دوچرخه سواری کوهستان

بیشتر شورت های دوچرخه سواری کوهستان از پارچه های محکمی فراوری می شوند و دارای جیب های زیادی هستند. هرچه نیاز دوچرخه سوار به محافظت در برابر ساییدگی بیشتر گردد، وزن و طول پارچه مورد استفاده نیز افزایش می یابد. به عنوان مثال، برای سواری در سرازیری نسبت به سربالایی، به شورت هایی ضخیم تر و بلندتر نیاز دارید. شورت های دوچرخه سواری در قسمت وسط و نشیمنگاه دارای پد و فوم ضخیم و می باشند که می تواند ضربات حین دوچرخه سواری را بگیرد. شاید از مهم ترین ویژگی شورت های دوچرخه سواری پد و لایه ای از پارچه نرم است که بر روی پوست شما قرار می گیرد.

این ویژگی باعث می گردد که در گرما و تا مسافت های طولانی بدون نگرانی از عرق سوز شدن دوچرخه سواری کنید. علاوه بر شورت هایی که دارای فوم هستند بالشتک هایی نیز وجود دارد که سایش،اصطکاک و رطوبت را کاهش دهد. شورت پد دار و شلوارک های مخصوص به طور جداگانه از فروشگاه های ورزشی قابل خریداری هستند. پد یا همان بالشتک های متصل به شورت های دوچرخه سواری کوهستانی، نسبت به شورت های معمولی باریک تر اند، چون در بیشتر مسیر به صورت راست و عمودی نشسته اید و در طول مسیر ممکن برخی جاها ایستاده یا نشسته باشید.

بیشتر آسترها قابل برداشتن هستند؛ این امکان را به شما می دهند تا بتوانید لباس های زیری که دارای آستر پد دار هستند را جداگانه تهیه کنید. اینکه شما شورت پد دار را انتخاب کنید یا شورت و پد(به صورت مجزا) کاملا به سلیقه شخصی تان بستگی دارد. در بیشتر مدل های دوچرخه سواری کوهستان مسائل آیرودینامیک چندان مهم نیستند. اما اگر قصد دوچرخه سواری در یک مسابقه یا سواری معمولی برای مسیر های طولانی دارید، شورت های تنگ و مناسب، از نظر آیرودینامیک، گزینه بهتری هستند. برخی از دوچرخه سواران شورت های چسبان را ترجیح می دهند زیرا حرکات عضلات را نیز در نظر می گیرند.

لباس دوچرخه سواری کوهستان | پیراهن ورزشی مناسب

تی شرت و پیراهن دوچرخه سواری معمولا به شکل آستین کوتاه یا رکابی با ترکیبی از مواد مصنوعی و پشم مرینوس ساخته می گردد. یک پیراهن مطلوب دوچرخه سواری برای محافظت از شما در برابر خورشید بوده و معمولا دارای یک یقه بلند می باشد. رایج ترین لباس ها دارای آستین کوتاه یا بلند هستند. اگرچه لباس های بدون آستین نیز برای آب و هوای بسیار گرم موجود است. پارچه های پیراهن در برابر آب و هوا مقاوم هستند. به طور کلی پیراهن های ورزشی دوچرخه کوهستان و دوچرخه جاده road تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. پیراهن های دوچرخه کوهستان تنگ هستند ولی نسبت به مدل های دوچرخه جاده، کمی آزاد تر(گشادتر) تهیه می شوند.گاهی برای سواری راحت تر، پیراهنی آزاد تر و بزرگتر از معمول هم در نظر گرفته می گردد. آستین های بلندتر، امکان حفاظت بیشتر در برابر خار و شاخه درختان را فراهم می نمایند.

دستکش های مناسب

در تابستان دستکش های نیمه انگشتی گزینه محبوبی برای دوچرخه سواران است. بیشتر این دستکش ها دارای کف چرم طبیعی یا مصنوعی و پارچه حوله ای برای جذب رطوبت و پاک کردن عرق پیشانی و آب بینی هستند. برای دوچرخه سواری در هوای سرد، یک جفت دستکش انگشتی ضد رطوبت تنفس پذیر لازم است. بیشتر آنها بعلاوه در برابر باد از دست محافظت می نمایند. برای ایجاد حدبیشتر گرمایش، استفاده از یک آستر نازک در داخل دستکش را هم در نظر می گیرند. دو ویژگی منحصر به فرد دستکش های دوچرخه کوهستان، آنها را از دستکش های دوچرخه جاده متمایز می نماید: پد و پوشش انگشت ها است.

از آنجایی که در دوچرخه های کوهستان، دسته ها پد دار هستند، پوشیدن دستکش های پددار انتخابی سلیقه ای است. برای سواری های چند ساعته، هرچه پد بیشتر باشد راحت تر خواهید بود. اگرچه دستکش های بدون پد، سبک تر و خنک تر اند و اجازه حرکات بیشتری به شما می دهند. در دوچرخه سواری کوهستان معمولا، خیلی از دستکش های بی انگشت استفاده نمی گردد. دست های عرق نموده، حس ناراحتی ایجاد می نمایند، اما وقتی انگشتان زخمی شده در اثر ضربه را ببینیم، متوجه می شویم که همواره دستکش های انگشت دار برترین گزینه برای این سبک از ورزش هستند.

لباس دوچرخه سواری کوهستان | انواع شلوارک

شلوارک های دوچرخه سواری کوهستانی مدل های خاصی دارد. این شلوارک ها که به آنها گاهی بگیز (Baggies) هم گفته می گردد، علاوه بر داشتن ویژگی های شلوارک جاده ای یک لایه بیرونی آزاد هم دارند. کمرشان دکمه ای یا چسبی است و معمولاً جیب دارند. دوچرخه سواران این شلوارک ها را با توجه به مشخصات و کیفیت ساختشان انتخاب می نمایند، در رابطه با بگیزها باید اطمینان حاصل کنید که برش لایه بیرونی آنها نیز راحت باشد و امکان چرخش کامل پا و انعطاف پذیری را فراهم می نماید.

لباس دوچرخه سواری کوهستان | پوشش مناسب فصل زمستان

مقدار سرمای زمستان در نقاط مختلف جهان با هم فرق می نماید و پوششی که برای یک کشور مناسب است ممکن است در جایی دیگر مناسب نباشد؛ اما توصیه کلی در فصل زمستان به دوچرخه سواران این است که لباس خیلی گرم نپوشند، چون بدن خودشان هنگام دوچرخه سواری خود به خود گرم می گردد. لباس ها برای گرم کردن حدبیشتر شما را در مقابل باد محافظت می نمایند و مقداری عایق دارند تا در شرایط برفی و بارانی خیس نشوید. لباس های گرمکن در فصول سرد سال، این امکان را به شما می دهند تا در بهار زودتر و در پاییز دیرتر در کوهستان به دوچرخه سواری بپردازید. ابزارهای حفاظتی در برابر باد و باران را باید همواره در کوله تان داشته باشید، بویژه زمانی که قصد سفر یکساله دارید.

به این نکته توجه کنید که قبل از آغاز سفر و رکاب زنی لباس های گرمکن خود را نپوشید تا وقت سرما برسد. اگر همان ابتدای سفر گرمتان گردد، باقی مسیر به شدت گرمازده و خسته خواهید شد.

کاپشن مناسب

طراحی کاپشن ها در دوچرخه سواری کوهستان خیلی متفاوت نیست. اولین تفاوت این لباس ها با مدل های دوچرخه سواری جاده، مقاوم تر بودن پارچه مورد استفاده در آنها است. برای دوچرخه سواری در کوهستان البته شما به کاپشن با طرحی خاص تر نیاز دارید که بادگیر باشد، شانه ها را اذیت نکند، و پوشش کافی را برای زمانی که به جلو خم می شوید داشته باشد. بعلاوه باید دارای کلاهی باشد که با کلاه ایمنی سازگار داشته باشد. برای محافظت جدی تر، باید ژاکتی ضدآب و قابل تنفس بپوشید. برای سواری های کوتاه و آب و هوای معمولی، دوچرخه سواران لباس های سبک و کوچک را انتخاب می نمایند.

لباس دوچرخه سواری کوهستان | شلوارهای مناسب

برای دوچرخه سواری در دمای پایین تر ممکن است شلوار بلند یا برمودا بخواهید بپوشید که زانو و ساق پایتان را بپوشانند. این شلوارها دارای ساختاری مانند شلوارک هستند و باید مطابق همان دستورالعمل ها برای تناسب و راحتی انتخاب شوند. آن ها اغلب دارای پنل های مقاوم در برابر آب وهوا در قسمت جلوی شلوار و نوارهای شبرنگ مناسب برای دوچرخه سواری در هوای گرفته زمستانی هستند. شلوار های دوچرخه سواری،که بیشترا هم پد دار هستند، می توانند جایگزین خوبی برای شورت ها در روزهای سرد باشند. اگر آب و هوای منطقه دوچرخه سواری مرطوب است، همچون ژاکت ها، به شلوارهایی ضد آب و قابل تنفس نیاز دارید.

لایه عایق و لایه لایه لباس پوشیدن

پوشیدن لباس در چند لایه می تواند دمای اصلی بدن شما را در هنگام دوچرخه سواری ثابت نگه دارد. گرمای بیش از مقدار، به مقدار سرمای زیاد بد است چون در هر دو صورت بدن انرژی از دست می دهد و باید سعی کند تا خودش را تنظیم و متعادل کند. برای نیم تنه بالا، می توانید گرمای مورد نیازتان را از لباس های زیر یا ژاکت پشمی سبکی که پوشیدید بگیرید. همواره سه جز اصلی لایه لایه پوشیدن را یادتان باشد:

  1. 1. داخلی ترین لایه (به عنوان مثال لباس زیر بلند) که رطوبت را از بین می برد.
  2. 2. لایه میانی عایق
  3. 3. لایه بیرونی ضد آب یا ضد باد

گرمکن دست-پا و کلاه ها یا هد بند گزینه هایی کاربردی هستند و استفاده از آنها در طول مسیر آسان است.

لباس دوچرخه سواری کوهستان | کلاه ایمنی

کلاه های ایمنی دوچرخه سواری کوهستان برخلاف نوع های دیگر کلاه های دوچرخه سواری نمی توانند از وزن کمی برخوردار شوند، زیرا هم باید دارای نقاب باشند و هم در صورت لزوم از قسمتی برای مهار فک ها برخوردار باشند که علت آن هم انجام دوچرخه سواری در مسیرهای سخت و ناهموار کوهستانی می باشد. گفتنی است مورد تهویه هوا از داخل کلاه به بیرون و بالعکس نیز در این محصولات بسیار حائز اهمیت است. در این نوع دوچرخه سواری، شیب های تند تر ،مهارت بیشتر و سرعت کمتری دیده می گردد. بنابراین باید پوشش و حفاظت بسیار بیشتری داشته باشید. برای سبک هایی مانند دان هیل هم کلاه های ایمنی با حدبیشتر پوشش حفاظتی به چشم می خورد. یک کلاه ایمنی که کاملا صورت را بطبیعپوشاند و احتمالا یک عینک ایمنی به جای عینک آفتابی از ابزار های ضروری این سبک هستند.

کفش مناسب

از آنجایی که دوچرخه سواری در کوهستان و زمین های خاکی و ناهموار شرایط خاص خود را دارد بنابراین برای این مدل از سبک کفشی طراحی شده اند که در صورت رفتن گل زیر آن مسئله ای به وجود نیاید و به رکابزنی خود ادامه بدهد. جنس این کفش ها بسیار نرم و انعطاف پذیر بوده و دارای سوراخ هایی برای تهویه پا می باشند. ساختار این کفش ها به صورت ترکیبی است یعنی هم بتوان رکابزنی کرد و هم برای پیاده روی از آن استفاده گردد. زیره لاستیکی چسبنده این مدل کفش ها پیاده روی را آسان تر می نمایند و اجازه می دهند از معابر سخت راحت تر عبور کنید.

اگر تازه کار هستید این کفش ها گزینه خوبی است و اگر دوچرخه تان در مسیر خراب شد با کفش مناسب، ادامه مسیر را باید پیاده بروید. به این نکته هم توجه کنید که برای شرایط مرطوب و سرد در پی کفش های ضدآب باشید. گزینه دیگر خرید یک جفت کاور کفش برای محافظت است.

لباس دوچرخه سواری کوهستان | محافظ و پد های مناسب

توصیه های مربوط به پد های مناسب، همچون توصیه مهم همراه داشتن کلاه ایمنی است. هرچه شرایط دوچرخه سواری خطرناک تر گردد به پوشش و پد بیشتری نیاز دارید. بیشتر دوچرخه سواران با تجربه، معمولا، فقط از پد های زانویی استفاده می نمایند، در حالی که تازه وارد ها ممکن است بخواهند از آرنج هایشان هم محافظت نمایند. حتی گاهی اوقات افراد با تجربه، برای اینکه راحت تر باشند، تا زمانی که به سراشیبی های تند نرسیده اند اصلا از پد های محافظتی استفاده نمی نمایند. آنهایی که در منطقه ها مطلقا کوهستانی دوچرخه سواری می نمایند باید پد های ضخیم تر و بزرگ تر داشته باشند. در سواری سراشیبی نیز استفاده از محافظ و پد لازم است، اغلب اوقات افراد از محافظ های ساق پا نیز استفاده می نمایند.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1403 بروزرسانی: 9 شهریور 1403 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1646

به "برای دوچرخه سواری در کوهستان چه لباسی بپوشم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای دوچرخه سواری در کوهستان چه لباسی بپوشم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید