ریاضیات پایه را با استارمَس بیاموزید

به گزارش بازی های فکری، محققان علوم آموزشی می گویند آموزش ریاضی به عنوان یکی از پرچالش ترین دروس مدرسه به شیوه ای برای آموزش نیاز دارد که بتواند کودک را درگیر کند و علاوه بر یادگیری، سرگرمی خوبی را برایش فراهم کند تا از این طریق، مفاهیم به خوبی در ذهن او حک شود.

ریاضیات پایه را با استارمَس بیاموزید

در این رابطه شرکت ریاضی ستاره آموز آسیا در قالب طرح استارمس توانسته شرایطی فراهم کند تا بچه ها در سنین مدرسه ریاضی را به شکل بازی فرا بگیرند.

دکتر عبدا... علی اسمعیلی، مدیر شرکت ریاضی ستاره آموز آسیا و دانش آموخته دکتری علوم تربیتی که در حوزه روان شناسی بالینی نیز تا کارشناسی ارشد تحصیل کرده است، درباره ماجرای شکل گیری ایده اش برای این نوع آموزش ریاضی به جام جم می گوید: با دانشجویان دبیری رشته های مختلف درسی داشتم به نام طراحی و تولید مواد آموزشی که در آن درس، دانشجویان رشته های ریاضی در طراحی و تولید ابزار دچار مشکل بودند. به همین دلیل بازی ستاره را برای آموزش جمع، منها و ضرب برای آنها ساختم و آن را روی 499 نمونه مطالعه کردم. نتایج تحقیق عالی بود و در نتیجه، آن را در سال 85 به ثبت رساندم. در نسخه دوم در سال 95 بقیه عملیات ریاضی هم به آن ابزار اضافه و مجددا ثبت اختراع شد.

او شرکت ریاضی ستاره آموز آسیا را در سال 94 تأسیس کرد. دکتر علی اسمعیلی که 29 سال است به عنوان عضو هیأت علمی در دانشگاه فعالیت می کند، معتقد است که استفاده از چرتکه برای دانش آموزان بسیار آسیب زاست زیرا چرتکه به جای نشان دادن فرآیندهای ریاضی، نتیجه عملیات را نشان می دهد و به همین دلیل، دانش آموزان از پایه سوم به بعد در یادگیری ریاضیات افت می کنند. با تأسیس این شرکت، این فناور ادعا می کند روشی بهتر از چرتکه به نام استارمس برای آموزش ریاضیات در اختیار دارد. سبک استارمس با ابزارهای محدودی کار خود را آغاز کرد و به تناسب نیازها، ابزارهایی به این طرح اضافه شد و در حال حاضر، برای هر سال تحصیلی 54 جلسه تشکیل می شود و در هر جلسه دست کم دو بازی با بچه ها انجام می شود و حتی دوره هایی برای والدین برگزار و به آنها آموزش داده می شود.

ویژگی های استارمس

به گفته دکتر علی اسمعیلی، این طرح روی تفکر ریاضی مردم کار می کند. او عنوان می کند ریاضیات هدف نیست بلکه وسیله است و باید با این وسیله به بهبود شرایط ذهن دانش آموزان و بچه ها کمک کرد؛ نه این که صرفا اعمال ریاضی را به آنها آموزش بدهیم.

او می خواهد این ابزارهای آموزشی را که با برند استارمس شناخته می شود، در کل کشور معرفی کرده و به دلیل خاص بودن این روش در جهان، شرایط را برای صادرات آن هم فراهم کند. این شرکت که در بابل مشغول فعالیت است تا به امروز قراردادهای همکاری را با مجموعه هایی در اصفهان و اردبیل امضا کرده و چند سالی است که با منطقه 15 تهران در سرای محله افسریه جنوبی مشغول همکاری است. استارمس به معنای ریاضی ستاره ای است. این شرکت طبق بخشنامه ای که از سوی وزارت آموزش و پرورش در اختیار آنها قرار داده شده و به تمام مدارس ایرانی سراسر جهان نیز ابلاغ شده است، مجوز فعالیت در تمام مدارس ایرانی کشورهای مختلف را دارد. گفتنی است ایران در تمام کشورهایی که سفارتخانه دارد، دارای مدرسه نیز هست.

پایه گذار استارمس می گوید: نام استارمس برای فعالیت های برون مرزی و اسم ریاضی ستاره ای برای فعالیت های درون مرزی انتخاب شده است. ابزار ما شامل یک صفحه ستاره ای شکل، ابزاری به نام شماران، تعدادی چوبک با اندازه هایی براساس مثلث های فیثاغورثی، انواعی از کارت ها و سکه نماهای پول ایرانی است که بچه ها با این مجموعه، اعمال اصلی، کسر، واحدهای پول، مقیاس های طول و جرم، ساعت و هندسه را می آموزند. شماران، نخستین طاس ده وجهی در جهان است که ابتدا اعداد را به جای نمادهای نوشتاری با نقطه ها، عینی می کند. طاس های شش وجهی به اعداد 1 تا 6 محدودند اما با شماران ریاضیات بر مبنای 10 آموزش داده می شود. اندازه شماران ها برای تمرینات دستوری مناسب هستند و شماران ها می توانند جایگاه های مختلف یکانی، دهگانی، صدگان و حتی هزارگانی داشته باشند.

ظرفیت صادرات این بازی

دکتر علی اسمعیلی تأکید می کند با توجه به منحصربه فرد بودن استارمس از یک سو و گرایش نظام های پیشرفته جهان به یادگیری از راه بازی از سوی دیگر، در صورت فراهم شدن امکانات، به طور قطع این سبک، از سبک هایی مانند UC mas که سالیانه میلیاردها دلار درآمد ارزی برای مالزی به دنبال دارد، پیروز تر خواهد شد. تقریبا تمام روش هایی که در حوزه ریاضی تدریس می شوند، در یک ایراد مشترکند و آن، این که هیچ کدام از آنها جامع و کامل نیستند. اما استارمس از پایه ریاضی که مفهوم عدد است تا جایی که ریاضیات پایه به سرانجام می رسد، در قالب بازی آموزش می دهد. درواقع، در این سیستم به جای این که از طریق آموزش به یادگیری برسیم، از طریق پرورش ذهن به آموزش و یادگیری می رسیم؛ به طوری که به جای تکرار برای یادگیری، کودک با دو بار نگاه کردن در قالب بازی مراحل را حفظ می شود. گفتنی است مراکز آموزشی برای برقراری ارتباط با این شرکت می توانند از طریق وب سایت این مجموعه و از قسمت تقاضای همکاری و نیز از طریق ایمیل درخواست خود را مطرح کنند.

بچه ها در استارمس چه می آموزند؟

پیش از هرچیز، نقطه قوت استارمس در مغزورزی است. در این سبک دست کم 11فاکتور ذهنی از جمله تمرکز، خلاقیت، حل مسأله، حافظه کاری، حافظه بلندمدت، هوش مالی، توانایی درک روابط، درک تفاوت ها و شباهت ها، تقویت می شود.

به عنوان نمونه یکی از خرده ابزارهای استارمس سکه نماهای پول رایج ایران از یک ریالی تا 5000 ریالی است که در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

آنها براساس سطح رشدی سنی و پایه کلاسی خود در مدرسه با استفاده از این سکه ها هوش مالی خود را تقویت می کنند؛ به عنوان مثال، از آنها خواسته می شود ابتدا چیزی را با چوبک ها بسازند، سپس دست ساخته خود را با تناظر یک به یک یعنی هر چوبک یک ریال قیمت گذاری کنند و آن را به هم بازی خود بفروشند؛ به طورمثال، خانه ای با 14 چوبک می شود 14ریال. آنها با این کار پول دادن و بقیه پول دریافت (منها) را در ریاضی فرا می گیرند و هوش مالی خود را تقویت می کنند.

همچنین مهارت های زندگی مانند چانه زنی را می آموزند. در مراحل بالاتر همین بازی با تغییر قیمت چوبک ها به آموزش ضرب و دادن و دریافت تخفیف به آموزش کسر می رسد.

در استارمس کارت هایی نیز طراحی شده است که اشکال مختلفی دارند و جرم، واحدهای پول و ارز، مقیاس های طول و خواص جابه جایی ضرب را آموزش می دهند و در قالب بازی، مضرب مشترک و مقسوم علیه مشترک و عدد اول را به خوبی درک می کنند.

این استاد دانشگاه تأکید می کند خاصیت این بازی ها گروهی بودن آنهاست. در این سبک، بازی به والدین آموزش داده نمی شود، بلکه ما به والدین می گوییم از فرزندانشان بخواهند بازی را به آنها بیاموزند که به این طریق، هم مباحث برای کودک مرور می شود و هم مهم تر این که اعتماد به نفس کودک بالاتر می رود. در استارمس 10 دوره تدوین شده است که از پیش دبستانی آغاز و تا پایه چهارم ادامه دارد.

پس از هر سه دوره 8 جلسه ای برای بچه ها یک جلسه هم برای والدین به منظور دریافت بازخورد و اطلاع آنها از فرآیندهای کلاس تشکیل می شود.

دکتر علی اسمعیلی، با تجربیاتی که در درس های مختلف علوم تربیتی مانند آموزش و پرورش تطبیقی که کار آن بررسی مقایسه ای نظام های آموزش و پرورش جهان است یا روان شناسی بازی و روش ها و فنون تدریس، کسب کرده مدعی است که تئوری های بسکمک که تا کنون در زمینه آموزش ریاضی در جهان ارائه شده است، مبانی این سبک قرار گرفته اند.

همچنین این سبک از فیلترهای فلسفی، جامعه شناختی، روان شناختی و روش های تدریس گذشته است. در این سبک برای 5 سال ابتدایی 540 جلسه کلاس طراحی شده که برای هر جلسه بیش از یک بازی و در مجموع بالغ بر 700 نوع بازی طراحی شده است.

راه های ارتباط با ریاضی ستاره آموز آسیا

سایت: starmath.ir

اینستاگرام: starmath.iran

تلگرام: starmathcompany

ایمیل: [email protected]

تلفن: 0113239273

آدرس: بابل، کمربندی غربی، توحید 59 پلاک یک، طبقه دوم

ندا اظهری - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 خرداد 1400 بروزرسانی: 12 خرداد 1400 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 964

به "ریاضیات پایه را با استارمَس بیاموزید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریاضیات پایه را با استارمَس بیاموزید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید