دنیای اقتصاد: ساخت سالانه یک میلیون مسکن شدنی است

به گزارش بازی های فکری، همزمان با فضاسازی منفی محافل اصلاح طلب علیه برنامه فراوری سالانه یک میلیون واحد مسکونی، روزنامه مالی وابسته به این طیف اذعان کرد: ساخت سالانه یک میلیون مسکن، قابلیت اجرایی دارد.

دنیای اقتصاد: ساخت سالانه یک میلیون مسکن شدنی است

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، دنیای اقتصاد در گزارشی می نویسد: آنالیز نهاده های فراوری مسکن از جمله زمین، مصالح ساختمانی و نیروی کار بیانگر آن است که ساخت یک میلیون مسکن در سال هدفی قابل دسترس است.

کارشناسان به عقب ماندگی سالانه ساخت 700هزار واحد مسکونی در کشور اشاره می نمایند و معتقدند: ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، در صورت تامین زمین و منابع مالی، قابل اجراست.

در حقیقت اگر سری به بنگاه های مالی تامین نماینده نهاده های ساخت مسکن بزنیم متوجه می شویم، پتانسیل کافی برای ساخت این تعداد واحد مسکونی مهیا شده است.

برای مثال در حوزه صنعت مصالح ساختمانی اعضای مجمع فراورینمایندگان شن، ماسه و مصالح ساختمانی ایران در بیان پتانسیل این حوزه برای ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت هرکسی می گوید صنعت مصالح ساختمانی توان تامین احتیاج ساخت یک میلیون مسکن در سال را ندارد، سری به دپو های بزرگ موجود در کارخانه های فرآوری و واحد های فراوری مصالح بزند.

از سوی دیگر اتحادیه صنف فروشندگان آهن، فولاد و فلزات استان تهران هم با اشاره به اینکه پتانسیل فراوری آهن آلات 60 درصد بیشتر از احتیاج مصرف کشور است، تاکید می نماید: توانایی تامین 100 درصد آهن و فولاد به منظور ساخت یک میلیون واحد مسکونی بدون تزریق هیچ سرمایه در گردشی در داخل کشور وجود دارد. بعلاوه کارشناسان تهیه فولاد و سیمان هم به اسم دو ماده اولیه اساسی در این طرح را امکان پذیر دانسته و معتقد هستند، تامین این اقلام بدون فشار بر صادرات این محصولات، قابل تحقق است. به عقیده آن ها اگر محصولات مربوطه در بورس عرضه شده و در حوزه تنظیم بازار هم دقت لازم به منظور پوشش مناسب تقاضای تازه در بازار انجام گردد، می توان به خوبی طرح فراوری سالانه یک میلیون دستگاه واحد مسکونی را عملیاتی کرد.

بر این اساس، توجه به اظهارات کارشناسی فعالان حوزه ساخت و ساز کشور بیانگر این مسئله است که رونق ساخت و ساز و تحقق هدف ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی نه تنها در دسترس و منطقی است، بلکه این مساله می تواند زمینه ایجاد اشتغال قابل توجه در این حوزه را به وجود بیاورد.

با رسیدن به رقم فراوری یک میلیون مسکن در یک سال، می توان امیدوار بود که تا انتها دولت سیزدهم اندازه کمبود مسکن تاحدود 70 درصد جبران گردد.

دبیر انجمن فراورینمایندگان فولاد ایران گفت: ظرفیت فراوری فولاد در کشور 30 میلیون تن است که سالانه بین 15 تا 16 میلیون تن آن در داخل مصرف و چیزی بین 10 تا 11 میلیون تن هم به خارج از کشور صادر می گردد.

رسول خلیفه سلطانی اضافه کرد: عمده صادرات کشور در بخش فولاد هم مربوط به شمش، میلگرد و تیرآهن و متعلق به گروهی است که مصارف ساختمانی دارند.

وی اعلام کرد: مواد اولیه، محصولات میانی (شمش) و محصولات نهایی (مثل میلگرد) و هر آنچه احتیاج داخلی برای اجرای طرح باشد، موجود است و حتی در فراوری میلگرد (با ظرفیت فراوری سالانه 10 میلیون تن) مازاد ظرفیت وجود دارد.

خلیفه سلطانی توضیح داد: در صورتی که میانه متراژ هر واحد مسکونی را در طرح یاد شده 100 مترمربع در نظر بگیریم و با در نظر داشتن مصرف 40 کیلوگرم محصولات فولادی در هر مترمربع واحد مسکونی، احتیاج به 4 میلیون تن فولاد خواهیم داشت.

وی گفت: این اندازه تقاضا به راحتی و با استفاده از ظرفیت های داخلی قابل پوشش است، بی آنکه صادرات محصولات فولادی را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 شهریور 1400 بروزرسانی: 26 شهریور 1400 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1119

به "دنیای اقتصاد: ساخت سالانه یک میلیون مسکن شدنی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیای اقتصاد: ساخت سالانه یک میلیون مسکن شدنی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید