دلایل مخالفت با مشخص قیمت خودور در بورس

به گزارش بازی های فکری، تهران (پانا) - عضو هیات مدیره انجمن تخصصی همگن سازندگان قطعات خودرو با انتقاد از بحث های مطرح درباره معین قیمت خودرو در بورس می گوید عملکرد بورس کالا در بسیاری از کالاهایی که با روش عرضه در بورس معین می شوند مناسب نبوده و موجب تعادل بخشی به قیمت ها نشده است و حتی معین قیمت خودرو می تواند به نابسامانی های قیمتی بیشتری منجر گردد.

دلایل مخالفت با مشخص قیمت خودور در بورس

محمود نجفی سهی در گفت وگو با پانا عنوان نمود: بسیاری معتقد هستند که قیمت خودرو باید در بورس معین گردد. حال این پرسش مطرح است که مگر بورس تا به امروز توانسته است برای بازارهای کالایی و تعادل بخشی به کالاهایی که در بورس عرضه می شوند موثر باشند و باید گفت که یکی از مسائل کنونی اقتصاد کشور عملکرد بورس است.

وی ادامه داد: فراورینمایندگان داخلی اکنون فولاد را بالاتر از نرخ های جهانی خریداری می نمایند و آلیاژ روی و سرب که در فراوری قطعه سازی کشور کاربرد دارد و 39 هزار تومان خریداری می شد اکنون به 70 هزار تومان افزایش یافته است که به معنای افزایش 100 درصدی آن است.

شفافیت زمانی است که صنایع با رانت فراوری ننمایند

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی همگن سازندگان قطعات خودرو اعلام نمود: زمانی می توان گفت که قیمت به صورت رقابتی معین می گردد که شفافیت وجود داشته باشد و صنایع با رانت به فراوری ادامه ندهند تا قیمت ها تحت ضابطه باشد.

وی اضافه نمود: اکنون بسیاری از قیمت ها از ضابطه تبعیت نمی کند و شرایط رقابت در میان صنایع وجود ندارد و بسیاری از مواد اولیه مورد احتیاج فراوری نیز با قیمت های واقعی خریداری نمی گردد.

نجفی سهی با اشاره به بی انگیزه شدن نیروی کار به دلیل مسائلی که با آن دست به گریبان است، عنوان نمود: 20 سال پیش در یک خط فراوری 20 هزار قطعه فراوری می کردم اما اکنون با زحمت 4 هزار قطعه از خط فراوری خارج می گردد.

وی اضافه نمود: طی دو هفته دو خرید محموله مواد اولیه با نرخ های متفاوت بوده است و محموله دوم 10 درصد گرانتر از محموله اول بوده است و خرید سوم باز هم با افزایش 5 درصدی همراه شد و این درحالی است که نرخ دلار در فاصله این خریدها رو به کاهش بود بنابراین نوسان نرخ دلار نیز نمی توانست بهانه ای برای این افزایش باشد بنابراین رقابت زمانی است که ثبات وجود داشته باشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 909

به "دلایل مخالفت با مشخص قیمت خودور در بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل مخالفت با مشخص قیمت خودور در بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید