خداحافظی با نیسان آبی؛ توقف تولید تا پایان سال

به گزارش بازی های فکری، آلودگی هوا با توجه به پیامدهای زیانبارش به یکی از ملموس ترین معضلات زیست محیطی تهران، مرکز ایران و چندین شهر بزرگ ایران تبدیل شده است. آمارها نشان می دهد که در روزهای تشدید آلودگی هوای تهران، شمار بیماران تنفسی تا 60 درصد افزایش می یابند. بیشترین عامل مرتبط با تشدید بیماری های سیستم قلبی و عروقی و ریوی، افزایش آلاینده های دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن است، به طوری که آلودگی هوا در تهران به طور میانه موجب کاهش 5 سال از عمر تهرانی ها شده است. در پی این ماجراها سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش این مسئله با سازمان ها و نهادهایی که در این موضوع دخیل هستند، جلساتی را برگزار کرد که نتیجه آن تصویب قانون هوای پاک در سال 96 بود.

خداحافظی با نیسان آبی؛ توقف تولید تا پایان سال

بر اساس این قانون، خودروسازان داخلی موظف هستند خودروهای تولید شده را از یورو 4 به یورو 5 ارتقا دهند. این قانون برای خودروسازان از ابتدای سال 98 اجرا شد، اما با رایزنی ها و برگزاری جلساتی این موضوع یک سال به تعویق افتاد و محیط زیست از ابتدای سال 99 مصمم تر از سال گذشته بر عملی شدن این موضوع پافشاری کرد.

حالا خبرهایی حاکی از توقف تولید نیسان وانت به گوش می رسد و این خودروها هم باید مجهز به استاندارد یورو پنج باشند تا پلاک شوند و از این رو حدود 6 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازی سایپا انبار شده است و به مشتریان تحویل داده نشده اند.

پایین بودن کیفیت خودرو های داخلی، از معضلاتی است که تقریبا بیشتر قریب به اتفاق مشتریان و متقاضیان خودرو بر روی آن اتفاق نظر دارند، زمانی هم که گامی برای بهبود آن برداشته می شود باز هم خریدار دچار مشکل می شود. یک منبع آگاه در گفت وگویی گفت: الزام در اجرای این قانون باعث شد خودروهای ساندرو تحویل مشتریان داده نشود، اما با رایزنی های اجرا شده قرار شد که این خودروها با پلاک سال 98 تحویل مشتریان داده شود. اما مجدد این قانون مشکل خودروهای نیسان شده است و اکنون حدود 6 هزار خودرو در پارکینگ وجود دارد.

یکی از خریداران خودرو نیسان می گوید: بهمن سال 98 نیسان دوگانه آپشنال با موعد تحویل مرداد امسال، ثبت نام کردم. تا موعد تحویل دوبار افزایش قیمت به این خودرو خورد که با مکافات توانستیم مبلغ را تهیه کنیم.

وی ادامه داد: قرار بود یک ماهه خودرو را تحویل دهند، بعد از یک ماه پیام دادند تحویل نیسان آپشنال به مشکل خورده و جهت تسریع تحویل به نیسان معمولی تغییر مدل دهید. در صورتیکه در همان زمان نیسان معمولی دوگانه هم پلاک نمی شد و مشکل داشت، اکنون سند و بیمه ماشین را تحویل داده اند، اما خود ماشین را تحویل نمی دهند و می گویند مشکل یورو پنج دارد.

  • قیمت خرید و فروش نیسان وانت زامیاد

استانداردهای 85 گانه خودرویی همانگونه که از نامشان پیداست، باید پیش از تولید انبوه و عرضه خودرو به مشتریان پاس شوند. نیره سادات پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه توقف تولید چند خودرو نو تا خاتمه سال را خواهیم داشت، گفت: چند مدل خودرو از استانداردهای لازم برخوردار نبودند لذا به تولیدکنندگان آنان اخطارهای لازم داده شده است.

رئیس سازمان استاندارد ضمن تشکر از عملکرد وزیر صمت اظهار کرد: ما راضی هستیم که مدیریت نو در وزارت صمت در پی ارتقا کیفیت خودروهای تولید داخل هستند.

او با اشاره به اینکه رعایت استانداردها با ارتقا کیفیت محصولات رابطه مستقیم دارد، گفت: سازمان استاندارد به طور جدی پیگیر رعایت استانداردها 85 گانه است.

بیشتر بخوانید: آیا قیمت گذاری دستوری خودرو حذف خواهد شد؟

طی دو سال بحث و بررسی و در نهایت اعلام سایپا و ایران خودرو مبنی بر عدم توانایی ارتقا استانداردهای دو خودرو پراید و پژو 405، در نهایت تصمیم بر آن شد تا این دو خودرو در مدت زمان مقرر (تا خاتمه تیرماه 99) از رده خارج شوند.

او در ادامه اظهار کرد: چند مدل خودرو از استانداردهای لازم برخوردار نبودند لذا به تولیدکنندگان آنان اخطارهای لازم داده شده است. به این تولیدکنندگان تا خاتمه سال فرصت داده ایم تا استانداردهای 85 گانه را رعایت کنند در غیر این صورت خط تولید آنان متوقف خواهند شد.

حالا خبرها حاکی از آن است که شمارش معکوس برای خاتمه تولید نیسان آغاز شده است. بهزاد اشجعی یکی از فعالان محیط زیست، با بیان اینکه قرار است خودرو نیسان از رده خارج شود، گفت: طی تصمیمات اجرا شده قرار است که خودرو نیسان از رده خارج شود و اکنون خودروهایی که تولید می شود آخرین سری از این محصول خواهد بود.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نیسان های تک سوزی که هم اکنون ثبت نام می شوند مشخص نیست که پلاک شوند یا خیر، پاسخ داد: تمام تولیدات خودروسازی ها تا خاتمه سال پلاک خواهد شد و بعد از آن تولیدات متوقف خواهد شد.

پیش تر و در سال 97، گروه خودروسازی سایپا پس از رونمایی از خودرو شاهین (رهام) که آخرین خودرو طراحی شده این کمپانی است، ماجرای پاس شدن همه استانداردهای 85گانه برای رهام را اعلام کرده بود. همچنین سایپا از پاس کردن این استانداردها برای خودرو کراس کانتری در بهمن ماه سال گذشته از طریق این شرکت خبر داده بود. ایران خودرو نیز در این باره اعلام کرده است که دنا پلاس توربو اتوماتیک و سمند این شرکت نیز در پاس کردن استانداردهای 85 گانه مانعی ندارند.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1431

به "خداحافظی با نیسان آبی؛ توقف تولید تا پایان سال" امتیاز دهید

1 کاربر به "خداحافظی با نیسان آبی؛ توقف تولید تا پایان سال" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خداحافظی با نیسان آبی؛ توقف تولید تا پایان سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید