آنالیز تأسیسات ساختمان پیش از خرید یا اجاره

به گزارش بازی های فکری، اگر قصد خرید یا اجاره ملک مسکونی یا اداری دارید، دقت به شرایط تاسیسات ساختمان بسیار حیاتی محسوب می گردد. تاسیسات را می توان قلب تپنده ساختمان دانست. اگر تاسیسات ساختمان شما مشکلاتی داشته باشد، در طولانی مدت به کیفیت سکونت آسیب می رساند. به علاوه، هزینه های تعمیر و جایگزینی تاسیسات، بسیار زیاد هستند. پس پیش از خرید یا اجاره، باید این جزئیات را با دقت آنالیز کنید تا هزینه های آینده جلوگیری گردد. در ادامه این مطلب، با فرایند آنالیز تاسیسات ساختمان آشنا می شوید.

آنالیز تأسیسات ساختمان پیش از خرید یا اجاره

قبل از هر چیز باید بدانیم تأسیسات ساختمان چه بخش هایی دارد؟ تأسیسات گرمایی تأسیسات سرمایی تأسیسات آب و فاضلاب تأسیسات ایمنی (اعلام حریق، اطفا حریق، راه اضطراری و…) تأسیسات گاز تأسیسات حمل و نقل (آسانسور و پله برقی و…) برای آنالیز تأسیسات ساختمان در ابتدا می توانید از یکی از متخصصان این زمینه استفاده کنید. برای اینکار می توانید کلمه تأسیسات را در خبرنگاران جستجو کنید و با یک نیروی حرفه ای در این زمینه جهت بازدید هماهنگی کنید. اما غیر از بهره گیری از نیروی متخصص راه های دیگری نیز هست. در ادامه با بعضی از آن ها آشنا می شوید.

  • تأسیسات گرمایشی: از صاحب خانه درباره نوع سیستم گرمایشی سوال کنید. انواع سیستم گرمایشی: سیستم گرمایشی مرکزی (چیلر، موتور خانه…)، سیستم گرمایشی تک واحد (پکیج، بخاری، شومینه) و… هر کدام از این سیستم ها مزایا و معایب خاص خود را دارند، اما مهمترین عامل در کارکرد درست آنها، کیفیتشان است. کارخانه سازنده تجهیزات و اجراکار طرح ها را شناسایی نمایید.
  • تأسیسات سرمایی ساختمان را آنالیز کنید. تأسیسات سرمایی می تواند از نوع مرکزی، آبی، یا گازی-برقی باشد. در هر کدام از این موارد قدرت و نوع سیستم را آنالیز و چک کنید. بسته به نوع سلیقه شما هر یک از این سیستم ها می تواند در زمینه ای خاص مطلوبتان باشد.
  • تأسیسات آب و فاضلاب شامل سرویس های بهداشتی و حمام، لوله کشی ها و سیستم فاضلاب است. طبعاً برای آگاهی از شرایط سرویس های بهداشتی و حمام، با آنالیز شیرآلات و چاه و آبریزها می توانید تا حدودی به کیفیت سیستم پی ببرید. اما برای وارسی لوله کشی ها از صاحب خانه درباره نوع لوله ها مثل لوله های فلزی (چدن، گالوانیزه)، لوله های پلیمری (پلی اتیلن، پی وی سی، پلی پروپیلن) سوال کنید و عمرشان را جویا شوید. عمر لوله های پلیمری معمولاً بسیار بالاتر از لوله های فلزی است، و حضور لوله های فلزی در ساختمان های قدیمی می تواند زنگ خطری برای شما باشد!
  • تأسیسات ایمنی شامل موارد ضد سرقت (درب ها، نرده های پنجره ها، دزدگیر)، و موارد حفاظت از امنیت جانی مانند وسایل اعلام و اطفا حریق است. در عین حال وجود دربهای خروج اضطراری، راه های فرار نیز در این قسمت قابل اشاره است.
  • تأسیسات گازرسانی: این مورد اعم از لوله کشی گاز و وسایل مرتبط به آن (گاز، شومینه، بخاری، سماور) می گردد. حین آنالیز این موارد یادتان نرود که گاز ضمن سوختن گازهای سمی فراوری می نماید که باید برای خروج آن نیز فکری کرد. پس به دودکش ها و دهانه هایش نیز نگاهی بیندازید.
  • تأسیسات حمل و نقل: در بسیاری از ساختمان ها رفت و آمد از طبقه سوم به بعد نیازمند تمهیداتی است که بنا بر آن افراد بتوانند به سهولت از درب ورودی ساختمان به درب منزل خود برسند. آسانسور و پله برقی از رایج ترین وسایل جهت بهبود حمل و نقل به شمار می آیند. وجود آسانسور، عمر، ظرفیت و کیفیتش را با دقت مدنظر داشته باشید. یادتان باشد که جهت رسیدن به خانه به مقدار خود خانه اهمیت دارد!
منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1430

به "آنالیز تأسیسات ساختمان پیش از خرید یا اجاره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز تأسیسات ساختمان پیش از خرید یا اجاره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید