برای درمان اختلال اضطراب جدایی چه کنیم

به گزارش بازی های فکری، اختلال اضطراب جدایی ازجمله مسائل شایع بچه ها است که همیشه موضوعی نگران کننده برای والدین بوده و می تواند آن ها را با چالش های مختلفی روبه رو سازد. برای درمان این مشکل و برطرف عوارض آن، ابتدا ضروری است که به یک روانشناس خوب در تهران یا شهر محل اقامت خود مراجعه کنید. در این مطلب، قصد داریم گروه روان شناسی و روان پزشکی ویان را به شما معرفی کنیم و به آنالیز دقیق تر این موضوع و راه چاره های درمانی مناسب جهت بهبود یا پیشگیری از آن بپردازیم.

برای درمان اختلال اضطراب جدایی چه کنیم

اختلال اضطراب جدایی چیست؟

یکی از اختلال های روانی مهم که اغلب در بچه ها دیده می گردد، (Separation anxiety disorder (SAD است؛ همان طور که از نام آن نیز تعیین است، مربوط به بروز شرایط اضطراب، ترس، نگرانی یا وحشت از دوری افرادی همچون والدین است که یک کودک نسبت به آن ها وابستگی عاطفی دارد. اگرچه این مشکل مختص بچه ها است؛ اما ممکن است در نوجوانان و جوانان نیز به واسطه تجربه این موقعیت در سنین کودکی دیده گردد. بعلاوه این موضوع می تواند به دلایل محیطی، ژنتیکی، روان شناختی و یا ترکیبی از آن ها رخ دهد و عوارض آن تا مدت ها باقی بماند.

برای درمان اختلال اضطراب جدایی چه باید کرد؟

بی شک مهم ترین موضوعی که در همان ابتدا فکر والدین را به خود مشغول می نماید، چگونگی درمان این مشکل است. در گام اول، احتیاج است که شناخت دقیقی از این مشکل و تمامی عوامل موثر در متغیرهای آن حاصل گردد. درادامه، به شما خواهیم گفت که باید چه مراحلی را برای حل این مسئله طی کنید.

مراجعه به یک روان شناس متخصص

برای این که بتوان شناخت بهتری از این موضوع داشت و اندازه حاد بودن آن و سایر عوامل موثر را آنالیز کرد، بهتر است به یک روان شناس باتجربه در این زمینه مراجعه کنید تا شرایط کودک شما به طور دقیق شناسایی گردد و راه چاره های درمانی مناسب برای این شکل از اختلال اضطراب جدایی تجویز گردد.

دادن احساس امنیت به کودک

هنگامی که کودک شما درگیر چنین مسئله ای است، باید با استفاده از تمرین های خاص و تعیینی به او احساس امنیت بدهید تا به واسطه این تمرین ها بتوانید شرایط نرمال و عادی تری برای وی ایجاد کنید. یکی از این تمرین ها، انجام جدایی کوتاه مدت و کنترل شده است تا رفته رفته دایره امن کودک شما وسیع تر گردد.

یکی دیگر از این تمرین های مثبت، انجام کارهای روزمره به صورت منظم و ازپیش برنامه ریزی شده است تا کودک شما با آگاهی از گام بعدی اتفاقات، استرس کمتری داشته باشد. بعلاوه می توان برای ازبین بردن عوامل استرس زا مثل تاریکی اتاق هنگام خواب شبانه یا کابوس های وحشتناک، محیط خواب کودک را با روشن گذاشتن یک چراغ خواب، دادن یک عروسک کوچک به وی یا حضور در کنار او امن تر کرد.

قصه گویی و انجام بازی با کودک

برای درمان اختلال اضطراب جدایی، باید بدانید که این مشکل بخاطر وابستگی کودک به والدین و احساس فقدان آن پیش می آید. قصه گویی و انجام بازی با کودک به صورت منظم، می تواند نقش حمایتی پدر یا مادر را پر رنگ تر کند؛ بعلاوه، باید گفت که این احساس حمایت تا چندسالگی لازم و حیاتی است.

ازسوی دیگر، انجام بازی هایی مثل قایم باشک می تواند روی پرورش مهارت های کنترل اضطراب کودک در تنهایی، با تقویت حس کنجکاوی به جای احساس ترس، بسیار موثر باشد. قصه گویی نیز باعث می گردد تخیلات کودک رشد کند و با الهام گیری از شخصیت های داستانی، راه های مقابله با استرس را یاد گیرد.

رفتار محبت آمیز در برخورد با کودک

بچه ها از همان سنین اولیه متوجه شیوه رفتار شما و نوع احساساتی که بروز می دهید هستند و از آن تاثیر می پذیرند. برای این که کودک بتواند به خوبی با اختلال اضطراب جدایی کنار بیاید، ضروری است که از برخوردهای زننده (تمسخر یا عصبانیت) دوری کنید تا حس جدایی نسبت به شما پیدا نکند و این مشکل مجددا وجود او را فرا نگیرد. هنگامی که کودک می داند یک حامی دارد و درمواقع نگرانی می تواند به وی تکیه کند، به مرور زمان تاثیرپذیری او از این مسئله نیز کمرنگ تر خواهد شد.

بهره گیری از الگوهای ثابت رفتاری

الگوهای ثابت رفتاری در تعامل با کودک می تواند به وی یاری کند تا نشانه های ثابتی مبنی بر حضور و حمایت والدین را شناسایی کند و عوامل موثر در استرس را نادیده بگیرد. استفاده از یک نوع الگوی ثابت، برای مثال یک نوع سلام و خداحافظی، برای ترک موقت کودک و بازگشت به موقع و بعلاوه تکرار مجدد همین شیوه در دفعات مختلف می تواند این حس را در کودک تقویت کند که عدم حضور والدین امری موقتی است. بدین ترتیب، اختلال اضطراب جدایی نیز کنترل خواهد شد.

پوشش دادن احتیاجهای کودک

یک کودک به طور معمول احتیاجهای خاص و تعیینی دارد؛ اما برای کودکی که با مشکل موردبحث روبه رو است، عدم پیگیری احتیاجها و برطرف خواسته بچه ها می تواند روی رشد احساسات منفی آن ها تاثیر داشته باشد و فرزند شما احساس بی قراری و ناراحتی کند؛ بنابراین، ضروری است علاوه بر حمایت و همراهی کودک خود، خواسته های وی را نیز تا حد امکان برآورده سازید.

اختلال SAD در بزرگسالان و درمان آن

اگرچه این مسئله مختص به بچه ها است؛ اما باید توجه داشت که درصورت عدم کوشش برای برطرف آن، دامنه این مشکل به نوجوانی، جوانی و یا حتی بزرگسالی کشیده می گردد. درچنین حالتی نیز همچنان شخص با عوارض این موضوع روبه رو است؛ بنابراین، برای درمان اختلال اضطراب جدایی در افرادی غیر از بچه ها، روش های زیر قابل انجام است.

روان درمانی و رفتار درمانی

در افراد بزرگسال نیز همچون بچه ها، پیش گرفتن یک سری از درمان های رفتاری می تواند نتیجه بخش باشد و باتوجه به این که فرد بزرگسال از درک و فهم بالاتری نسبت به یک کودک برخوردار است، انجام مشاوره یا پیاده سازی تمرین های ارائه شده به وسیله پزشک می تواند به وی یاری زیادی کند.

شیوه های دارودرمانی

این روش هم برای بچه ها و هم برای بزرگسالان قابل انجام است. اگر شرایط و شرایط فرد در مقابل این مشکل بسیار حاد باشد و با روش های روان درمانی و رفتار درمانی نتوان بر آن ها غلبه کرد، دکتر متخصص اقدام به تجویز داروهای تعیینی می نماید. مراجعه به یک روان شناس برای شناخت و کنترل اختلال اضطراب جدایی به همین علت توصیه می گردد.

بهبود روابط محبت آمیز با خانواده و دیگران

یکی از ریشه های اصلی ماندگاری این بی قراری و اضطراب، احساس تنهایی است که می توان با تقویت روابط اجتماعی بین خانواده یا سایر دوستان، به مرور عوارض این مشکل را کمتر کرد. طبیعتا پزشک، خانواده و دوستان نیز باید هنگام مشاهده چنین مسئله ای، کوشش خود را برای حمایت از بیمار به کار گیرند.

ورزش، مدیتیشن یا تمرین تنفس عمیق

ورزش یک درمان مناسب برای روح و جسم است که فارغ از هر شرایطی می توان به آن تکیه کرد. بعلاوه، انجام مدیتیشن در خالی کردن فکر از احساسات منفی نقشی اساسی دارد و تمرین تنفس عمیق نیز می تواند به کاهش استرس و اختلال اضطراب جدایی یاری ویژه ای کند. این 3 تمرین درکنار هم می توانند مهارت کنترل استرس را در بزرگسالان تقویت نمایند.

آشنایی با گروه روان شناسی و روان پزشکی ویان

مجموعه ویان، تیمی متخصص از روان شناسان و روان پزشکان باتجربه ایرانی است که در زمینه های مختلفی مشغول به فعالیت هستند و می توانند برای شناخت و درمان مسائل شما، راه چاره های ویژه ای پیشنهاد نمایند. امروزه به علت وجود مسائل فراوان، درگیرشدن با مسائل و اختلالات روحی روانی موضوعی شایع است و برای مقابله با این شرایط، احتیاج است که از یک تیم متخصص و توانمند در این زمینه مشاوره دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت روانشناسی و روانپزشکی ویان مراجعه فرمایید.

سخن نهایی

اختلال اضطراب جدایی ازجمله مسائل شایع در بچه ها است که به دلایل ژنتیکی، رفتاری یا محیطی رخ می دهد. برای درمان این مشکل، علاوه بر مراجعه به یک روانشناس خوب در تهران یا شهر محل اقامت خود، باید مجموعه ای از تمرین های رفتاری منظم را با هدف امنیت بخشیدن به کودک خود در پیش بگیرید.

برای حل این اختلال در بزرگسالان نیز می توان از روش هایی مثل روان درمانی، رفتار درمانی، دارودرمانی، توسعه روابط اجتماعی و یا ورزش و فعالیت جسمی و روحی استفاده کرد. اگر می خواهید شناخت بهتر و دقیق تری نسبت مورد خاص خود از این اختلال داشته باشید، به وب سایت روانشناسی و روانپزشکی ویان مراجعه کنید.

منبع: یک پزشک
انتشار: 28 خرداد 1403 بروزرسانی: 28 خرداد 1403 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1637

به "برای درمان اختلال اضطراب جدایی چه کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای درمان اختلال اضطراب جدایی چه کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید