با جوانه ها جوان بمانید!

به گزارش بازی های فکری، پرورش جوانه ها، یک راه آسان برای دسترسی به مواد مغذی به وسیله باغچه خانگی است. شما می توانید بدون احتیاج به فضای خیلی بزرگ در خانه و به یاری یک سینی به پرورش جوانه ها بپردازید و این ماده غذایی با ارزش را در سبد غذایی خود بگنجانید و از خواص مفید آن بهره مند شوید.

با جوانه ها جوان بمانید!

با جوانه ها جوان بمانید!

نویسنده: زهرا فرهناک

کارشناس ارشد تغذیه

پرورش جوانه ها، یک راه آسان برای دسترسی به مواد مغذی به وسیله باغچه خانگی است. شما می توانید بدون احتیاج به فضای خیلی بزرگ در خانه و به یاری یک سینی به پرورش جوانه ها بپردازید و این ماده غذایی با ارزش را در سبد غذایی خود بگنجانید و از خواص مفید آن بهره مند شوید.

فواید جوانه ها

تغییرات شیمیایی که در دانه ها در حین جوانه زدن رخ می دهد، باعث افزایش ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین آنها می شود، در حالی که مقدار کالری آنها به علت تجزیه کربوهیدرات کاهش می یابد، بنابراین جوانه ها برای کسانی که می خواهند کالری کمتری دریافت نمایند و بر روی رژیم کاهش وزن هستند، بسیار مفید است. بعلاوه جوانه ها سرشار از آنتی اکسیدان ها (به خصوص ویتامین های E و C) هستند و سبب پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها می شوند.

جوانه ها دارای آب و فیبر زیادی هستند که مصرف منظم آنها مانع بروز یبوست می شود. مصرف جوانه ها می تواند یک عادت غذایی سالم و مطلوب در برنامه غذایی افراد باشد.

واقعیت این است که جوانه ها راحت تر هضم می شوند و مواد مغذی آنها هم بیشتر است. بعلاوه کالری کمتری هم دارند. از جوانه ها می توان به اسم کپسول های طبیعی مولتی ویتامین و مینرال نام برد که مصرف مرتب آنها قسمت عمده ای از احتیاجهای بدن به ویتامین های مختلف خصوصا ویتامین های گروه B، املاح معدنی و آنزیم ها را تأمین می نماید و باعث حفظ سلامت فرد می شود.

در این مقاله بر آنیم که شما را با چند جوانه خوشمزه و خواص غذایی آنها آشنا کنیم.

جوانه لوبیا

بیشتر در آسیا و غذاهای شرقی و غذاهای تایلندی استفاده می شود. این جوانه از منابع ویتامین های A, B, C و E و بعلاوه کلسیم و آهن است. مقدار کالری آن در یک فنجان، 30 کیلوکالری می باشد.

روش های استفاده از جوانه ها

- از جوانه می توانید داخل ماست، همراه نعناع و شوید و بعلاوه در انواع و اقسام سالاد، پاستا، ساندویچ ها و برگرها بهره ببرید.

- جوانه ها هم مانند سبزی ها بهتر است به صورت خام مصرف شوند و از پختن طولانی، حرارت دادن زیاد و سرخ کردن آنها پرهیز شود.

جوانه عدس

جوانه عدس دارای هشت اسید آمینه ضروری مورد احتیاج بدن است. جوانه عدس دارای ویتامین های C, B2, A اسید فولیک و بعلاوه مواد معدنی مانند کلسیم، مس، آهن، مهمیم، فسفر، پتاسیم، سلنیوم، سدیم، گوگرد و اسیدهای چربی مانند اسید لینولئیک و اسید اولئیک است.

جوانه گندم

جوانه گندم سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی ضروری برای بدن مانند ویتامین های A, B1 و E است. ویتامین A موجود در جوانه گندم باعث تقویت سیستم بینایی و شادابی پوست می شود. ویتامین B1 موجود در جوانه گندم هم برای تعادل سیستم عصبی لازم است. جوانه گندم حاوی ویتامین E هم هست که از آنتی اکسیدان های مهم بدن به شمار میرود.

جوانه بروکلی

جوانه برو کلی سرشار از آنتی اکسیدان است. بعلاوه حاوی آنزیمی به نام سولفورافان می باشد. این جوانه به علت خواص ضد سرطانی بسیار مورد توجه است. مزه آن شبیه تربچه می باشد و در انواع و اقسام ساندویچ ها می توان از این جوانه استفاده نمود. مقدار کالری آن در یک فنجان، 35 کیلوکالری می باشد.

جوانه یونجه

این جوانه حاوی ویتامین های A, B, C و K است. بعلاوه دارای فیتواستروژن و آنتی اکسیدان هم می باشد. طعم مطبوع و ملایمی دارد و استفاده از آن در ساندویچ، طعم آن را بسیار دلپذیر می نماید. مقدار کالری آن در یک فنجان، 25 کیلوکالری می باشد.

جوانه نخود فرنگی

جوانه نخود فرنگی از نظر طعم بسیار شبیه خود نخود فرنگی است و در سالاد و ساندویچ ها می شود از آن استفاده کرد. این جوانه منبع خوب ویتامین های A, C و اسید فولیک است. مقدار کالری آن در یک فنجان، 40 کیلوکالری می باشد.

جوانه آفتابگردان

به این علت که دانه های آفتابگردان درشت هستند، جوانه هایی هم که فراوری می شود، بزرگ است. این جوانه ها حاوی ویتامین های A, B, C و E هستند.

بعلاوه مینرال هایی مثل کلسیم و پتاسیم و بعضی اسیدهای آمینه را هم در بر دارد. این جوانه مزه و طعم مغزها و آجیل را دارد که استفاده از آن در تهیه سالاد طعم بسیار مطبوعی به سالاد می دهد. بعلاوه در تهیه انواع پاستا هم می شود از این جوانه استفاده نمود، مقدار کالری آن در یک فنجان، 45 کیلوکالری می باشد.

چگونه جوانه را در خانه پرورش دهیم؟

گام اول انتخاب جوانه یا در واقع دانه مورد نظر است که باید سالم باشد. در مرحله بعد دانه ها باید به مدت 8 ساعت یا یک شبانه روز در آب خیسانده شوند. مرحله آخر هم انتخاب روش کوزه یا سینی برای پرورش جوانه ها است. به این ترتیب، شما در خانه و با صرف هزینه ناچیز توانسته اید خودتان جوانه هایی سالم و خوشمزه پرورش دهید.

روش کوزه

کوزه را پر آب کنید. به این ترتیب جدار کوزه هم خیس می شود. سپس یک جوراب نایلونی روی کوزه بکشید و دانه های از قبل خیس خورده را که حالت ژله ای پیدا نموده اند، روی کوزه بکشید، در این روش، دانه ها بر روی کوزه ها جا می گیرند. دانه ها باید 4 دفعه در روز خیسانده شوند.

روش سینی

در این روش دانه های خیسانده شده از قبل را در سینی پهن کنید و روی آن یک پارچه نمدار بکشید. روزی چند بار با آبپاش آن را خیس نمایید، ولی دانه ها نباید در آب غوطه ور شوند، چون باعث پوسیدگی می شود.

هیچ یک از این دو روش احتیاجی به نور مستقیم خورشید ندارند. در واقع جوانه ها با نور غیر مستقیم بهتر رشد می نمایند. اگر شما می خواهید جوانه ها سبز رنگ باشند، می توانید در روز آخر رشدشان آنها را در مقابل نور آفتاب قرار دهید. بسته به نوع دانه ای که انتخاب می کنید و اینکه می خواهید تا چه حد بزرگ شوند، به زمان حداقل 3 روز تا یک هفته احتیاج دارید.

بعلاوه برای رشد جوانه ها می توانید از بچه ها یاری بگیرید که از انجام این کار بسیار لذت می برند و تجربه خوبی برایشان است و با این ماده غذایی هم آشنا می شوند.

در کنار تهیه سبزه عید می توانید از جوانه ها هم برای سفره های غذایی خود بهره ببرید.

منبع: دنیای تغذیه شماره 106

منبع: راسخون
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1141

به "با جوانه ها جوان بمانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با جوانه ها جوان بمانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید