بارش های اخیر باعث برطرف خشکسالی نمی گردد

به گزارش بازی های فکری، رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به تاثیر بارندگی های اخیر بر تامین آب کشور گفت: بارش های اخیر به شکل بی سابقه ای درتامین آب مورد احتیاج استان های جنوبی موثر بوده است اما برنامه های سازگاری با کم آبی باید در سطح کشور در اولویت قرار گیرد و تمام برنامه های توسعه در سطح کشور مطابق با طرح های سازگاری با کم آبی طراحی گردد.

بارش های اخیر باعث برطرف خشکسالی نمی گردد

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا درباره اندازه بارش های کشور از ابتدای امسال تا30دی ماه اظهارکرد: میانگین بارندگی در کشور، از ابتدای سال آبی جاری 98.3میلیمتر بوده است که 4 درصد بیشتر از میانگین بلند مدت بوده یا به عبارتی میانگین بارش کشور در محدوده نرمال است. میانگین بارش از ابتدای فصل جاری(زمستان)58.4 میلیمتر و 77.5 درصد بیش از میانگین بلندمدت بوده است.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره اندازه بارندگی در دی ماه گفت: میانگین بارش تجمعی در پهنه کشور طی ماه اول زمستان 58.4 میلی متر ثبت شد. این اندازه 77.5 درصد بیش ازمیانگین بارش بلندمدت است. طی هفته آخر دی ماه نیز بارندگی در کشور 28.6میلی متر ثبت شد که حدود 239 درصد بیش از میانگین بارش بلند مدت در بازه زمانی مشابه است.

وظیفه ادامه داد: توزیع بارش در کشور به گونه ای است که در استان های جنوبی تا جنوب شرقی کشور اندازه بارش بیش از نرمال بلند مدت و در استان های شمال شرقی، غرب تا جنوب غرب کشور در استان های واقع در دامنه های جنوبی البرز از جمله تهران و سمنان اندازه بارش بین 25 تا 50 درصد کمتر از نرمال است.

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر بارش های ماه های اخیر درتامین احتیاج آبی کشور تاثیر داشته است، گفت: به طور قطع بارش ها عامل اصلی تامین آب کشور و تغذیه سفره های زیرزمینی هستند. بارش های اخیر به شکل بی سابقه ای در تامین آب مورد احتیاج استان های جنوبی کشور، حداقل در کوتاه مدت موثر بوده است. بارندگی هایی که بیشتر از حد نرمال هستند، در تغذیه سفره های زیرزمینی و تامین آب برای مصارف مختلف از آب های سطحی بسیار موثر است و با توجه به بارش های کم جنوب کشور در دو سال اخیر،این بارش ها بسیارمهم و تاثیر گذار هستند.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه در دو دهه اخیرخشکسالی ها به مراتب بیشتر از بارش نرمال و دوره ترسالی بوده است، اظهار کرد: با این وجود، برداشت آب از سفره های زیرزمینی به شکل بی سابقه ای افزایش یافته است.

وی ادادمه داد: با توجه به اندازه برداشت آب از سفره های زیرزمینی، حتی دریافت بارش در حد نرمال در کشور نیز به معنی تامین تمام آب مورد احتیاج برای مصرف در سطح فعلی نیست و تامین آب مورد احتیاج در سطح فعلی تا حد زیادی به تخلیه پیوسته سفره های زیرزمینی منجر می گردد و حجم آب برداشتی بسیار بیش از حد مجاز یا توان اکولوژیک و تجدیدپذیری آبخوان ها است.

وظیفه در سرانجام توضیح داد:برنامه های سازگاری با کم آبی باید در سطح کشور در اولویت قرار گیرد و تمام برنامه های توسعه مطابق با طرح های سازگاری با کم آبی طراحی گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 8 اسفند 1400 بروزرسانی: 8 اسفند 1400 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1298

به "بارش های اخیر باعث برطرف خشکسالی نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارش های اخیر باعث برطرف خشکسالی نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید