آمریکا یک لیبایی را به اتهام شرکت در حادثه لاکربی تحت پیگرد قرار داد

به گزارش بازی های فکری، وزارت دادگستری آمریکا یک شهروند لیبی را به اتهام شرکت در حادثه بمب گذاری هواپیما بر فراز لاکربی در جنوب اسکاتلند تحت پیگرد قرار داد.

آمریکا یک لیبایی را به اتهام شرکت در حادثه لاکربی تحت پیگرد قرار داد

منابع رسانه ای گزارش دادند که وزارت دادگستری یک لیبیایی را به سبب شرکت در بمب گذاری هواپیمای آمریکایی بر فراز روستای لاکربی در اسکاتلند در سال 1988 که منجر به کشته شدن 270 نفر شد، تحت پیگرد قانونی قرار داد.

بنابر گزارش وال استریت ژورنال، فرد لیبیایی که ایالات متحده به دنبال استرداد وی برای محاکمه است، ابو عقیله محمد مسعود نام دارد که اکنون در لیبی بازداشت است.

به گفته منابع آگاه، مسعود که در زمان بمب گذاری هواپیما عضو سرویس اطلاعاتی معمر قذافی رهبر وقت لیبی بود، از عوامل تهیه بمب برای انفجار در هواپیما به شمار می رود.

در سال 1991، دادگاه های آمریکا و اسکاتلند دو مأمور اطلاعات لیبی، عبدالباسط علی محمد المقرحی و امین خلیفه فحیمه را به اتهام مشارکت در این حادثه محاکمه کردند.

دادگاه پس از کش و قوس، فحیمه را تبرئه و المقرحی را به عنوان تنها محکوم پرونده به حبس ابد محکوم کرد.

با این وجود، المقرحی در سال 2009 به دلایل پزشکی و بیماری از زندان آزاد شد و سه سال بعد در کشورش درگذشت.

در سال 2003 ، رژیم معمر قذافی رسماً مسئولیت بمب گذاری در هواپیمای مسافربری بر فراز لاکربی را پذیرفت و 2.7 میلیارد دلار غرامت به خانواده های قربانیان پرداخت کرد.

پس از کشته شدن قذافی، بازرسان آمریکایی و اسکاتلندی برای پیگیری موضوع و پی بردن به وجود مظنونان دیگر در این پرونده به لیبی سفر کردند.

هواپیمای بوئینگ 747 خطوط هوایی آمریکا به شماره پرواز 103 با 243 مسافر و 16 خدمه روز چهارشنبه 21 دسامبر 1988 از فرودگاه هیترو لندن به مقصد فرودگاه بین المللی جان اف کندی نیویورک بر فراز روستای لاکربی اسکاتلند در عملیات بمب گذاری منفجر شد.

در این حادثه علاوه بر همه مسافران و خدمه به دلیل سقوط هواپیما بر روی لاکربی 11 نفر از ساکنان این روستا واقع در جنوب اسکاتلند جان خود را از دست دادند تا مجموع قربانیان به 270 نفر برسد؛ به همین علت این حادثه با عنوان سانحه لاکربی نیز شناخته می شود. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 6 بهمن 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 719

به "آمریکا یک لیبایی را به اتهام شرکت در حادثه لاکربی تحت پیگرد قرار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا یک لیبایی را به اتهام شرکت در حادثه لاکربی تحت پیگرد قرار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید